Column Gabriella Esselbrugge: Toerist en inwoner: twee gescheiden werelden?

24 oktober 2018 | Gabriella Esselbrugge

Wat is een land nog waard in een geglobaliseerde wereld? En is een toerist nog wel toerist of een inwoner van deze nieuwe werkelijkheid? Wat houdt identiteit in wanneer grenzen aan het vervagen zijn en je meestal andere identiteiten tegenover je vindt. Welke charmante rol spelen wij als gastvrijheidsondernemers daarin? Kunnen wij de verbinding tussen gast, bewoner en bestemming bevorderen zodat een gast zich zowel ergens thuis gaat voelen als respect heeft voor de omgeving? 

 
Afgelopen maanden lees ik alsmaar artikelen over hypertoerisme, de angst van het delen van ons dorp of onze stad en een overkill aan culturen die samen willen genieten van ‘onze’ openbare ruimte. We kunnen hekken bouwen in plaats van bruggen. Maar er zijn altijd gasten die toch graag over die hekken heen willen klimmen en alles over hebben voor een local experience. Zoeken we die thrill zelf ook niet? Ik breek mijn hoofd over de vraag 'hoe kunnen we dan in deze wereld zowel inwoner als toerist gelukkig laten zijn?' Het is de vraag of wij als gastvrijheidsbranche invloed kunnen uitoefenen op spreiding in tijd, gezien vakanties vaak in dezelfde periodes zijn.

 

Als we hiervoor een strategie ontwikkelen, moeten we dan ons eigen reisgedrag ook aanpassen? Dat is, denk ik, een vraag die nog weinig mensen zichzelf stellen. Ik vraag me af of hotels überhaupt verantwoordelijk te stellen zijn voor toeristenstromen in een stad of gebied. De route, dat is immers aan de gast zelf. Natuurlijk kunnen we bij onze recepties onze gasten een bepaalde kant opsturen. Maar of dat zogenoemde ‘hypertoerisme’ oplost, betwijfel ik. De routing van de gast, die kan eigenlijk alleen de gast zelf beïnvloeden.

 

Tot slot kunt u zich afvragen of het zover moet gaan dat we onze bestemming moeten aanpassen aan verschillende doelgroepen. We verloochenen daarmee, vind ik, onze eigen identiteit. Die moeten we bewaken, tegelijk investeren in het leren kennen van andere culturen en met onze Hollandse hospitality de gasten het hof maken. Laten we stellen dat iedereen belasting betaalt, we allemaal graag op de mooiste plekken willen komen en delen gezond is. Maar ik hoop niet dat er een nieuw (uit)rookbeleid in de maak is. Hoteliers ga eens met een bewoner op pad in je omgeving, toerisme doen we samen. Locals maken de bestemming, wij faciliteren!

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Personalia
Daniel Kaan en Alexander Claus treden toe tot directie Claus Company

Per 1 oktober jl. bestaat de directie van Claus Company uit drie directieleden. Na het afscheid van Leo Claus wordt CEO Rick Claus versterkt door Alexander Claus (CCO) en Daniel Kaan (COO). Dit nieuwe directieteam kijkt vol enthousiasme naar de toekomst. Daniel Kaan, afgestudeerd aan Hotelschool ...

Advertorial
Het belang van back-office automatising ten aanzien van het contant betalingsproces

Wereldwijd helpen Glory-cashhandeling-oplossingen een aantal van de grootste hotels om hun cash management-activiteiten te verbeteren. Door cashmanagementprocessen te automatiseren, verhogen deze hotels hun efficiëntie, verbeteren ze hun beveiliging, besparen ze tijd en middelen waardoor zij zi...

Sanitair Advertorial
Creëer een onderscheidend voordeel in de badkamer

Gelijkvloers en drempelloos douchen zorgt voor meer ruimtelijk comfort, is veiliger, beter toegankelijk, hygiënischer en zorgt voor lagere onderhoudskosten. Het A-merk HÜPPE biedt hiervoor twee bijzondere doucheplateaus. Een badkamer met een vlakke drempelloze douchevloer is voor een ho...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: