Column Gabriella Esselbrugge: Toerist en inwoner: twee gescheiden werelden?

24 oktober 2018 | Gabriella Esselbrugge

Wat is een land nog waard in een geglobaliseerde wereld? En is een toerist nog wel toerist of een inwoner van deze nieuwe werkelijkheid? Wat houdt identiteit in wanneer grenzen aan het vervagen zijn en je meestal andere identiteiten tegenover je vindt. Welke charmante rol spelen wij als gastvrijheidsondernemers daarin? Kunnen wij de verbinding tussen gast, bewoner en bestemming bevorderen zodat een gast zich zowel ergens thuis gaat voelen als respect heeft voor de omgeving? 

 
Afgelopen maanden lees ik alsmaar artikelen over hypertoerisme, de angst van het delen van ons dorp of onze stad en een overkill aan culturen die samen willen genieten van ‘onze’ openbare ruimte. We kunnen hekken bouwen in plaats van bruggen. Maar er zijn altijd gasten die toch graag over die hekken heen willen klimmen en alles over hebben voor een local experience. Zoeken we die thrill zelf ook niet? Ik breek mijn hoofd over de vraag 'hoe kunnen we dan in deze wereld zowel inwoner als toerist gelukkig laten zijn?' Het is de vraag of wij als gastvrijheidsbranche invloed kunnen uitoefenen op spreiding in tijd, gezien vakanties vaak in dezelfde periodes zijn.

 

Als we hiervoor een strategie ontwikkelen, moeten we dan ons eigen reisgedrag ook aanpassen? Dat is, denk ik, een vraag die nog weinig mensen zichzelf stellen. Ik vraag me af of hotels überhaupt verantwoordelijk te stellen zijn voor toeristenstromen in een stad of gebied. De route, dat is immers aan de gast zelf. Natuurlijk kunnen we bij onze recepties onze gasten een bepaalde kant opsturen. Maar of dat zogenoemde ‘hypertoerisme’ oplost, betwijfel ik. De routing van de gast, die kan eigenlijk alleen de gast zelf beïnvloeden.

 

Tot slot kunt u zich afvragen of het zover moet gaan dat we onze bestemming moeten aanpassen aan verschillende doelgroepen. We verloochenen daarmee, vind ik, onze eigen identiteit. Die moeten we bewaken, tegelijk investeren in het leren kennen van andere culturen en met onze Hollandse hospitality de gasten het hof maken. Laten we stellen dat iedereen belasting betaalt, we allemaal graag op de mooiste plekken willen komen en delen gezond is. Maar ik hoop niet dat er een nieuw (uit)rookbeleid in de maak is. Hoteliers ga eens met een bewoner op pad in je omgeving, toerisme doen we samen. Locals maken de bestemming, wij faciliteren!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Hotelbouwplannen Opening
Preston Palace verbouwde alle 318 hotelkamers en is direct volgeboekt

Exact volgens planning wordt de vernieuwde hotelvleugel met 28 vernieuwde hotelkamers - goed voor zo'n 112 bedden- dit weekend geopend. Een mijlpaal voor het Twentse all-inclusive resort, dat hiermee alle 318 hotelkamers verbouwde tot moderne Suites, Classic en Royal hotelkamers. Uitdaging ...

Hotelketens
Welk Nederlands hotel wordt het honderdste Fletcher Hotel?

Na de aankondiging tot overname van 4 City Resorts Hotels (Fitland) per 1 mei a.s. staat de teller bij Fletcher Hotels op 99 hotels. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat Fletcher Hotels het 100ste hotel zal verwelkomen binnen de hotelketen. Echter heeft Fletcher Hotels nog geen hotel op het ...

Tech Interview
Hotel Derlon doet het goed op social media, en dit is waarom dat zo is

Sebas ten Tije is vanaf medio januari directeur van Derlon Hotel Maastricht. Dit hotel heeft zijn online presence goed op orde en kiest bewust voor twee social media kanalen, Facebook en Instagram. Ten Tije heeft als nieuwe general manager te maken met een ‘legacy’, maar de persoonlijke ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: