Column Sander Allegro: Nationaal Coördinator Toerismebestrijding

1 augustus 2018 | Sander Allegro

“Een situatie waarin hosts, bewoners en bezoekers op een bestemming ervaren dat er teveel toeristen zijn wat er voor zorgt dat de kwaliteit van leven en de kwaliteit van de bezoekerservaring in het betreffende gebied in onaanvaardbare mate omlaag gaan”, zo zou je de term overtoerisme kunnen duiden. Een prachtige kandidaat overigens om woord van het jaar te worden, maar dat terzijde. Het is een hot topic.

Met name in mijn woonplaats Amsterdam wordt er een fel debat gevoerd over dit onderwerp. Het nieuwe bestuurscollege van de stad lijkt de handschoen op te nemen en kondigt forse maatregelen aan. Dat is ook nodig, want het vorige college stelde de differentiatie van de toerismebelasting – 1 euro meer in populaire wijken en 1 euro minder in minder populaire wijken - als voornaamste daad. Misschien wel de meest nutteloze symboolmaatregel die het gemeentebestuur in 2018 nam. Maar de nieuwe maatregelen getuigen ook niet van veel visie en inzicht.

Opstapplaatsen van rondvaartboten moeten het centrum uit, evenals touringcars, winkelketens en cruiseschepen. “Dat zal die verdomde toeristen wel leren”, hoor je het kersverse college denken. Maar die toerist wordt straks door een slimme ondernemer op snelle en comfortabele wijze alsnog naar het centrum vervoerd, waardoor de drukte geen sikkepit afneemt. Natuurlijk moeten stadsbesturen zorgen voor een leefbare stad voor iedereen en moeten excessen worden teruggedrongen. Het probleem van overtoerisme is complex. Het is een zowel een logistieke, een duurzaamheids- als een marketinguitdaging. Het vraagt om maatregelen die verder gaan dan symboolpolitiek en die vooral gebaseerd zijn op een langetermijnvisie. Het lijkt mij belangrijk om in die visie ook het werkgelegenheidsaspect mee te nemen in een wereld waar banen volgens futuristen in rap tempo zullen verdwijnen, maar in veel mindere mate in servicesectoren als het toerisme.

Het ontwikkelen van zo’n visie kost tijd en dus geld en de uitvoering ervan kost nog meer tijd en geld. In tegenstelling tot de populaire geluiden in de politiek, pleit ik voor een staatssecretaris van toerisme, die moet zorgen voor balans, werkgelegenheid en economische voorspoed. In het huidige populistische debat lijkt mij de komst van een Nationaal Coördinator Toerismebestrijding echter waarschijnlijker.

Lees hier de eerder geplaatste columns van Sander!

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Hotelbouwplannen
Being Development start de bouw van een duurzaam hotel in Amsterdam

Ontwikkelaar Being Development heeft vandaag, in samenwerking met Valuas and CommonWealth Investments, de start van een overwegend circulair hotel in het zich snel ontwikkelende Amsterdam Noord aangekondigd. Het hotel, ontworpen door Studioninedots, Delva Landscape Architects en DesignAgency, wor...

Tech NHTV
Alles over AR en VR in de horecabranche

Hoe vaak heb je wel eens overwogen om een VR- of AR-headset aan te schaffen en in die wereld vol magie te duiken? Tja, als je het mij zou vragen ligt het antwoord tussen 0 en 0,5 keer in de afgelopen 5 jaar. Maar waarom zijn we toch gefascineerd door AR en VR? En waar hebben we het over? Ik neem je ...

Opening Internationaal
Nieuw hotelmerk van Accor opent in Parijs

Novaxia heeft de aankoop van 61 rue Buzenval voltooid en begint aan de bouw van een nieuw hotelconcept, de eerste JO & JOE Open House in Parijs. Gelegen in het hart van een jonge en levendige wijk, is dit een van de 8 'Reinventing Paris'-projecten waarvan de start van de bouw al is begon...

Hotelbouwplannen Internationaal
JO&JOE opent eerste Open House in Parijs in 2020

Novaxia heeft de aankoop van het pand aan 61 rue Buzenval voltooid en begint met de constructie van een nieuw hotelconcept, het eerste JO&JOE Open House in Parijs. Pal in het hart van een jong en levendig district is dit één van de acht ‘Reinventing Paris’ projecten die...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: