Column Ewout Hoogendoorn: Ketenbinding in Europa

14 januari 2019 | redactie

De grote ketens hebben jarenlang tevreden gewerkt met enkele merken. IHG had Holiday Inn en Crowne Plaza, Accor had Novotel, Ibis en later Sofitel en Hilton had, nou ja, Hilton. De Amerikaanse merken waren er wel vroeg bij in Nederland. Het eerste Marriott in Europa was die in Amsterdam en de eerste Hiltons waren die in Nederland.

Een dikke veertig jaar lang hadden we Hilton Amsterdam, Hilton Rotterdam en Hilton Schiphol. Ketenbinding was snel opgekomen in Nederland in de jaren zestig, maar daarna lang op een bepaald - relatief laag - niveau gebleven. Ook wereldwijd was die groei in merken niet schokkend. De laatste tien jaar is daar dramatisch verandering in gekomen. Accor weet van gekkigheid niet welke beginnende lifestylemerken ze moet opkopen in de hoop dat er eentje aanslaat in de wereld, die dan een money maker wordt. Mijn stelling is, dat in de laatste jaren met name de ontwikkeling van Airbnb de hotellerie heeft gedwongen weer heel actief naar de wensen van de gasten te kijken en daarop in te spelen. Die willen tegenwoordig veel meer luxe, maar geen knipmessen die een gestreken krant aanreiken in de lounge. Nee, ze willen hoogwaardige wifi in een trendy lifestyle community room, waar ze kunnen chillen met andere gasten (dat betekent dat iedereen met oortjes in naar een Apple-scherm kijkt). 

Maar ook dat raakt er snel weer uit; zo is in het in Soho House juist verboden te internetten of te bellen in de community room. Al die stijlen werden door ondernemende hoteliers weer vertaald naar nieuwe merknamen die dan, als het meer dan twee hotels beslaat, weer worden opgekocht door de zich snel vernieuwende ‘oude’ ketens. Dat brengt een sterke groei in ketenbinding teweeg. Met alle vestigingen van Horwath HTL Europa hebben we de ketenbinding onderzocht, met name op kwantitatief niveau, en de verschillen tussen de  Europese landen weergegeven in een rapport, dat we op onze website gratis aanbieden. Daaruit blijkt dat er grote verschillen zijn tussen de landen, bijvoorbeeld in de aanwezigheid van lokale ketens versus internationale ketens. Zo is de penetratiegraad van ketens in Spanje 33 procent in hotels en 56 procent in kamers, en in Italië 5 procent in hotels en 15 procent in kamers. En dat terwijl er in Spanje 86 internationale merken zijn en – redelijk vergelijkbaar – 90 in Italië. In Zwitserland zijn er maar 8 nationale merken, in Spanje 204. De verandering in de wereld van hotelmerken is turbulent en dat zal nog wel even aanhouden! 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Achtergronden
Golden Tulip Hotel Central krijgt compleet nieuwe serre

De volgende stap in het grootschalige renovatieproject van Golden Tulip Hotel Central is de bouw van een compleet nieuwe serre aan de Markt-kant van het hotel. Het nieuwe ontwerp is eigentijds maar door het gebruik van onder andere grote glaspartijen en smeedijzer komen ook klassieke elementen terug...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Hotelketens
Nieuw Meeting & Event-Center City Resort Hotel Leiden

City Resort Hotel Leiden is blij met alle positieve reacties van gasten die de afgelopen tijd al kennismaakten met het nieuwe Meeting & Event-center. General Manager Stoffel Verjaal en zijn team zetten momenteel nog de laatste puntjes op de 'i' waarna waarschijnlijk in maart de offici&eu...

Amsterdam Opening
Cityden The Garden geopend

Op 7 februari zijn de deuren geopend van de nieuwste toevoeging aan de Amsterdamse hotelketen Cityden: Cityden The Garden. Dit aparthotel, grenzend aan het bruisende stadshart van Amstelveen, bevat 89 luxueuze hotelappartementen die alle gemakken van thuis biedt met de services van een hotel. Fac...

Hotel Advertorial
Hotelsterren, waar staan ze eigenlijk voor?

Heb je je altijd al afgevraagd waar de hotelsterren precies voor staan? Wat kan je als gast verwachten in een driesterrenhotel, en wanneer ontvangt een hotel vijf sterren? Wij lichten het graag toe. Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. Hotelsterren is een manier...

Sanitair Advertorial
HÜPPE sterk in inmeten en monteren van uw doucheruimte

HÜPPE is onderscheidend met maatwerk douchewanden, zowel voor nieuwbouw als renovatie. Door op kamerniveau in te meten zijn uw hotelkamers zo kort mogelijk bezet. Op tijden die u het beste uitkomen, zodat uw gasten zo min mogelijk hinder ondervinden. Standaard en maatwerk Een scheve ruimt...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: