Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

23 oktober 2019 | Ewout Hoogendoorn

Cadzand is nogal op de schop gegaan. Mega-ontwikkelingen in hotels, appartementen en een prachtige nieuwe haven. Op de kuststrook dan. Net zoals bij veel van de Belgische kustdorpen kost hier een appartementje met direct zicht op zee minstens 6.000 euro per vierkante meter. Direct achter het eerste duin is het hooguit de helft. Is inmiddels ook zo bij andere Nederlandse kustdorpen. Alleen Zandvoort weet er zo’n grote puinhoop van te maken dat je daar al een behoorlijk luxe appartement met uitzicht op zee hebt voor hooguit 3500 euro per vierkante meter.

Dat de Formule 1 er voor een paar dagen per jaar komt zou een zegen moeten zijn voor het dorp, maar het bestuur van de afgelopen twintig jaar doet het ergste vrezen. In al die Nederlandse en Belgische kustdorpen winnen de appartementen het van de kleine hotels. Zodra een echtpaar dat een 25-kamer hotel runt met pensioen wil, koopt een ontwikkelaar het hotelletje op tegen een al behoorlijke prijs, en zet het om naar een aantal appartementen tegen een nog veel hogere prijs. Die staan dan driekwart van het jaar leeg, en dat bevordert de aantrekkelijkheid van zo’n dorp niet.

In Cadzand hebben ze dat echter strategischer aangepakt. Er lijkt een bijzondere vorm van samenwerking te zijn ontstaan tussen de hotelondernemers en vastgoedontwikkelaars. De vier grote hotels breiden allemaal uit en professionaliseren. De vastgoedontwikkelaars krijgen de gelegenheid om appartementsgebouwen te maken. Het nieuwe Strandhotel, prachtig vormgegeven door Piet Boon, heeft de al bestaande samenwerking met Sergio Herman verder uitgebouwd en er zijn nu drie toprestaurants onder zijn begeleiding. Tot zover de lofzang. Nu de businesscase. Het meest prestigieuze restaurant Pure C was er al. Dat heeft een terras met zicht op zee, maar dat is uitdrukkelijk alleen toegankelijk voor restaurantgasten, niet voor hotelgasten. Met als gevolg dat de topdrukte op een zomerse middag bestaat uit drie of vier gasten die iets te vroeg zijn gearriveerd. Het restaurant is gesloten op zondag en maandag en presteert het ook nog een vakantiesluiting in september aan te kondigen van twee weken. Het verder volledig nieuw gebouwde hotel heeft geen enkele horecagelegenheid aan de zeezijde gecreëerd en heeft het bestaan om aan de landzijde, aan het drukke marktpleintje een horecagelegenheid met mooi terras te hebben: alleen open voor ontbijt van 7.30 uur tot 11 uur! Was goed geweest om de case op zijn minst eens voor te leggen aan hotelschoolstudenten!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Achtergronden Tech
7 revenue management tips

Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, speciaal voor hotelprofessionals, een tweedaagse masterclass revenue management (27 november en 18 december 2019). Klik hier om je aan te melden! 7 revenue manag...

Amsterdam Tech
Drone obers in Amsterdams hotel

Helemaal genoeg van bediend worden door een barkeeper of serveerster met een slecht humeur? Genoeg van te lang wachten op je bestelling? Zet je maar schrap want het zou zomaar kunnen dat jij binnenkort je diner geserveerd krijgt door een drone. Vandaag testte YOTEL, een innovatief hotel dat komende ...

Economie KHN
Mark Rutte bespreekt pijnpunten met horecatop; OTA's, WAB en toerisme

De Nederlandse horecatop verzamelde zich gisteren in Den Haag. Niet op het Malieveld om te demonstreren, maar in het Mauritshuis om te discussiëren over de toekomst van de branche. Samen met premier Mark Rutte werden de uitdagingen besproken tijdens het allereerste Meesterwerkevent van de Konin...

Interview Longread
"In tegenstelling tot sommige ketens is Golden Tulip niet hiërarchisch"

Direct na de rotonde rechts, maar door de hoogbouw rondom wordt het hotel aan het zicht onttrokken, vanaf de doorgaande weg. “Achter het Chinese restaurant,” volgens een behulpzame buurtbewoner. De entree van Golden Tulip Alkmaar zit ‘ingeklemd’ tussen Victory Wok en het Japa...

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: