Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: U vraagt, wij draaien!

4 december 2017 | Thijs Jacobs

Zes maanden geleden opende ik de deuren van Theaterhotel Venlo. Ik heb er uitgebreid over geschreven in mijn blogs. Een half jaar geleden alweer! Tjonge!

Of het goed gaat met het hotel, daar zal ik jullie niet mee lastig vallen. Waar ik wel bij stil wil staan is het gegeven dat een groot gedeelte van de succesfactor te danken is aan het afzweren van de standaard protocollen in de hotelleriewereld, onder andere de arrangementen. Dat is simpelweg niet meer van deze tijd. Of ben ik de enige die dit zo ervaart?

"Is afzweren nou niet een beetje overdreven?"

Misschien wel. Ik zie mijn rol als hotelier echter steeds meer veranderen van een organisator in een facilitator, waarbij maatwerk geen containerbegrip is, maar bittere ernst. Maatwerk bieden aan mijn gasten en rekening houden met continu andere wensen en eisen. That’s the spirit en naar mijn idee op het gebied van arrangementen de sleutel tot succes in deze formule. 

"Maar dan krijg je toch de meest aparte wensen?"

Yep! Wat wil mijn gast of wat wil de groep bezoekers die het Theaterhotel bezoeken? Dat wil ik weten, want dan kan ik het regelen. Faciliteren met een mooi woord en dat houdt in dat ik inderdaad met grote regelmaat voor verrassingen kom te staan omdat het principe van U vraagt, wij draaien aardig wat creativiteit vergt.

"Mooi hoor, die dagelijkse uitdagingen! Klinkt allemaal erg romantisch, maar die krijg je toch niet alleen van de grond?"

Daar sla je de spijker op de kop! Nee, daarvoor moet ik innig samenwerken met ondernemers die ook geloven in het feit dat samenwerking nieuwe kansen en mogelijkheden biedt om perfect in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Mijn hotel is sterk door samenwerking met lokale en regionale bedrijven en organisaties die mijn gasten net dat extra’s kunnen en willen bieden. Voor alles openstaan en nooit nee verkopen. Nee, dat staat niet in ons woordenboek.

"Jij hebt gemakkelijk praten met Theater De Maaspoort als directe partner!"

Natuurlijk denken jullie in eerste instantie aan Theater De Maaspoort als mijn intieme samenwerkingspartner en die gedachte is ook logisch en die band is ook zeer sterk. Maar geloof me, ik heb de afgelopen maanden getracht om met zowel musea, winkels, bedrijven, verenigingen en met organisaties van vele evenementen in de regio samen te werken om het mijn gasten naar de zin te maken, dat ik steeds meer de neiging heb om van de daken te schreeuwen dat je een modern hotel helemaal niet meer succesvol kunt runnen zonder externe samenwerking. Daarbij besef ik vanaf het eerste moment dat dit van twee kanten een hoge gunningsfactor vereist. Jazeker. Je moet samenwerken door er van twee kanten beter van te worden. Nou, eigenlijk van drie, want de gast moet natuurlijk de uiteindelijke profiteur zijn. In de juiste betekenis van het woord dan!

"Volgens mij ben jij een beetje naïef. Ik wil best eens met jou sparren hierover!"

Het geheim van succesvol ondernemen zit echt in de kracht van samenwerken met lokale ondernemers. Dat is geen bijzaak, maar hoofdzaak. Ben ik anders, omdat ik dagelijks op zoek ga naar nieuwe uitdagingen voor mijn hotelgasten? Is het absurd dat ik dagelijks met creatieve ondernemers samen zit? Is het vreemd dat ik deze enthousiastelingen actief stuur om korte lijnen te onderhouden met mijn gasten om zo activiteiten op maat te organiseren? Vertel eens, collega-hoteliers! Ben ik maf en loop ik te hard van stapel? Komt dit jeugdig enthousiasme mij een keer duur te staan? Of gaan er ook ogen open en zeggen jullie:  “Verrek zeg, die Gijs uit Venlo is zo gek nog niet!”

Kom het mij vertellen in het Theaterhotel. Jullie zijn van harte welkom en dat is een welgemeende uitnodiging. En als jullie dan komen, laat maar horen of er nog specifieke wensen zijn. Ik regel het voor jullie. Samen met mijn netwerk….uiteraard.

Hoe dan ook, mijn deuren staan altijd open voor jullie. Om samen van gedachten te wisselen. Om samen te sparren. Om van elkaar te leren. Om samen te werken aan samenwerking. Of op andere gebieden!

Of is dat naïef?

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Interview Longread
Pacelle van Goethem: “Ik wil dat mensen met goede ideeën gehoord worden”

Er zijn mensen die geweldige ideeën hebben, maar niet worden gehoord. Terwijl anderen eigenlijk niet veel te vertellen hebben, maar hele volksstammen achter zich aan krijgen. Pacelle van Goethem doet onderzoek naar wat er gebeurt in de hersenen bij mensen die overtuigd worden. En naar de reden ...

Tech Marriott
Amazon betreedt de hotellerie met Alexa for Hospitality

Amazon heeft een versie voor hotels van spraakassistent Alexa aangekondigd. Deze is speciaal ontwikkeld voor gebruik in hotelkamers. Hiermee betreedt Amazon dus ook de hotellerie. Alexa for Hospitality is gericht op gasten van bijvoorbeeld hotels en vakantiehuizen. Door het geven van spraakopdra...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: