Australische hotelketen manipuleerde reviews op Tripadvisor

2 augustus 2018 | Thijs Jacobs

Meriton is één van de grootste Australische hotelketens. Deze keten heeft nu een boete van twee miljoen euro ontvangen omdat het structureel recensies manipuleerde op Tripadvisor.

Op standaard.be lezen we dat de rechter oordeelde dat de hotelketen het Australisch consumentenrecht meermaals overtreden heeft, waarna de boete van drie miljoen Australische dollar, bijna twee miljoen euro, werd gegeven. Onderzoek van ABC News in 2015 bracht de fraude aan het licht, waarna de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) verder onderzoek noodzakelijk achtte.

Ander e-mailadres

Wat gebeurde er? Als het hotelpersoneel het vermoeden had dat gasten een negatieve recensie zouden kunnen posten, brachten ze een wijziging aan in hun e-mailadres. Dit deden ze voordat ze het doorgaven aan Tripadvisor, dat daarna contact opnam met de hotelgasten om ze voor het schrijven van een recensie uit te nodigen. Natuurlijk konden ontevreden gasten alsnog een recensie schrijven, maar gasten die een lage score uitdeelden, werden door Tripadvisor gepaaid met kortingen, zodat ze alsnog een hogere score zouden geven.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Tech Advertorial
Generation-Z hotelslot opent de deur naar de techniek van de toekomst

Begin dit jaar lanceerde Hotek het eerste model van de nieuwe generatie hotelsloten, Hotek Cloud Low Energy, het systeem dat werkt met mobile key via de cloud. Ondertussen is de productontwikkeling in sneltreinvaart verdergegaan, en werd precies op tijd voor Equip’Hotel in Parijs de nieuwste l...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Tech Advertorial
Rendementsverbetering voor hotels dankzij totaaloplossing

Wie de afgelopen jaren de hotelbranche op de voet heeft gevolgd, moet constateren dat de hotel-ICT een enorme vlucht heeft genomen. Van reserveringsystemen tot cloudmanaged wifi en slimme securityoplossingen, de mogelijkheden zijn oneindig en bovendien flexibel en efficiënt. Maar hoe zit het...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: