Column Sander Allegro: #doeslief

26 juni 2019 | Sander Allegro

‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een artikel over een noviteit uit de mij zo dierbare gastvrijheidssector betrof, begon ik enthousiast te lezen, maar kwam bedrogen uit. Het betrof hier een bezoek aan een woning die het moest stellen zonder aardgasaansluiting. Ondanks deze teleurstelling gaat het in de media steeds vaker over gastvrijheid. Google het maar eens met de verfijning ‘nieuws’ en er verschijnt een waaier aan artikelen over gastvrijheid in de zorg, de uitvaartbranche en gemeentelijke diensten. Je zou bijna vergeten waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het begrip dat de kernactiviteit van de hotelsector beschrijft, heeft zich inmiddels verbreed tot alle hoeken van de samenleving.

Toch is het een moeilijk te definiëren begrip. Ik gebruik al jaren de definitie van Dr. Bob Brotherton die stelt dat gastvrijheid zich onderscheidt met vier elementen. Ten eerste is gastvrijheid iets dat verleend wordt door een gastheer of gastvrouw aan een gast, buiten diens eigen huis. Ten tweede is het een interactief proces waar een aanbieder en een ontvanger betrokken zijn. Ten derde bestaat gastvrijheid uit een mix van tastbare en ontastbare elementen. Ten vierde zorgt de gastheer/gastvrouw voor de veiligheid van de gast, maar ook voor diens psychologisch én fysiologisch welbevinden. Ga er maar aanstaan! (Dat doet u waarschijnlijk dagelijks…)  

Het enige element dat het verschil maakt tussen gastvrijheid in de huiselijke sfeer en die in de professionele sfeer, is dat ervoor betaald wordt. En die kleine toevoeging zorgt voor een wereld van verschil, want daarmee verandert de machtsbalans. Immers, wie betaalt, bepaalt. In een samenleving waar de overheid tot verdraagzaamheid oproept met een #doeslief campagne, lijkt het mij een goed idee het vak gastvrijheid aan het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs toe te voegen. Een gastvrije samenleving is immers een samenleving waar men oog voor elkaar heeft en waar men voor elkaar zorgt wanneer dat gewenst is. #doeslief.

Via deze link lees je meer columns van Sander.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Internationaal Advertorial
Het Royal Senchi Hotel in Ghana is tevreden met Van Hessen

Het Royal Senchi Hotel in Ghana maakt al vanaf 2013 gebruik van de Hotel Applicaties van Van Hessen: Opera PMS – Micros POS en Materials Control. Gelegen op twee uur rijden van de hoofdstad Accra, in Akosombo, tref je hier een klein paradijs aan. General Manager Gerard Schraven (Nederlandse...

Achtergronden Longread
Zo gaat de NVWA te werk

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit houdt toezicht op de voedselveiligheid bij horecabedrijven, brouwerijen en andere horecaleveranciers. Als ondernemer heb je veel invloed op een goede beoordeling en daarmee een lichtere vorm van toezicht door de NVWA. Zorg dus dat je weet wat de NVWA belangr...

Amsterdam Opening
Verslag van de pre-opening van citizenM Amstel Amsterdam

Hospitality Management woonde de 'pre-opening' van citizenM Amstel Amsterdam bij. Michael Levie en Robin Chadha leidden de aanwezigen hoogstpersoonlijk rond, waarbij ook de rol van communicatiemanager Paola niet onderschat mag worden, en lichtten de keuze voor deze locatie toe. Levie: &q...

Interview Longread
Horecakoning Casper Reinders: "Ik zou weleens een hotel willen openen"

Casper Reinders is een van de grootste en meest baanbrekende horecaondernemers in Nederland. Ik mocht een dagje met hem mee om enkele van zijn prachtige zaken te bezoeken en bij te praten over het huidige horecalandschap, de verhalen achter zijn horecaimperium, design, uitdagingen en de toekomst. Ca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: