Column Sander Allegro: #doeslief

26 juni 2019 | Sander Allegro

‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een artikel over een noviteit uit de mij zo dierbare gastvrijheidssector betrof, begon ik enthousiast te lezen, maar kwam bedrogen uit. Het betrof hier een bezoek aan een woning die het moest stellen zonder aardgasaansluiting. Ondanks deze teleurstelling gaat het in de media steeds vaker over gastvrijheid. Google het maar eens met de verfijning ‘nieuws’ en er verschijnt een waaier aan artikelen over gastvrijheid in de zorg, de uitvaartbranche en gemeentelijke diensten. Je zou bijna vergeten waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het begrip dat de kernactiviteit van de hotelsector beschrijft, heeft zich inmiddels verbreed tot alle hoeken van de samenleving.

Toch is het een moeilijk te definiëren begrip. Ik gebruik al jaren de definitie van Dr. Bob Brotherton die stelt dat gastvrijheid zich onderscheidt met vier elementen. Ten eerste is gastvrijheid iets dat verleend wordt door een gastheer of gastvrouw aan een gast, buiten diens eigen huis. Ten tweede is het een interactief proces waar een aanbieder en een ontvanger betrokken zijn. Ten derde bestaat gastvrijheid uit een mix van tastbare en ontastbare elementen. Ten vierde zorgt de gastheer/gastvrouw voor de veiligheid van de gast, maar ook voor diens psychologisch én fysiologisch welbevinden. Ga er maar aanstaan! (Dat doet u waarschijnlijk dagelijks…)  

Het enige element dat het verschil maakt tussen gastvrijheid in de huiselijke sfeer en die in de professionele sfeer, is dat ervoor betaald wordt. En die kleine toevoeging zorgt voor een wereld van verschil, want daarmee verandert de machtsbalans. Immers, wie betaalt, bepaalt. In een samenleving waar de overheid tot verdraagzaamheid oproept met een #doeslief campagne, lijkt het mij een goed idee het vak gastvrijheid aan het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs toe te voegen. Een gastvrije samenleving is immers een samenleving waar men oog voor elkaar heeft en waar men voor elkaar zorgt wanneer dat gewenst is. #doeslief.

Via deze link lees je meer columns van Sander.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Tegelijk fysiek en digitaal vergaderen bij Regardz

Tijdens de persconferentie van 19 mei is bekend gemaakt dat de Horecabranche vanaf 1 juni binnen (met beperkt aantal gasten) en buiten weer open mag. Eerder introduceerde Regardz Hotels & Meeting Centers al ‘Meeting Hygienics’, waarmee ze haar locaties en services volledig heeft aang...

Accor Internationaal
Accor tekent overeenkomst voor nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor heeft de franchiseovereenkomst voor de komst van het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in samenwerking met haar Franchise Partner INDUSTRIE HOTELIERE via haar dochteronderneming Bricks & Leisure getekend. Het nieuwe Mercure hotel telt 117 kamers en ligt pal naast de bekende toeristische t...

Coronacrisis
Gooiland gaat verder met een kleiner team

De hele evenementen- en horecabranche is zwaar getroffen door COVID-19. Helaas heeft het ook zijn weerslag op Gooiland. In deze moeilijke tijd heeft eigenaar Philip Lamers moeten besluiten vanaf 1 juni aanstaande het stokje over te nemen van algemeen directeur Lydia Baloe en commercieel manager Laur...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: