Alles over AR en VR in de horecabranche

3 augustus 2018 | Dr. Dai-In Danny Han

Hoe vaak heb je wel eens overwogen om een VR- of AR-headset aan te schaffen en in die wereld vol magie te duiken? Tja, als je het mij zou vragen ligt het antwoord tussen 0 en 0,5 keer in de afgelopen 5 jaar. Maar waarom zijn we toch gefascineerd door AR en VR? En waar hebben we het over? Ik neem je mee in de ontwikkelingen rond AR- en VR-technologie, recente voorbeelden in de horeca en inzichten uit onderzoek.

Het Amerikaanse Rockbridge Associates en de universiteit van Miami deden vorig jaar onderzoek naar verrijkte digitale beleving. Het liet zien dat 49 procent van de consumenten het meest verwacht van Virtual Reality bij het boeken van hotels. Deze service scoort op de eerste plek, zelfs boven de virtuele kleedkamer bij het kopen van kleding op internet. Dat klinkt veelbelovend, maar hoewel er veel onderzoeken zijn die suggereren dat AR en VR de komende jaren zullen groeien, blijft het opvallend dat we zo weinig succesverhalen horen, zeker in de hospitality-industrie. Laat ik proberen een paar oorzaken aan te wijzen.

Is de technologie er klaar voor?

Dit is een belangrijke. Bij elke opkomende technologie zijn we in hoge mate afhankelijk van de hardware die de ervaring maakt of breekt. Pionieren in een nieuwe technologie is één ding, het laten werken voor je klant en je bedrijf is iets anders. Vooral in onze branche kunnen we geen technologie implementeren die niet ver genoeg ontwikkeld is, omdat elke negatieve ervaring van onze gast grote gevolgen kan hebben. En tot nu toe blijkt te vaak het risico nog te groot.

Is de technologie wel toegankelijk?

Als academicus bespreek ik vaak theoretische modellen die verschijnselen in de samenleving onderzoeken, zoals de adoptie van technologie. Een draagbare bril is kostbaar, bijvoorbeeld € 500 voor Oculus Rift of € 1100 voor de Microsoft Hololens. Misschien een nog wel belangrijker obstakel is de voortdurende ontwikkeling van nieuwe hardware in plaats van het gebruik van bestaande technologie. Op dit moment moeten we erkennen dat de technologie van AR en VR nog niet breed toegankelijk is, ook al zien we dat een toenemend aantal ontwikkelaars zich nu op mobiele AR richt. Daarom denk ik dat AR op smartphones de eerste succesvolle stap zal zijn.

Is er voordeel voor de consument?

De vraag blijft: 'Wat levert het mij op?' Jij en ik zijn altijd op zoek naar voordeel. Uiteraard is dit ook van toepassing op onze investering in nieuwe technologie. Als een AR- of VR-toepassing geen duidelijk voordeel heeft voor de gebruiker - en dat geldt ook voor bedrijven - zal dit resulteren in een mislukte poging tot acceptatie. We beginnen eigenlijk nog maar net te zien wat deze technologie kan doen. Het heeft dus zin voor onze branche om de mogelijkheden actief te verkennen en de gebruiker te laten zien waar de voordelen van AR en VR kunnen liggen. Daarbij moeten we focussen op de eindgebruiker, en zoeken naar betekenisvolle interactie.

Haal ik mijn investering eruit?

De vraag is of en hoe de investeringen en implementatie van AR- en VR-technologie zich zullen vertalen in winst. AR en VR zijn nog steeds relatief nieuw, maar het meten van succes hoeft niet zo te verschillen van andere sectoren. We investeren inmiddels zonder aarzelen in marketing via social-media. Het is helder dat we daar data-analyse, een groter bereik, tijd- en plaats-onafhankelijke communicatie, CRM en meer mee voor elkaar krijgen, ook al is dat soms ook lastig te meten. Dat zal in het begin zeker ook voor AR en VR gelden. Denk maar aan klantenbinding op het niveau van merk en product en aan co-creatie van waarde.

Investeren kan dus lonen, maar pas op; als je het doet om een buzz rond je merk te creëren kan dit misschien wel leiden tot een spannende AR-ervaring van 10 seconden, maar als het de bedoeling is om de relatie met een klant op te bouwen of om extra inkomen te genereren, dan is het slim om er nog even verder over na te denken.

Lees hier meer bijdragen van de NHTV

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: