Amsterdam groeit als topbestemming: 4 procent meer toerisme en zakenreizen

4 september 2019 | Thijs Jacobs

Amsterdam groeit als belangrijke trekpleister voor toerisme en zakelijke reizen. In totaal bezochten ongeveer 7,5 miljoen mensen de stad in het afgelopen jaar, een stijging van 3,9 procent ten opzichte van een jaar ervoor. Dit blijkt uit de Global Destination Cities Index van Mastercard, een onderzoek naar overnachtingen en uitgaven van reizigers. Hierin komt de hoofdstad als bezoekersstad op plaats 9 in de top 10 van Europese steden, vlak na Rome en nog voor Venetië.

Meer business, kortere trips

Vergeleken met andere Europese steden in de Europese top 10 kenmerkt Amsterdam zich vooral door veel zakelijke reizen en kortere trips. Driekwart van de reizigers naar Amsterdam bezocht de stad als toerist, terwijl de overige 24 procent zakelijke verplichtingen had. Het percentage zakenreizen is daarmee groter dan in vergelijkbare steden als Milaan (23 procent), Parijs (22 procent), Londen (18 procent) en Rome (11 procent).

De gemiddelde bezoeker bleef 2,2 nachten. Daarmee scoort Amsterdam lager ten opzichte van alle grote Europese trekpleisters. Naar verhouding wordt Amsterdam dus vooral gezien als ideale stad voor een korte weekendtrip of een kort zakelijk bezoek. Ook een verblijf in Parijs en Milaan blijft vaak beperkt tot enkele nachten (gemiddeld 2,5), terwijl mensen in Antalya (14 nachten) en Palma de Mallorca (6,1 nachten) vaak neerstrijken voor een langere periode.  

10 procent meer uitgegeven in Amsterdam

In totaal werd er omgerekend ongeveer €3,8 miljard gespendeerd, een stijging van zo’n 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor (€3,45 miljard) en meer dan 50 procent dan tien jaar geleden (€2,52 miljard). Bezoekers besteedden een kwart van hun uitgaven aan een accommodatie, terwijl er 11,9 procent aan eten en drinken werd uitgegeven. 8,3 procent van de uitgaven stond in het teken van winkelen en zo’n 5 procent van het budget werd betaald aan transport.

Meeste bezoekers komen uit Verenigd Koninkrijk

Bezoekers kwamen vooral uit het Verenigd Koninkrijk (17,9 procent), de Verenigde Staten (14,4 procent) en Duitsland (12,6 procent). De groei in bezoekersaantallen betekent niet direct dat alle toeristische en zakelijke reizen zich in Amsterdam concentreren. Circa 40 procent van de buitenlandse gasten heeft Amsterdam als bestemming, ongeveer evenveel als tien jaar geleden, wat betekent dat ook de rest van Nederland niet achterblijft in populariteit.

Meeste reizen gaan naar Bangkok

Ook in wereldwijd perspectief groeit het aantal buitenlandse reizen. Sinds 2009 is het aantal bezoekers met een overnachting in het buitenland met liefst 76 procent gestegen. Met meer dan 22 miljoen jaarlijkse bezoekers is Bangkok (Thailand) de grootste trekpleister voor toerisme of zakenreizen, gevolgd door Parijs en London (beide rond de 19 miljoen).

“Reizen wordt een steeds belangrijker onderdeel in ons leven, of het nu voor werk is of voor vakantie”, aldus Carlos Menendez, president, Enterprise Partnerships. “Voor ons is het belangrijk om te begrijpen hoe deze reizen in positieve zin impact hebben op de bestemmingen, maar ook welke uitdagingen daarbij komen kijken. Steden moeten voorzien worden van de juiste informatie en slimme betaaloplossingen om de toerisme-industrie goed te kunnen bedienen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Interview Branded Content
''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: