Blog Pim van het Reve: medewerkers als ambassadeurs duurzaamheid

1 juni 2018 | Pim van het Reve

10 mei 2018. Wachtend op de bus bij de halte Vuurtoren, Noordwijk. Toch leuk, zo’n afstudeeropdracht; die brengt je nog eens ergens. Na een reis van drieënhalf uur ben ik bijna op mijn eindbestemming in Noordwijkerhout. Niet verkeerd om met dit uitzonderlijk mooie meiweer uitgerekend hier te moeten zijn. Ik ben onderweg naar het derde - en laatste - hotel dat ik ga bezoeken in het kader van mijn afstudeeropdracht. 

Bij de verschillende hotels praat ik met Green Key coördinatoren over het verkrijgen en het behouden van een Green Key label. Afgelopen weken ben ik op bezoek geweest bij Conferentiehotel Woudschoten, Oranjehotel Leeuwarden en nu onderweg naar NH Leeuwenhorst. De hotels hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn allemaal gouden Green Key gecertificeerd. Dat komt goed uit, want daar gaat nou net mijn afstudeeronderzoek over.

De spreekwoordelijke laatste loodjes, nog ruim 2 weken te gaan voordat ik mijn afstudeeropdracht moet inleveren en ik afstudeer aan de opleiding Hotel Management.

Hospitality Management heeft mij gevraagd om tijdens mijn  afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn onderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, en dit is alweer blog nummer vier.

Krijgen is één, behouden is twee

Mijn bezoek aan de verschillende gouden Green Key certificeerde hotels was met een reden. Mijn doel was om boven tafel te krijgen hoe enerzijds een Green Key label verkregen wordt, maar vooral wat er gedaan wordt om deze te behouden.

Het management van hotel X besluit om een Green Key certificaat te willen behalen. Zo gezegd zo gedaan; het vergt wellicht wat investeringen, een wissel in leverancier(s) en het aangaan van samenwerkingsverbanden, maar dan kom je al snel in aanmerking voor één van de drie certificeringen van Green Key (brons, zilver en goud). Et violà, je gaat als hotel mee in de duurzaamheidstrend en kan zeggen: wij ondernemen superduurzaam en maatschappelijk verantwoord!

Het is echter niet zo zwart-wit als hierboven beschreven, de normen worden steeds zwaarder en het is niet gemakkelijk om 'zomaar even' overal aan te voldoen. Uit onderzoek kwam naar voren dat Green Key iets is dat door je medewerkers gedragen moet worden. Het is van belang dat zij zich ook bewust worden van duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Dat vergt de nodige voorbereiding, verandering in werkprocessen en daarnaast wellicht een uitbreiding van kennis.

Hoe krijg je medewerkers mee?

De bezochte hotels hebben zo allemaal hun eigen manieren waarmee zij ervoor proberen te zorgen dat alle medewerkers duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Interne communicatie is hierbij een belangrijke component. Laat duurzaamheid terugkomen in je wekelijkse meetings of stel samen met een afdeling of het gehele personeel doelen zodat het bij iedereen gaat leven. Breng het onder de aandacht in nieuwsbrieven voor je medewerkers en bij de werving van nieuwe krachten. Creëer een cultuur binnen het bedrijf waar iedereen elkaar kan aanspreken op zijn of haar wel of niet duurzaam/maatschappelijk verantwoord handelen. Organiseer speciale dagen waarin het team zich inzet voor de maatschappij. Kijk daarnaast naar de mogelijkheden voor meer digitalisering, om zo het verbruik van printpapier drastisch te verlagen. Kortom: laat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie, maak het leuk en breng het vooral met een knipoog.

Duurzaamheidscoördinator

Eén van mijn bevindingen is dat voor het waarborgen van een Green Key certificaat het aan te bevelen is om één persoon (evt. ondersteund door een team) verantwoordelijk te maken voor het MVO-beleid. Deze persoon houdt zich bezig met de implementatie en het behoud van het Green Key certificaat.

Bovenstaand klinkt allemaal simpel, maar dat is het niet. Het is goed dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie maar dan moet je er wel voor zorgen dat deze strategie blijft passen bij je huidige strategie. Hoe je dat aanpakt lees je in mijn volgende blog.

U Parkhotel

Niet alleen de deadline van mijn afstudeeropdracht zit er aan te komen, maar ook de deadline van de bouwkundige oplevering van het U Parkhotel. Over een kleine twee maanden moet de bouw zo ver zijn dat het bouwkundig opgeleverd kan worden. Daarna zal de uiteindelijke inrichting van het U Parkhotel van start gaan, zodat deze eind van dit jaar geopend kan worden. Afgelopen maanden heb ik het voorrecht gehad om aan te schuiven bij de gespreken met mogelijke aannemers voor de keuken, wandmeubels, audiovisuele middelen, et cetera... Erg leuk, bijzonder, maar vooral ook leerzaam. Wie weet waar ik deze ervaring in de toekomst zelf in praktijk kan brengen?

De bouw loopt nog steeds op schema en de contouren van het hotel zijn al prachtig zichtbaar. In februari begon ik mijn periode hier, ongelofelijk wat er in tussentijd allemaal gedaan is.

Nieuwsgierig? Aanstaande zaterdag 2 juni - tijdens de dag van de bouw - is de bouwplaats toegankelijk voor publiek. Er kan een kijkje genomen worden achter de schermen van de grootste transformatie van Oost-Nederland. Daarnaast is er de mogelijkheid tot abseilen vanaf de top van het gebouw(!).

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

Meer blogs van Pim lees je via deze link. 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Interview Longread
Pacelle van Goethem: “Ik wil dat mensen met goede ideeën gehoord worden”

Er zijn mensen die geweldige ideeën hebben, maar niet worden gehoord. Terwijl anderen eigenlijk niet veel te vertellen hebben, maar hele volksstammen achter zich aan krijgen. Pacelle van Goethem doet onderzoek naar wat er gebeurt in de hersenen bij mensen die overtuigd worden. En naar de reden ...

Tech Marriott
Amazon betreedt de hotellerie met Alexa for Hospitality

Amazon heeft een versie voor hotels van spraakassistent Alexa aangekondigd. Deze is speciaal ontwikkeld voor gebruik in hotelkamers. Hiermee betreedt Amazon dus ook de hotellerie. Alexa for Hospitality is gericht op gasten van bijvoorbeeld hotels en vakantiehuizen. Door het geven van spraakopdra...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: