Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

23 mei 2018 | Simone Lensink

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!”

“Ik was slecht in talen en mocht van school – de Hotelschool in Den Haag - niet naar het buitenland op stage. Daarom koos ik voor Aruba, daar spreken ze immers Nederlands. Ik werd aangenomen in de housekeeping; niemand wilde dat doen.... Maar ik moest daar  werken met een Canadese consultant die mij zo inspireerde dat ik binnen twee maanden Engels sprak!”

Rugzak vol ervaring

“Vervolgens kreeg ik de kans om naar Frankrijk te verhuizen. En ik dacht: als ik in twee maanden Engels kan leren, moet dat met de Franse taal toch ook lukken. Dat bleek moeilijker dan ik dacht, maar uiteindelijk heb ik kans gezien om in drie jaar tijd mijn zwakke punten om te zetten in sterke. Ik heb uiteindelijk veertien jaar bij Disney gewerkt, omdat ik daar telkens nieuwe kansen kreeg. Ik pakte jobs op die niemand wilde doen, maar waar ik veel kon leren. Ik heb HR-functies gehad, operations en finance gedaan. En zo m’n rugzak gevuld met veel verschillende kennis en ervaring. Overigens realiseerde ik me dat pas toen ik er weg ging.”

“Ik denk dat ik uiteindelijk tot de eerste vrouwelijke country director bij Accor werd benoemd omdat ik altijd ‘ja’ zeg op uitdagingen. En omdat ik de ruimte heb genomen om ook eens andere functies te doen. Werk met passie en pak alle kansen die op je pad komen, is mijn devies. Het is voor vrouwen bovendien belangrijk om te zorgen dat je zichtbaar bent. Je weet van jezelf dat je hard werkt, maar laat je ook zien! Dat doen mannen namelijk ook. Zeg  wat je wilt en verzamel mensen om je heen die je verder kunnen helpen.”

“Diversiteit is een onderwerp dat bij AccorHotels hoog op de agenda staat. Iedere landendirectie heeft als objectief gekregen toe te werken naar minimaal 35 procent vrouwelijke hoteldirecteuren. Dat betekent dat je dus bewust maatregelen moet treffen. In mijn regio gaat het goed, maar in andere landen is het lastiger om dat percentage te realiseren. Wat helpt, is bijvoorbeeld stellen dat op een shortlist voor een functie minimaal 1 man en 1 vrouw moeten staan. Dat dwingt je verder te kijken. Verder hebben we een vrouwennetwerk opgericht en is er een programma voor talent dat we graag naar de top willen hebben.”

Geen 24/7

“Het probleem is dat het vak nog steeds het imago heeft dat je 24/7 beschikbaar moet zijn. Maar dat is helemaal niet meer het geval. Die vorm van leiderschap past niet meer bij deze tijd. We moeten het vak voor vrouwen aantrekkelijker maken door hen meer vrijheid te bieden en te beoordelen op resultaat. Niet op het aantal uren dat je draait.”

“Nu verschilt dat ook wel per land. In Frankrijk zijn de mogelijkheden voor kinderopvang ruimer en is het heel normaal dat je als vrouw een drukke baan hebt. Ik was een alleenstaande moeder met twee dochters. Toen ik vanuit Parijs naar Nederland verhuisde, werd ik hier raar aangekeken. Een vrouw alleen, met twee kids en zo’n baan… De sociale druk om dan maar parttime te gaan werken is groot. En natuurlijk was het spannend. Maar het is meer dan goed gegaan. Dus laten we ons van die sociale druk niets aantrekken. Want als parttimer is het veel moeilijker om de top bereiken…”

CV Caro van Eekelen

Caro van Eekelen studeerde in 1987 af aan de Hotelschool in Den Haag. Ze begon haar carrière bij Golden Tulip International. In de 6 jaar dat ze daar werkte, opende ze hotels in onder andere de Nederland, Caribische Eilanden, Ghana en Frankrijk. In 1992 stapte ze over naar het Disneyland Resort Parijs, net voor de officiële opening. Daar bekleedde ze 14 jaar lang diverse managementfuncties. Van 2007 tot 2009 werkte ze bij het Adagio City Aparthotel in Parijs. Onder haar toezicht werd er een expansie gerealiseerd van 30 Aparthotels in diverse Europese steden. In juli 2009 werd ze de eerste vrouwelijke country director van Accor. Vanuit die positie werd ze coo Benelux. Haar huidige functie – Learning & Development and Transformation Leader - bekleedt ze sinds begin 2016.

Ontmoet Caro...

 
Caro in het echt meemaken? Dat kan op het event Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag op 2 juli. Klik hier voor meer info en aanmelden. Let op: early bird geldig tot 31 mei.
 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Hotelketens Internationaal
Luxe hotelgroep Belmond overgenomen door LVMH

LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) breidt zijn portfolio uit met de aanschaf van een hotelgroep. De Franse modegroep maakte bekend de hotelgroep Belmond te hebben gekocht. LVMH verwierf Belmond voor 25 dollar per aandeel in contanten. Dit vertegenwoordigt een vermogenswaarde van 2,6 mil...

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: