7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Zakenreisspecialist BCD Travel stelde een aantal richtlijnen op die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en implementatie van hun zakelijk duurzaamheidsprogramma. Ze werden samen met BCD Travel’s eigen duurzaamheidrapport voor 2018 gepubliceerd. De zakenreisorganisatie wil hiermee een voorbeeld zijn voor andere bedrijven en hen aanmoedigen om samen werk te maken van betere bedrijven en werkplekken, een betere samenleving en een gezondere planeet.

"We bouwen al heel wat jaren aan een succesvol wereldwijd duurzaamheidsprogramma en willen anderen stimuleren om mee op de kar springen", zegt Sharon Dirks, Director of Sustainability bij BCD Travel. "Ook al zien we al een enorme vooruitgang – we ontvingen bijvoorbeeld een aantal Golden Ratings van het duurzaamheidsplatform EcoVadis – toch zullen we ons werk nooit als voltooid beschouwen. We zijn dus steeds op zoek naar manieren om jaarlijks te verbeteren."

Duurzaamheidsrapport

Het huidige duurzaamheidsrapport bevestigt dat BCD zich op alle vlakken inzet als het om duurzaamheid gaat. Het rapport behandelt alle doelstellingen en prestaties op het gebied van bestuur, ethiek en compliance, professionele activiteiten, milieu, duurzame inkoop en het niveau van de dienstverlening. Het benadrukt de voortdurende inspanningen van het bedrijf om terug te geven aan de samenleving door wereldwijde en lokale liefdadigheidsinitiatieven te steunen. Het rapport is ook in lijn met de jaarlijkse verbintenis van BCD met de United Nations Global Compact en sluit aan bij de VN Sustainable Development Goals (SDG's) en het Global Reporting Initiative (GRI).

Op basis van BCD’s eigen ervaringen werden zeven stappen gedefinieerd die bedrijven helpen bij de ontwikkeling en uitvoering van een succesvol duurzaamheidsprogramma.

Zeven stappen:

Overtuig het management. Zorg ervoor dat bedrijfsleiders sociale verantwoordelijkheid opnemen in hun wereldwijde bedrijfsstrategie.

Stel een apart ‘managementteam voor duurzaamheid’ samen. Om op constante ondersteuning te kunnen rekenen, stel je best een managementteam voor duurzaamheid samen. Betrek hier managers vanuit het hele bedrijf bij.

Betrek en train je collega’s. Medewerkers staan niet automatisch paraat om zich in te zetten voor duurzaamheid. Trainingsprogramma’s kunnen helpen om ze bij het verhaal te betrekken.

Denk zowel wereldwijd als lokaal. Het is essentieel om in elk land medewerkers te hebben die zich inzetten voor het succes van het wereldwijde programma.

Maak gebruik van bestaande best practices. Bedrijven die nog maar net beginnen, starten best bij de prioriteiten die EcoVadis gebruikt bij hun beoordelingen.

Wees realistisch. De implementatie van een wereldwijd duurzaamheidsprogramma vraagt om tijd en inspanning. Probeer niet alles tegelijkertijd te verwezenlijken, maar werk in fases.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk naar bedrijven die succesvol zijn op het gebied van duurzaamheid en volg hun voorbeeld. De United Nations Global Compact website deelt informatie over duizenden bedrijven die zich inzetten voor het grootste duurzaamheidsinitiatief ter wereld, waaronder over BCD Travel.

Meer weten? Lees ‘7 stappen naar een duurzamer bedrijf en een sterkere concurrentiepositie’.

 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Video NHTV
Blog: Let’s talk sustainability…again??

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad. Ook op deze...

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens Achtergronden
Grand Hotel Monopole sluit zich aan bij Charme Hotels

Grand Hotel Monopole heeft ervoor gekozen om zich bij Charme Hotels aan te sluiten om haar groeiambities te kunnen realiseren per 1 juli 2018. Met deze aansluiting krijgt het hotelde mogelijkheid om als zelfstandig hotel de voordelen te benutten van kennisdeling en krachtenbundeling op het gebied va...

Interview Hoteltech
Visma Software is hoofdsponsor van HotelTech 2018

HotelTech, hét congres voor de hotellerie, belooft dit jaar zeer succesvol te worden. De organisatie van het congres maakt bekend dat het Visma als hoofdsponsor aan zich heeft weten te binden. Visma levert erp-software in de cloud, ook specifiek voor controllers binnen de hotellerie. Op de fo...

Hotelketens Internationaal
Louvre Hotels Group breidt verder uit in Afrika

Louvre Hotels Group kondigt de bouw van een multi-merk complex aan met 411 kamers onder de merken Première Classe, Campanile en Kyriad in het stadshart van Casablanca, de economische hoofdstad van Marokko. Dankzij dit innovatieve concept en de steun van lokale partner H Partners, kan de groep...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: