Booking.com beloont start-ups in duurzaam toerisme

1 juni 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag heeft Booking.com de tien start-ups binnen duurzaam toerisme bekendgemaakt die een beurs zullen ontvangen als onderdeel van het Booking Booster 'accelerator programma'. Na drie weken van workshops en intensieve coaching-sessies geleid door experts en werknemers van Booking.com, bereikte het programma zijn hoogtepunt met een laatste finale-pitch. Daarin konden de start-ups beurzen verkrijgen tot wel €500.000, uit het fonds van totaal 2 miljoen euro om de volgende groeifase van de start-ups te ondersteunen.

Pitch

De tien teams van finalisten presenteerden live hun groeiplannen in Amsterdam in een pitch voor groot publiek en een jury. De Indiase start-ups Sakha Consulting Wings: Women on Wheels en Global Himalayan Expedition werden voor hun plannen beloond met de hoogste beurzen van respectievelijk €325.000 en €400.000. Sakha Consulting is een unieke sociale onderneming, opgericht om vrouwen een veilige vervoersoplossingen te bieden in geselecteerde steden in India, met behulp van vrouwelijke chauffeurs. Op deze manier realiseren zij een waardige broodwinning door middel van professionele rij-mogelijkheden voor arme vrouwen, als onderdeel van het initiatief "Women on Wheels" (WOW). Global Himalaya Expedition (GHE) organiseert impactexpedities om toegang tot schone energie en digitaal onderwijs te bieden aan de afgelegen berggemeenschappen van de Himalaya, waardoor deze op de kaart kunnen worden gezet om verkend te worden door toekomstige reizigers.

Gillian Tans

“De visie en passie die we dit jaar bij alle start-ups hebben gezien, was zeer inspirerend”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “Ik was vooral onder de indruk van de ontroerende missie van Wheel the World om mensen met een handicap in staat te stellen de wereld te verkennen binnen de avonturenreissector, Sakha's toewijding om vrouwen in staat te stellen de controle over hun levensonderhoud te nemen en natuurlijk met hoe GHE letterlijk licht naar afgelegen bergdorpen brengt met hun expedities in de Himalaya. We kijken ernaar uit om te zien hoe hun plannen de komende weken en maanden worden uitgerold, terwijl we samenwerken om hun visie voor een duurzamere reisindustrie naar nog meer bestemmingen over de hele wereld te brengen."

De tien start-ups die deelnamen aan de editie van 2018 zijn afkomstig uit zes verschillende landen en zijn samen actief op zes continenten, waaronder Antarctica. Zij vertegenwoordigen een rijke variatie aan innovatieve online platforms die reizigers verbinden met duurzame reiservaringen, de allernieuwste technologische oplossingen en initiatieven die lokale gemeenschappen meer mogelijkheden geven om zelf ook profijt te hebben van de kansen die het mondiale toerisme biedt.

Startblokken

"Booking Booster gaf ons de tijd om na te denken, onze strategie te herzien en zo wederom uit de startblokken te schieten. Het heeft ons nieuwe perspectieven en tools gegeven om onze business te analyseren, net zoals de inzichten om onze impact en bedrijfsverhaal te synchroniseren", stelt Meenu Vadera, oprichter van Sakha Consulting. "We zullen de beurs gebruiken om onze capaciteit op te schalen, de operationele efficiëntie te verbeteren en onze impact exponentieel te vergroten. Dankzij deze financiering kunnen we ook de komende twee jaar ervoor zorgen dat meer dan duizend arme vrouwen aan de slag kunnen in transport, die samen meer dan 2 miljoen euro voor zichzelf en hun families kunnen verdienen en 1,1 miljoen veilige ritten kunnen aanbieden aan vrouwen in heel India.”

"Het Booking Booster programma is enorm gunstig geweest voor GHE en heeft ons geholpen de dynamiek van klantontwikkeling te begrijpen, terwijl wij nog steeds een diepe, tastbare impact maken voor inheemse gemeenschappen over de hele wereld", aldus Jaideep Bansai, Energy Access Leader bij Global Himalayan Expedition. "Met deze subsidie ??kunnen we onze activiteiten uitbreiden naar andere geografische gebieden en het stelt ons in staat om 160 impact-expedities uit te voeren met 2.500 toeristen, elektriciteit te leveren aan 100.000 dorpsbewoners en daarbij 9.000 ton CO2-uitstoot te compenseren."

Beloond met een beurs

De volgende start-ups in duurzaam toerisme zijn eveneens beloond met een beurs uit het fonds van 2 miljoen euro uit het Booking.com Booster Programma 2018: Community Homestay Network (Nepal) met €225.000; Keteka (Verenigde Staten, actief in Centraal- en Zuid-Amerika, Antarctica) met €275.000 en Wheel the World (Verenigde Staten) met €275.000. HiveSters (Thailand), Hotel Con Corazón (Nederland, actief in Nicaragua), KITRO (Zwitzerland), Reflow (Nederland) en Tastemakers (Verenigde Staten, actief in Afrika) ontvingen beurzen van €100.000.

Alle start-ups die aan het programma deelnamen krijgen een jaar lang begeleiding door mentoring en coaching van een strategische mix van experts uit alle onderdelen van de business van Booking.com. Ook krijgen zij de kans om samen te werken met Booking.com op het gebied van innovatieve initiatieven en experimenten die hen helpen verder te groeien in de toekomst.

Amazon

Bovenop de 'accelerator'-prijzen van Booking.com was er ook, voor alle finalisten van deze editie van het Booster Programma, een beloning van Amazon Web Services (AWS): de mogelijkheid om te profiteren van AWS Activate, eveneens een programma voor start-ups. AWS voorziet de start-ups van middelen die ze nodig hebben om snel van start te gaan op AWS – waaronder krediet, training en ondersteuning – en hun ideeën tot leven te brengen.

Booking.com help niet alleen reizigers bij het ontdekken en ervaren van meer dan 130.000 unieke bestemmingen overal ter wereld, maar wil ook een bijdrage leveren aan het duurzaam maken en houden van die bestemmingen, zodat toekomstige generaties er nog lang van kunnen genieten. Samen met het onlangs gelanceerde Booster Labs en Booking Cares Fund, gaat het Booking Booster Programma hand in hand met het interne vrijwilligersprogramma van Booking.com, waarbij werknemers al sinds lange tijd samenwerken met lokale organisaties en projecten, gericht op het verbeteren van reisbestemmingen wereldwijd. Al deze initiatieven samen laten zien dat Booking.com zich serieus toelegt om een positieve impact te hebben op de mondiale toerismesector.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Hotelbouwplannen Opening
Preston Palace verbouwde alle 318 hotelkamers en is direct volgeboekt

Exact volgens planning wordt de vernieuwde hotelvleugel met 28 vernieuwde hotelkamers - goed voor zo'n 112 bedden- dit weekend geopend. Een mijlpaal voor het Twentse all-inclusive resort, dat hiermee alle 318 hotelkamers verbouwde tot moderne Suites, Classic en Royal hotelkamers. Uitdaging ...

Hotelketens
Welk Nederlands hotel wordt het honderdste Fletcher Hotel?

Na de aankondiging tot overname van 4 City Resorts Hotels (Fitland) per 1 mei a.s. staat de teller bij Fletcher Hotels op 99 hotels. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat Fletcher Hotels het 100ste hotel zal verwelkomen binnen de hotelketen. Echter heeft Fletcher Hotels nog geen hotel op het ...

Tech Interview
Hotel Derlon doet het goed op social media, en dit is waarom dat zo is

Sebas ten Tije is vanaf medio januari directeur van Derlon Hotel Maastricht. Dit hotel heeft zijn online presence goed op orde en kiest bewust voor twee social media kanalen, Facebook en Instagram. Ten Tije heeft als nieuwe general manager te maken met een ‘legacy’, maar de persoonlijke ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: