Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

11 oktober 2019 | redactie

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig op ons feitelijke gedrag in het hotel. Toch denk ik dat hier veel winst te behalen is om zo ons aanbod beter af te stemmen op de behoefte van de gast.

Op deze manier informatie vergaren zou nog wel eens kunnen gaan schelen in de hoogte van bepaalde investeringen, energieverbruik en de inzet van medewerkers. Dit kan bijvoorbeeld door meer inzicht te krijgen in de tijdstippen van het gebruik van de hotelfaciliteiten. Door de implementatie van slimme software kunt u uw managementinformatiesysteem bij voortduring verbeteren. Met voordelen voor uw gasten en uw effect op het milieu.

Ook zal de gebruiksvriendelijkheid van de apparatuur in de hotelkamer de komende jaren veranderen. Nu al kan ik in mijn auto roepen “ik heb het koud” en dan wordt automatisch de verwarming hoger gezet. Maar niet alleen in mijn auto kan dit, door de komst van producten zoals Alexa zal ook in huis stapje voor stapje de stem gestuurde aansturing van apparaten verder ontwikkelen. Lijkt me trouwens prettig om alleen maar te hoeven zeggen dat ik trek heb in espresso bij thuiskomst en dat dit dan binnen luttele ogenblikken klaar staat. Of dat ik vanuit mijn auto alvast de verlichting van de hal en de woonkamer kan aanzetten. De mogelijkheden lijken onbeperkt te worden.

En Alexa zal ook in het hotel in de toekomst niet meer weg te denken zijn. Het zal namelijk net zo gaan als met de ontwikkeling van de badkamer. Als ik thuis gewend ben aan bepaalde luxe wil ik dat zeker ook in een hotel. Alexa doet in een aantal hotels al de gordijnen dicht, zet de airco wat hoger zetten en zet koffie. Het wordt dus tijd dat u Alexa gaat ontmoeten en goede vrienden met haar wordt. Over een paar jaar is zij niet meer weg te denken uit uw vriendenkring.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: "Misschien moeten werknemers ook wat inleveren"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: