Blog Coen Schelfhorst GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: NO WASTE

22 januari 2018 | David Bakker

Het jaar van de opening is aangebroken, het komt nu wel heel dichtbij! We verwachten begin juni ons hotel in Kaatsheuvel te openen en zijn net live gegaan met de eerste versie van onze website. Op www.guesthousehotel.nl proberen we onze potentiele gasten net zo enthousiast te maken als dat wij zijn. Niet alleen zijn de eerste reacties heel erg positief ook worden onze inspanning beloond met de eerste boekingen. Hoe gaaf is dat!

GuestHouse Kitchen

Tegelijkertijd met het hotel, openen we ook ons restaurant op de begane grond, GuestHouse Kitchen. Het restaurant grenst aan de nieuwe Albert Heijn supermarkt waar de chefs dagelijks uit de supermarkt de verse aanvoer zelf “scoren”. Geïnspireerd door bezoeken aan onder andere Instock, zetten wij ook in op het terugdringen van voedselverspilling in de supermarkten. Wij gaan voor een reductie van 50% van de foodwaste in de supermarkt door creatief te koken met een dagelijks wisselende aanvoer. Per dag wordt er bijna 1 rolcontainer aan food dat over de datum is weggegooid. Wij willen proberen dit, door slim en op tijd in te kopen bij de supermarkt, te gaan terugdringen. De chefs lopen straks met een eigen scanner en winkelwagen door de supermarkt.

Met als resultaat creatieve en verse gerechten voor onze hotelgasten, maar ook kant en klare maaltijden die we in de supermarkt verkopen. Op termijn willen we dit ook uitbreiden naar een bezorgservice voor ouderen en alleenstaanden. Daarnaast gaan we van het overgebleven brood met een lokale bierbrouwer ons eigen bier produceren. Dit alles gericht op het terugdringen van verspilling!

GuestHouse Groen

De kleur van het logo is ook zeker geen toeval. We geloven niet alleen in ‘groen’ we zijn ervan overtuigd dat gasten hier straks ook echt voor gaan kiezen. Laatst was te lezen in een insight rapport van ABN Amro dat consumenten bereid zijn om 12% meer te betalen voor duurzame producten en diensten. En op een zeer interessante bijeenkomst in Circl op de Zuidas, werd duidelijk dat duurzaamheid steeds meer een keuzeargument voor consumenten zal zijn. Vanaf wanneer zal je op Booking.com kunnen sorteren, naast prijs, reviewscore en afstand tot het centrum op het element duurzaamheid? Ik denk dat dat niet lang meer gaat duren.

Duurzaamheid vanuit het hart

Genoeg argumenten voor een duurzaam hotel, maar de voornaamste reden voor ons is dat wij een betere plek willen achterlaten voor onze kinderen. Makkelijker gezegd dan gedaan! Wel word ik enorm enthousiast van alle gave initiatieven die ook een steentje bijdragen. Ik noemde al onze inspiratiebron Instock, maar ook de Plus in Winterswijk, de Verspillingsfabriek, Circl, het mooie Albron initiatief the Green House en het restaurant Bijvangst in Amsterdam. Één voor één top initiatieven die vanuit het hart de problemen aanpakken die wij zelf hebben gecreëerd. Hulde aan al die pioniers! Dat wij met ons foodwaste principe, de zonnepanelen op het dak, de warmte terugwin installatie en onze groene daktuin ook bijdragen, is voor ons alleen maar logisch. Niet omdat het kan, maar omdat het moet!

Niet alleen de drijfveren in de markt veranderen, eigenlijk ziet de hele markt er elke dag weer anders uit. In mijn volgende blog neem ik jullie graag mee in hoe wij digitaal ontzorgen waar het kan en persoonlijk blijven waar het moet. Het high-tech hotel of een digitaal doolhof?

Coen Schelfhorst

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Ketenbinding in Europa

De grote ketens hebben jarenlang tevreden gewerkt met enkele merken. IHG had Holiday Inn en Crowne Plaza, Accor had Novotel, Ibis en later Sofitel en Hilton had, nou ja, Hilton. De Amerikaanse merken waren er wel vroeg bij in Nederland. Het eerste Marriott in Europa was die in Amsterdam en de eerste...

Awards Hotel
Hotelgasten kiezen beste hotels van Nederland

Medewerkers van Hotels.nl zijn afgelopen week op pad geweest om hotelpersoneel van award winnende hotels te verrassen met de gewonnen prijs en hen persoonlijk te feliciteren. De awards zijn een kwaliteitsonderscheiding die boekingswebsite Hotels.nl jaarlijks toekent. De uitslapers van Nederland k...

Airbnb Achtergronden
Flinke korting op boek over Airbnb van Jeroen Oskam

Over enkele maanden komt het boek 'The Future of Airbnb and the ‘Sharing Economy’ -The Collaborative Consumption of our Cities van auteur Jeroen Oskam uit. Eerder deze week plaatsten we een interview met Jeroen, waarin hij alvast een tipje van de sluier heeft opgelicht. 50 procen...

Interview Longread
Interview Jeroen Oskam: Amsterdamse aanpak Airbnb faalt, stages in hotels werken demotiverend

Het Hospitality Research Centre van Hotelschool The Hague publiceerde onlangs haar jaaroverzicht. Hierin wordt zichtbaar gemaakt welke onderzoeken er zijn gedaan; dit vergroot immers de zichtbaarheid onder zowel studenten als hospitalityprofessionals. Jeroen Oskam, Director van het Hospitality Resea...

Opening Internationaal
Hôtel de Berri geopend in Parijs

The Luxury Collection, onderdeel van Marriott International, Inc., heeft Hôtel de Berri, a Luxury Collection Hotel, Paris geopend. Als eigendom van de Dokhan-familie, zijn eclectische, gedurfde en verfijnde ontwerpen te vinden die volledig zijn toegewijd aan de Parijse manier van leven. Z...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: