AccorHotels tekent overeenkomst voor overname 21c Museum Hotels

3 augustus 2018 | Thijs Jacobs

AccorHotels ondertekende woensdag een overeenkomst voor de overname van 85% van 21c Museum Hotels. De aankoopprijs van het belang bedraagt 51 miljoen dollar, inclusief een earn out-regeling waarbij de koper een deel van de koopprijs pas verschuldigd is nadat bepaalde resultaten behaald zijn.

Bij de aankoop is geen onroerend goed inbegrepen. De transactie moet in het derde kwartaal van 2018 worden afgerond. 21c Museum Hotels combineert musea voor hedendaagse kunst met boetiekhotels en toprestaurants met een chef-kok en heeft 11 vestigingen in de Verenigde Staten.

Onderdeel van MGallery

21c Museum Hotels gaat deel uitmaken van MGallery, de collectie boetiekhotels van AccorHotels. Hiermee wordt het merk MGallery op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd. Elk hotel van MGallery heeft een eigen verhaal en design - van Hotel Molitor Parijs en INK Hotel Amsterdam tot Hotel Muse Bangkok Langsuan. De overname heeft voor 21c naar verwachting een positief effect op de omzet, marketing exposure, ontwikkelingsmogelijkheden en geeft toegang tot een van de grootste distributienetwerken in de sector. Wel behoudt 21c Museum Hotels een onafhankelijk karakter. Zo houden medeoprichters Laura Lee Brown en Steve Wilson een belang van 15% in het bedrijf en blijven ze creatieve begeleiding en ondersteuning bieden. De leiding van 21c blijft in handen van CEO Craig Greenberg. 21c houdt haar hoofdkantoor in Louisville, Kentucky. 

Kunst als stimulans voor stedelijke revitalisatie 

21c Museum Hotels werd in 2006 in Louisville opgericht door de moderne kunstverzamelaars Brown en Wilson. Het paar zag hoe landerijen ten prooi vielen aan projectontwikkelaars, terwijl historische gebouwen in het centrum van Louisville leegstonden. Geïnspireerd door de gedachte dat kunst een stimulans kan zijn voor stedelijke revitalisatie en een katalysator voor maatschappelijke binding, restaureerden zij in de kunstenaars- en theaterwijk van Louisville een reeks 19e-eeuwse pakhuizen om het eerste 21c Museum Hotel te openen. Inmiddels heeft 21c acht vestigingen in Bentonville, Cincinnati, Durham, Kansas City, Lexington, Louisville, Nashville en Oklahoma City en zijn er nog drie in ontwikkeling in Des Moines, Miami en Chicago. 21c is het grootste museum voor hedendaagse kunst in de Verenigde Staten en het enige verzamelende museum van Noord-Amerika dat zich uitsluitend op kunst uit de 21e eeuw richt.

Kevin Frid, COO van AccorHotels Noord- en Midden-Amerika: “We zijn verheugd 21c Museum Hotels te mogen verwelkomen als nieuw lid van de merkenfamilie van AccorHotels en daarmee de positie op de Noord-Amerikaanse markt te versterken. Samen hebben we een mooie kans om het merk 21c te laten groeien en MGallery op de Noord-Amerikaanse markt te introduceren. Deze strategische overname markeert een nieuwe stap in de strategie van AccorHotels om in Noord-Amerika marktleider te worden binnen het luxe- en lifestyle-segment."   

Steve Wilson, oprichter van 21c: "We zijn trots op onze toetreding tot de familie van AccorHotels, een van de toonaangevende hotelexploitanten wereldwijd. We zijn ervan overtuigd dat de unieke geest van 21c niet alleen zal blijven voortbestaan, maar zal floreren binnen de collectie boetiekhotels van MGallery. 21c blijft gasten verrijken met kunstwerken van de meest dynamische en boeiende hedendaagse kunstenaars van het moment. We zijn heel benieuwd wat de toekomst nog meer gaat brengen." 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Tech Advertorial
Generation-Z hotelslot opent de deur naar de techniek van de toekomst

Begin dit jaar lanceerde Hotek het eerste model van de nieuwe generatie hotelsloten, Hotek Cloud Low Energy, het systeem dat werkt met mobile key via de cloud. Ondertussen is de productontwikkeling in sneltreinvaart verdergegaan, en werd precies op tijd voor Equip’Hotel in Parijs de nieuwste l...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Tech Advertorial
Rendementsverbetering voor hotels dankzij totaaloplossing

Wie de afgelopen jaren de hotelbranche op de voet heeft gevolgd, moet constateren dat de hotel-ICT een enorme vlucht heeft genomen. Van reserveringsystemen tot cloudmanaged wifi en slimme securityoplossingen, de mogelijkheden zijn oneindig en bovendien flexibel en efficiënt. Maar hoe zit het...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: