De hotellerie moet zich richten op ervaringen en beleving

7 november 2016 | Jorien Slager

“Een startup begint met niks en denkt niet aan gisteren of vandaag maar alleen aan morgen. Dat is iets waar hoteliers van kunnen leren. Probeer je hoofd eens leeg te maken. Wat zou je bedenken als je het vandaag helemaal opnieuw kon doen?” Quintin Schevernels, schrijver van Suits and Hoodies, helpt bedrijven te innoveren. 

“Het lijkt erop dat de wereld in tweeën wordt gesplitst. Er is een groot aantal dingen dat we snel, efficiënt en goedkoop willen hebben en er is een gedeelte dat om beleving en herinnering draait. We zijn bereid om aan dat laatste gedeelte serieus geld en tijd te besteden. De hotellerie moet zich in mijn ogen vooral richten op ervaringen.”

Kracht in plaats van zwakte

“De grootste valkuil van een startup is het niet komen tot een goed product, dus een website, app, dienst of fysiek product dat echt een probleem van een gebruiker oplost. Het moet iets zijn waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Een hotellier moet niet experimenteren om te experimenteren, maar kijken naar zijn eigen kracht en uniekheid. Zit die in de locatie? De service? Het concept? Neem je kracht als uitgangspunt en staar je niet blind op je zwakte. Je kracht kun je eenvoudig in kaart brengen met een model. Waarom hebben we klanten? Wat waarderen ze? Waar zijn we goed in? Dan kom je erachter wat voor jou werkt en daar kun je dan op voortborduren.”

Profilering naar buiten

Wat zorgt ervoor dat het ene bedrijf wel succesvol is en het andere niet? “Er blijken zeven onderwerpen te zijn waar succesvolle bedrijven veel beter in zijn dan andere bedrijven. Ik beschrijf die in mijn boek. Een hotelier kan deze vertalen naar zijn business. Profilering naar buiten en binding met klanten is voor hotels van groot belang. Hiermee zorg je er o.a. voor dat je (herhaal)boekingen krijgt die niet lopen via derden.”

Businessmodel 

“De basis is dat ik betaal om ergens een paar nachten te mogen slapen, dat is volgens mij een prima business-model. De concurrentie verandert wel. Soms is boeken via Booking.com voordeliger dan direct bij het hotel. Via Airbnb kan ik soms iets vergelijkbaars nog weer veel goedkoper krijgen. Airbnb heeft echter een heel ander concept. Ik geef de voorkeur aan een hotel dankzij de beleving, bijvoorbeeld dankzij een goede bar of andere faciliteiten. Dat concept heeft Airbnb niet.”

Booking.com

“Een partij als Booking.com maakt een enorm aanbod transparant en makkelijk boekbaar. Geweldig. Soms ziet de pagina van een hotel er bij Booking.com echter mooier uit dan op de eigen website. Vaak zijn ook de voorwaarden gunstiger. Dat is niet slim. Daardoor is het voor consumenten aantrekkelijker om bij booking.com te boeken en is het bedrijf nu enorm machtig. Het is voor hoteliers niet goed als er één dominante speler is, de hotelbranche heeft er baat bij als er meerdere spelers zijn waar boekingen vandaan komen.”

HotelTech 2016

“Je kunt je tijd niet uitzitten, er zijn te veel ingrijpende ontwikkelingen, dus je moet jezelf opnieuw uitvinden en dat dan ook daadwerkelijk gaan implementeren. Het is onmogelijk om alles wat om je heen gebeurt te negeren. Op HotelTech wil ik hoteliers en general managers in beweging brengen op basis van de lessen en inzichten uit andere sectoren.”

Benieuwd naar het verhaal van Quintin Schevernels? Je schrijft je hier in voor Hoteltech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Amsterdam Opening
Vondel Hotels opent boutique hotel MAI Amsterdam in Chinatown

Vondel Hotels (2003) vierde afgelopen weekend het Chinees Nieuwjaar met de opening van hotel MAI Amsterdam. Gevestigd aan Geldersekade 30 en met Zeedijk in de achtertuin, is het 4-sterren boutique hotel gelegen in het hart van één van de meest authentieke wijken van de stad, Chinatown....

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Hotelbouwplannen Opening
Nieuw hotelconcept van Kloeg Collection in Zeeland: Boutique Hotel Rijks [Video]

Kloeg Collection voegt aan het einde van dit jaar een nieuw hotel in Goes toe aan de collectie 4-sterren accommodaties: Boutique Hotel Rijks. De sloopwerkzaamheden zijn bijna achter de rug en de 'vernieuwbouw' gaat binnenkort van start. In dit concept komt de rijke historie van het pand same...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard, een update

'Airbnb vogelvrij verklaard?', zo luidde de kop boven de bijdrage van mijn kantoorgenoten Loes ter Meer en Nico Jacobs in oktober van het vorige jaar. Deze vrees lijkt met de uitspraak van het Europese Hof van 19 december 2019 bewaarheid te zijn geworden. Of zoals Thijs Jacobs eind december ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: