Blog: Let’s talk sustainability…again??

20 juli 2018 | Lieke Sauer

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad.

Ook op deze website is dit onderwerp recent nog besproken door mijn collega, Frans Melissen. Het bleef mij niet onopgemerkt dat zijn blog in de top 5 van meest gelezen artikelen stond in de week dat het gepubliceerd werd. Ook in gesprekken met horecaondernemers en -personeel, conferenties en seminars merk ik dat duurzaamheid een hot topic is. Maar wel eentje waarbij het niet voor iedereen duidelijk is op welke manier zij het kunnen gebruiken.

Binnen NHTV werken wij met studenten samen om de trending topics op een praktische manier voor de horeca vorm te geven. Zo ook aangaande het onderwerp duurzaamheid. Wij hebben meerdere horecabedrijven geïnterviewd over verschillende aspecten van duurzaamheid en op welke wijze zij deze binnen hun bedrijf toepassen. In korte video’s, die in een reeks blogs op de website van Hospitality Management zullen verschijnen, hoop ik jullie te inspireren en te adviseren.

In deze eerste blog nemen we het voorbeeld van hostel Ecomama in Amsterdam. Het is een van de eerste horecaondernemers die inspeelde, of wellicht voorliep, op de trend. Alleen al over de keuze van materialen in het hostel is nagedacht. Er is gebruik gemaakt van zoveel mogelijk tweedehands spullen. Zo is de receptie opgebouwd uit tweedehands boeken, zoals je ziet hoeft het dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het geeft gasten en je personeel meteen iets om over te praten en het maakt in een blik duidelijk waar je voor staat. Daarnaast heeft Ecomama ervoor gekozen om humor in te zetten om gasten te stimuleren om milieuvriendelijk gedrag te vertonen tijdens hun verblijf. Dit is een vorm van nudging.

Dat humor niet in alle gevallen de meest effectieve manier is om gasten te bewegen om positief gedrag te vertonen, blijkt uit de scriptie van Eefje van Eeuwijk, een van onze studenten die recent is afgestudeerd. Uit haar scriptie over nudging blijkt dat een alternatief waarin gasten gewezen worden op hoeveel andere gasten een milieuvriendelijke keuze hebben gemaakt ertoe leidt dat gasten hetzelfde gedrag gaan vertonen. 

Terug naar Ecomama. Anika Jacobs heeft het opgericht, maar zoals je in de video zult zien, wordt het personeel ook beïnvloed door de keuzes die Anika gemaakt heeft. Ook zij delen het verhaal en de gedachte die erachter zit, ze zijn het gaan voelen. Hoe je je personeel ambassadeurs en storytellers kunt laten zijn, komt in een latere blog nog aan bod. Daarnaast hebben Frans Melissen en ik recent een boek geschreven (publicatie oktober a.s.), waarin we hier uitgebreid op in gaan.

Voor nu wens ik je veel kijk- en luisterplezier met de video van Ecomama en tot na de zomer voor deel 2!

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Hotelbouwplannen
Being Development start de bouw van een duurzaam hotel in Amsterdam

Ontwikkelaar Being Development heeft vandaag, in samenwerking met Valuas and CommonWealth Investments, de start van een overwegend circulair hotel in het zich snel ontwikkelende Amsterdam Noord aangekondigd. Het hotel, ontworpen door Studioninedots, Delva Landscape Architects en DesignAgency, wor...

Tech NHTV
Alles over AR en VR in de horecabranche

Hoe vaak heb je wel eens overwogen om een VR- of AR-headset aan te schaffen en in die wereld vol magie te duiken? Tja, als je het mij zou vragen ligt het antwoord tussen 0 en 0,5 keer in de afgelopen 5 jaar. Maar waarom zijn we toch gefascineerd door AR en VR? En waar hebben we het over? Ik neem je ...

Opening Internationaal
Nieuw hotelmerk van Accor opent in Parijs

Novaxia heeft de aankoop van 61 rue Buzenval voltooid en begint aan de bouw van een nieuw hotelconcept, de eerste JO & JOE Open House in Parijs. Gelegen in het hart van een jonge en levendige wijk, is dit een van de 8 'Reinventing Paris'-projecten waarvan de start van de bouw al is begon...

Hotelbouwplannen Internationaal
JO&JOE opent eerste Open House in Parijs in 2020

Novaxia heeft de aankoop van het pand aan 61 rue Buzenval voltooid en begint met de constructie van een nieuw hotelconcept, het eerste JO&JOE Open House in Parijs. Pal in het hart van een jong en levendig district is dit één van de acht ‘Reinventing Paris’ projecten die...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: