Column Ewout Hoogendoorn: family matters

10 januari 2020 | redactie

De kurk waarop de Nederlandse hotels drijven wordt gevormd door families. Dat zijn grote en kleine families. De familie Van der Valk zal ongetwijfeld de grootste hotelfamilie zijn. Als je je afvraagt hoe een dichtbevolkt land als Nederland in een paar jaar tijd kan groeien van 16 miljoen mensen naar 18 mensen, moet je volgens mij de oorzaak zoeken bij die familie. Om hun groei van hotels te kunnen laten doorgaan zorgen ze er op de een of andere manier voor dat het aantal Nederlanders gelijke tred houdt met het aantal Van der Valk hotelkamers. Hoe, dat is natuurlijk hun familiegeheim.

Maar er zijn ook veel andere grote Nederlandse hotelgroepen die in eigendom zijn van Nederlandse families en daar sterk hun karakter aan te danken hebben. Denk aan Eden Hotels, Westcord Hotels en Amrath Hotels. En dan zijn er nog talloze kleinere hotelbedrijven, veruit de meeste vermoed ik eigenlijk, waarin de familie een belangrijke rol speelt. Dat wordt eigenlijk altijd meer voor kennisgeving aangenomen, maar het zou interessant zijn om eens te onderzoeken wat nu de familiegerelateerde ‘KPI’s’ zijn: de Key Performance Indicators. Je zult zien dat de karaktereigenschappen van mensen in de sturende familie of families, veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten, tot uiting komen in hoe de bedrijven zich presenteren. Dat kan variëren van extravagant en flamboyant tot uiterst ingetogen. Van vol met kleine details tot alleen uitgevoerd in wit met een paar sterke accenten. Van strikt zakelijk tot volledig relaxed en ontspannen. Je herkent de stijl van de hotels direct als je bij de families thuis bent geweest.

We werken voor veel families in de Nederlandse hotellerie, dus daarom geef ik bewust geen voorbeelden. Natuurlijk gaat dit in een aantal gevallen ook op voor individuen, die met veel eigen karakter een hotel bepalen, maar wanneer er families in betrokken zijn, gaat het veel dieper. De basis van een eigenschap kan dezelfde zijn; sober, saai, of wild en kleurrijk, maar dat wordt door elk familielid net weer even anders uitgedragen.

Het zijn die specifieke karaktereigenschappen die een hotel aantrekkelijk en herkenbaar voor de gast maken, en een belangrijke reden zijn waarom gasten terugkeren. Airbnb’s, althans in hun oorspronkelijke opzet, hadden in het klein ook dat unieke karakter. Dat biedt een omgeving waarin je je prettig voelt. De ‘gewone, grote ketens’ waren dat gevoel kwijtgeraakt. Door allemaal ‘lifestyle hotelconcepten’ op te kopen hebben ze zich weer in de markt teruggevochten. Maar de families gaan onverstoorbaar door.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: