Column Sander Allegro: Spa

13 juni 2006 | Sander Allegro

Spa verkopen wordt steeds belangrijker voor hotels. Ik heb het hier niet over revenue gegenereerd met de buitengewoon aantrekkelijke winstmarges die hotelondernemers realiseren met de verkoop van bronwater, maar over de verkoop van ontspannings-, schoonheids- en gezondheidsbehandelingen in hotels. Die markt is namelijk 'booming'. De omzetten rijzen de pan uit en steeds meer hoteliers richten een hoekje van hun bedrijf in met dit type faciliteiten.

Toch zit de echte groei niet in goedbedoelde bubbelbad-met-sauna-kelders, maar in professioneel opgezette behandelcentra. En dan praat je over aardige investeringen. Veel luxe ketens zien daar overigens geen been in. Zo heeft Leading Hotels of the World het initiatief genomen tot de oprichting van Leading Spa’s of the World, die net als het bekende hotelmerk, top-spa’s van een merknaam voorziet. Dat is een zeer sterk groeiende business, vooral in de top van de markt.

Maar Leading is niet de enige. Het Hong Kong Peninsula Hotel investeerde onlangs zo’n vijf miljoen euro in wat het hotel noemt: 'Not just another Spa, but another world.' In een interview met Hotels Magazine benadrukt Peninsula COO Peter Borer het belang van een 'deeply personal experience', en daarbij hoort niet te veel publieke ruimte. Echte ontspanning is priv¨¦, zo is de redenering en dus zijn er individuele 'treatment rooms' gerealiseerd.

De vraag is dan of het kan. Volgens de ISPA, de International Spa Association, bedraagt de RevPAT, de 'revenu per available treatment room' in Noord-Amerika inmiddels 367 US dollar per dag; dat terwijl de gemiddelde kamergrootte niet meer dan twaalf vierkante meter bedraagt. Natuurlijk zijn er hoge personeelskosten aan verbonden, maar toch lijkt het een potentiële 'moneymaker'. Zeker nu steeds meer mannen hun weg naar de spa’s weten te vinden. Zij vormen immers nog steeds het leeuwendeel van de kapitaalkrachtige zakenmarkt.

De Spamarkt drijft mijns inziens op een aantal consumententrends. Het is een combinatie van de toenemende aandacht voor gezondheid en ontspanning in combinatie met de toenemende vraag naar luxe en geïndividualiseerde belevenissen. Trends die zeker ook in de Nederlandse markt zichtbaar zijn. Het is zeker niet voor ieder hotel geschikt en als je er voor kiest, moet je het goed doen. Samenwerking met terzake kundige partners lijkt een goed devies. Wie het goed aanpakt, staat heel wat te wachten. In de VS vind je al hotels die meer verdienen aan hun Spa’s dan aan hun - op zich goed lopende - hotels.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: