Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

18 september 2019 | redactie

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan de auteurs van deze stukken vaak weinig gefundeerd aan de slag. Nu het toch een beetje komkommertijd is, wil ik deze werkwijze eens loslaten op de hotelsector. Zonder te veel nuance en zonder het gebruikelijke warme pleidooi voor high tech/high touch… Wie moeten er vrezen voor hun baan? Wie worden definitief door de technologie verdrongen? Hier mijn top 5.

Nummer 1 op mijn lijst is de on-property revenue manager. Deze nu nog onmisbare en waarschijnlijk veel opbrengende professional redt het op termijn niet tegen de steeds slimmer wordende algoritme-gestuurde programma’s. Nummer 2 is iedereen die achter een balie werkt; verstoppen is er niet meer bij. Kom achter uw veilige veste vandaan of zie met lede ogen toe hoe een smart agent met beeldscherm uw positie zonder mededogen wegkaapt. Nummer 3 is de roomservice-medewerker die door een onvermoeibare, geen-tip -verlangende geautomatiseerde collega wordt verdrongen, zodra die ook leert te debarrasseren. In steeds meer horecabedrijven zien we overigens dat ook andere bedieningsmedewerkers dit lot ondergaan Nu gasten zelf via apps bestellen en betalen fungeert de medewerker slechts nog als runner. Nummer 4 is - al zal dat nog wel even duren - de housekeeping medewerker. Zodra we machinaal kunnen opruimen, schoonmaken en bedden op kunnen maken valt ook het doek voor deze hardwerkende en ondergewaardeerde beroepsgroep.

Ten slotte - wellicht onverwacht - op nummer 5: de general manager. Met het toenemend gebruik van slimme systemen en de voortschrijdende centralisatie van strategische en tactische managementtaken wordt de GM-functie steeds verder uitgehold. De karakterhotelier staat al jaren op de lijst van bedreigde fenomenen en nu staat ook de functie van hun minder excentrieke collega’s op de tocht. Er zijn al hotelgroepen waar de GM niets meer is dan een veredelde duty manager met een tekeningsbevoegdheid voor twee rollen plakband en een doos aardbeien.

Via deze link lees je meer columns van Sander

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: