“De Amsterdamse hotelmarkt gaat dit nog heel lang voelen”

7 mei 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

‘The day after’. Gisteren werd bekend dat de horeca, onder strikte voorwaarden, weer open mag. Hoe kijkt Bart hier tegenaan? “In de basis was veel van de inhoud al uitgelekt, maar het is best wel positief, zeker voor de kleinere restaurants. Voor hotels verandert er ook wel wat, alhoewel onze restaurants al open waren voor hotelgasten. De terrassen mogen weer open op 1 juni en op aanvraag mogen er vanaf die datum dertig gasten plaatsnemen in je restaurant. Maar hoe lees je de nieuwe regeling? Zijn die dertig gasten dan ‘niet-hotelgasten’ bovenop het aantal hotelgasten? Op die manier lezen wij het natuurlijk wel, want onze hotelgasten mochten we al ontvangen in het restaurant. En dan moeten we ook nog goed nadenken over het handhaven van de anderhalve meter afstand.”

Zakelijke markt

Vragen genoeg, maar gelukkig is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Alhoewel de Charme-hotels voornamelijk leisurehotels zijn, is het ook van belang om te kijken naar de mogelijkheden om vergaderingen en trainingen weer doorgang te laten vinden. “We benaderen onze zakelijke boekers en partners om te kijken welke trainingen en vergaderingen door kunnen gaan. Iedereen staat te popelen om weer te kunnen ondernemen, uiteraard met inachtneming van de anderhalve meter afstand. Bruiloften zullen er wel heel anders uitzien, want hoe zie je dat voor je? Als op 1 juli weer 100 mensen tegelijkertijd welkom zijn, dan vermoed ik dat je niets meer kunt doen dan 100 mensen naar de ceremonie laten kijken, terwijl de ceremonie voor ons maar een klein deel van de omzet vertegenwoordigt. De omzet zit in de borrel, het diner en de feestavond. Zoals ik het nu zie, gaan die voorlopig niet plaatsvinden.”

Wanneer houdt de steun op?

Qua omzetten zijn we dus nog lang niet terug op het oude niveau. Welke rol kan de overheid hierin spelen? “We konden vanaf 1 maart of 1 april aanspraak maken op de NOW-regeling. Veel hotels kozen voor 1 maart, omdat in die maand al heel veel omzet wegviel. Gelukkig is er gisteren meer duidelijkheid geschapen over de toekomst en werd een tweede steunpakket voorzichtig even genoemd. Dat is ook nodig, want de omzetten blijven achter, terwijl we dezelfde kosten hebben. Dat zal ook nog wel gelden voor mei en juni, terwijl 1 juni nu nog best ver weg is. Welke bedrijven gaan het volhouden tot aan die datum? Ik begrijp dat er al 92 miljard aan steun is uitgedeeld, en de vraag is waar het ophoudt… Uiteindelijk moet alles wel terugbetaald worden, dus het is onduidelijk wat we nog aan steun kunnen verwachten. Onze hotels, de meeste zijn kleine hotels, hebben in de zomer veel leisuregasten en zitten daarom goed vol in die periode. Dat zal dit jaar ook wel zo zijn. In mei ontvangen we op de Veluwe veel gasten uit België, en dat zal nu opgevangen worden door Nederlandse gasten. De opstart buiten de grote steden kent een korte lead-time en die markt zal veel sneller weer een goede bezetting draaien.”

Amsterdam heeft een lange weg te gaan

Hoe zit dat dan in de grote steden, en met name in Amsterdam, toch wel de hotelhoofdstad van Nederland? “In Amsterdam gaat het veel langer duren, dat is althans de verwachting”, vertelt Bart. “Amsterdamse hotels zijn grotendeels afhankelijk van de luchtvaartindustrie die toeristen naar de stad brengt; binnenlandse bezoekers in hotels zie je er veel minder dan buiten de stad. Ik verwacht dat de Amsterdamse hotelmarkt dit nog heel lang gaat voelen. Daarentegen heeft de Amsterdamse markt voor de crisis hele hoge omzetten gedraaid, het positivisme dat je kon lezen in rapporten van partijen als Horwath, kwam grotendeels door de invloed van de Amsterdamse hotelmarkt. Daarbuiten deden we het ook best aardig, maar werden niet de winsten behaald die je in Amsterdam zag.”

Hiermee eindigt deel 19 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: