7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Zakenreisspecialist BCD Travel stelde een aantal richtlijnen op die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en implementatie van hun zakelijk duurzaamheidsprogramma. Ze werden samen met BCD Travel’s eigen duurzaamheidrapport voor 2018 gepubliceerd. De zakenreisorganisatie wil hiermee een voorbeeld zijn voor andere bedrijven en hen aanmoedigen om samen werk te maken van betere bedrijven en werkplekken, een betere samenleving en een gezondere planeet.

"We bouwen al heel wat jaren aan een succesvol wereldwijd duurzaamheidsprogramma en willen anderen stimuleren om mee op de kar springen", zegt Sharon Dirks, Director of Sustainability bij BCD Travel. "Ook al zien we al een enorme vooruitgang – we ontvingen bijvoorbeeld een aantal Golden Ratings van het duurzaamheidsplatform EcoVadis – toch zullen we ons werk nooit als voltooid beschouwen. We zijn dus steeds op zoek naar manieren om jaarlijks te verbeteren."

Duurzaamheidsrapport

Het huidige duurzaamheidsrapport bevestigt dat BCD zich op alle vlakken inzet als het om duurzaamheid gaat. Het rapport behandelt alle doelstellingen en prestaties op het gebied van bestuur, ethiek en compliance, professionele activiteiten, milieu, duurzame inkoop en het niveau van de dienstverlening. Het benadrukt de voortdurende inspanningen van het bedrijf om terug te geven aan de samenleving door wereldwijde en lokale liefdadigheidsinitiatieven te steunen. Het rapport is ook in lijn met de jaarlijkse verbintenis van BCD met de United Nations Global Compact en sluit aan bij de VN Sustainable Development Goals (SDG's) en het Global Reporting Initiative (GRI).

Op basis van BCD’s eigen ervaringen werden zeven stappen gedefinieerd die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en uitvoering van een succesvol duurzaamheidsprogramma.

Zeven stappen:

Overtuig het management. Zorg ervoor dat bedrijfsleiders sociale verantwoordelijkheid opnemen in hun wereldwijde bedrijfsstrategie.

Stel een apart ‘managementteam voor duurzaamheid’ samen. Om op constante ondersteuning te kunnen rekenen, stel je best een managementteam voor duurzaamheid samen. Betrek hier managers vanuit het hele bedrijf bij.

Betrek en train je collega’s. Medewerkers staan niet automatisch paraat om zich in te zetten voor duurzaamheid. Trainingsprogramma’s kunnen helpen om ze bij het verhaal te betrekken.

Denk zowel wereldwijd als lokaal. Het is essentieel om in elk land medewerkers te hebben die zich inzetten voor het succes van het wereldwijde programma.

Maak gebruik van bestaande best practices. Bedrijven die nog maar net beginnen, starten best bij de prioriteiten die EcoVadis gebruikt bij hun beoordelingen.

Wees realistisch. De implementatie van een wereldwijd duurzaamheidsprogramma vraagt om tijd en inspanning. Probeer niet alles tegelijkertijd te verwezenlijken, maar werk in fases.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk naar bedrijven die succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid en volg hun voorbeeld. De United Nations Global Compact website deelt informatie over duizenden bedrijven die zich inzetten voor het grootste duurzaamheidsinitiatief ter wereld, waaronder over BCD Travel.

Meer weten? Lees ‘7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie’.

 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Hotelketens Internationaal
Luxe hotelgroep Belmond overgenomen door LVMH

LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) breidt zijn portfolio uit met de aanschaf van een hotelgroep. De Franse modegroep maakte bekend de hotelgroep Belmond te hebben gekocht. LVMH verwierf Belmond voor 25 dollar per aandeel in contanten. Dit vertegenwoordigt een vermogenswaarde van 2,6 mil...

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: