CBS: horecaondernemers meest pessimistisch over voortbestaan onderneming

8 mei 2020 | Thijs Jacobs

Veel niet-financiële bedrijven vrezen voor hun voortbestaan als de coronacrisis lang aanhoudt. Bijna de helft van de ondernemers in het Nederlandse niet-financiële bedrijfsleven verwacht dat het voortbestaan van hun bedrijf in gevaar komt als de coronacrisis langer dan een halfjaar aanhoudt.

Mocht de coronacrisis langer dan twaalf maanden duren, dan verwacht 60 procent dat het doek voor hun bedrijf valt in de huidige vorm. Een ruime meerderheid van ondernemers gaat verder uit van afname in het tweede kwartaal van omzet en personeelssterkte door de coronacrisis. Dit melden het CBS, KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van onderzoek naar de verwachte gevolgen van de coronacrisis, dat begin april onder bedrijven werd gehouden.

Uit het onderzoek van begin april blijkt dat ruim 15 procent van ondernemend Nederland op dat moment verwachtte de continuïteit van hun bedrijf niet te kunnen handhaven als de coronacrisis langer dan twee maanden duurt en 31 procent als de crisis langer dan drie tot zes maanden duurt. Een groot aantal ondernemers (31 procent) geeft aan niet te kunnen zeggen hoe lang de crisis maximaal mag duren opdat de continuïteit van hun bedrijf niet in gevaar komt.

Kleinere bedrijven zeer somber

Ruim 22 procent van de kleinere bedrijven (5 tot 20 werkzame personen) verwacht de crisis niet te overleven in de huidige vorm als deze langer dan twee maanden duurt. Mocht de crisis langer dan een half jaar duren dan vreest 56 procent van de kleinere bedrijven voor hun voortbestaan. Grotere bedrijven (50 of meer werkzame personen) verwachten minder snel in gevaar te komen.

Horecaondernemers het meest pessimistisch over voortbestaan

In alle sectoren vrezen ondernemers voor de continuïteit van hun bedrijf. De ondernemers in de horeca zijn daarbij begin april het meest pessimistisch. Bijna 36 procent denkt het bedrijf gedurende hooguit twee maanden coronacrisis te kunnen continueren en 33 procent drie tot maximaal zes maanden. Slechts 5 procent verwacht langer dan een jaar op dezelfde voet door te gaan.

Mocht de crisis meer dan zes maanden duren, dan verwacht ook een meerderheid van de ondernemers in de auto- en motorbranche, de bouw en in de sector cultuur, sport en recreatie dat het voortbestaan van hun bedrijf in gevaar komt. Ondernemers in de verhuur en handel in onroerend zien de continuïteit van hun bedrijf het minst gevaar lopen door de coronacrisis: slechts 4 procent denkt het maximaal twee maanden vol te kunnen houden. In de detailhandel kan de helft van de ondernemers geen inschatting maken hoe lang hun bedrijf het kan volhouden. 

Driekwart bedrijven verwacht omzetafname 

Ongeveer 75 procent van de ondernemers gaat uit van een afname van de omzet door corona in het tweede kwartaal, bijna 44 procent verwacht een omzetdaling van meer dan 20 procent. Slechts 6 procent van het totaal aantal ondernemers verwacht een omzettoename. Ondernemers die groei van omzet voorzien komen vooral voor in de detailhandel (27 procent) en vervoer en opslag (8 procent). Naast een omzetdaling verwacht een ruime meerderheid van bedrijven ook een afname van de personeelssterkte in het tweede kwartaal. Bijna een kwart van de bedrijven verwacht de hoeveelheid personeel met zelfs meer dan 20 procent te moeten reduceren als gevolg van de coronacrisis.

In de horeca, de auto- en motorbranche en de cultuur, sport en recreatiesector verwacht begin april ruim 90 procent van de ondernemers een afname van de omzet door corona. Veruit de meeste bedrijven verwachten afnames van meer dan 20 procent. In de horeca wordt voor het tweede kwartaal het meeste verlies aan werkgelegenheid verwacht, 85 procent verwacht het personeelsbestand te moeten afslanken, waarvan bijna 60 procent met meer dan 20 procent. In de auto- en motorbranche en in de sector cultuur, sport en recreatie verwacht ruim 60 procent van de ondernemers reductie van personeel.

De resultaten komen uit de Conjunctuurenquête Nederland (COEN). Deze wordt gehouden onder bedrijven met 5 of meer werkzame personen in het niet-financiële bedrijfsleven. Dat zijn alle bedrijven zonder de banken, de verzekeraars en de pensioenfondsen. De Conjunctuurenquête Nederland is een gezamenlijk onderzoek van het CBS, KVK, EIB, MKB Nederland en VNO-NCW, met de steun van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Doel van de samenwerking is completere informatie over het niet-financiële bedrijfsleven te vergaren tegen minder administratieve lasten. De gegevens voor zijn verzameld in de maand april 2020. In verband met actualiteit zijn deze aanvullende gegevens over de coronacrisis eerder vrijgegeven. Op 15 mei verschijnt het reguliere nieuwsbericht Ondernemersvertrouwen tweede kwartaal 2020.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Tegelijk fysiek en digitaal vergaderen bij Regardz

Tijdens de persconferentie van 19 mei is bekend gemaakt dat de Horecabranche vanaf 1 juni binnen (met beperkt aantal gasten) en buiten weer open mag. Eerder introduceerde Regardz Hotels & Meeting Centers al ‘Meeting Hygienics’, waarmee ze haar locaties en services volledig heeft aang...

Accor Internationaal
Accor tekent overeenkomst voor nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor heeft de franchiseovereenkomst voor de komst van het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in samenwerking met haar Franchise Partner INDUSTRIE HOTELIERE via haar dochteronderneming Bricks & Leisure getekend. Het nieuwe Mercure hotel telt 117 kamers en ligt pal naast de bekende toeristische t...

Coronacrisis
Gooiland gaat verder met een kleiner team

De hele evenementen- en horecabranche is zwaar getroffen door COVID-19. Helaas heeft het ook zijn weerslag op Gooiland. In deze moeilijke tijd heeft eigenaar Philip Lamers moeten besluiten vanaf 1 juni aanstaande het stokje over te nemen van algemeen directeur Lydia Baloe en commercieel manager Laur...

Coronacrisis
Dit hotel verbindt mensen veilig en persoonlijk via aangepaste connecting rooms

We raken zo langzamerhand gewend aan onze nieuwe 1,5 meter-samenleving. Mondkapjes, handschoenen, signing, desinfecterende middelen in het openbare leven; we kijken er niet meer van op. En daar waar de meesten reikhalzend uitkijken naar versoepeling van de regels, is er een groep die deze ontwikkeli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: