De nieuwe realiteit betekent een ander bedrijfsmodel

14 april 2020 | Thijs Jacobs
De nieuwe realiteit betekent een ander bedrijfsmodel<

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er afgelopen week is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Werkgevers betalen nog veel loonkosten door

Bart: “Het belangrijkste van vorige week was het feit dat de NOW-regeling op maandag werd geopend. We hebben ons direct aangemeld en tot mijn grote verbazing was het geld op woensdag al binnen. Dit had ik niet verwacht, aangezien er twee tot vier weken staat voor de beoordeling en daarna een week voor de daadwerkelijke uitkering. Er staat zeven tot tien weken voor, zo lees ik op de website, dus dat is een opsteker. Het uitgekeerde geld is voor de maand maart, maar de salarissen voor die maand waren al uitbetaald, dus het is een kleine buffer voor april en mei. Natuurlijk dekt het niet alles, de werkgeverslasten zijn in werkelijkheid een stuk hoger; uiteindelijk komt zo’n 25 procent van de loonkosten voor rekening van de werkgever, en dat is best behoorlijk als je rekening houdt met een periode van een aantal maanden.”

Bart maakte een berekening, die we hieronder met je delen:

Loonberekening 

100    is bruto salaris
8    8% vakantiegeld
10  10% vakantiedagen

Totaal: 118

28      28% werkgeverslasten

Totaal: 146

130     is now regeling
Ontbreekt      +/- 16
Overheid betaalt 90% van de loonsom uit

Eigen kosten ondernemers   +/- 26%

Kosten vallen in werkelijkheid nog hoger uit

Bart heeft nog een kanttekening bij deze berekening: "In de NOW-regeling wordt de loonsom van januari gehanteerd voor de uitbetaling en de omzet van 2019 gedeeld door vier als basis voor de regeling. De loonsom is doorgaans hoger in de maanden waarin we nu zitten, net als de omzet - wanneer je die afzet tegen de rekenmodule van de overheid - want januari is een 'stille maand' binnen de horeca. De maanden april en mei zijn doorgaans topmaanden voor de horeca, juist vanwege de feestdagen en daardoor komt nog een veel hoger deel dan de berekende 26 procent voor rekening van de werkgever. Wanneer je de omzet van 2019 deelt door vier, dan houd je geen rekening met deze topmaanden, waarvan juist nu de gehele omzet wegvalt." 

Hoe gaat het straks verder, wanneer restaurants weer opengaan, volgens Bart? En wanneer gaat de horeca weer open? “Ik vermoed wel dat de scholen eerst weer openen, waarna restaurants later volgen. In restaurants is de anderhalve meter met kunst- en vliegwerk nog wel te realiseren, maar in cafés kan dat lastiger blijken. Zelf vermoed - en hoop - ik dat eind mei of begin juni restaurants weer voorzichtig mogen openen. Maar dan denk ik dat de omzet in juli en augustus absoluut nog niet op peil zal zijn, verre van dat zelfs. Daarom is het echt belangrijk dat de NOW-regeling wordt verlengd.”

Daklozenopvang in hotel

Hotel Schimmelpenninck Huys in Groningen heeft afgelopen donderdag haar deuren geopend voor daklozen. “De gemeente Groningen heeft ons gevraagd of dat mogelijk was. In de gebruikelijke opvangcentra zitten de daklozen in gemeenschappelijke kamers, maar de overheid acht dat zeer onwenselijk in deze tijd. In het hotel verblijven nu vijftig daklozen, die ieder een eigen kamer hebben. Drie keer per dag krijgen ze een maaltijd, die door onze koks wordt bereid. Op die manier kunnen zij ook op een verstandige manier omgaan met de coronamaatregelen. Natuurlijk helpt het niet alleen de daklozen en de samenleving, maar ook het hotel.”

Mosterd na de maaltijd

En dan de berichtgeving omtrent de ACM, dat bemiddeld heeft bij boekingssites. “Tja, een gevalletje ‘mosterd na de maaltijd’, als je het mij vraagt”, vertelt Bart. “Het lijkt wel of zij de ogen sluiten voor wat er is gebeurd, het leed is al geschied. De boekingssites hebben duidelijk partij gekozen voor de gasten, niet voor de hotelpartners. Pas na aandringen van de ACM komen zij met alternatieven, maar alle non-refundables zijn al terugbetaald. Dat er nu maatregelen liggen die ‘de balans tussen de belangen van de eigenaren van accommodaties en reizigers verbetert’, zoals ze zelf zeggen, is te weinig en te laat. Ze bieden nu geen non-refundables meer aan en geven actief aan dat het coronarisico geen reden meer is voor terugbetaling, maar dat is niet voldoende. Hotels hebben hun verliezen al gepakt.”

Hoe richten we de nieuwe realiteit in?

De toekomst is dus nog zeer onzeker en hoe gaan we straks om met de nieuwe realiteit? “Zeer belangrijk is het uitbreiden van de NOW-regeling en het omgaan met de ‘anderhalve meter-economie’. Hoe gaan we dat doen? Op operationeel vlak moeten we zorgen dat zowel medewerkers als onze gasten voldoende afstand houden, maar alle bedrijfsexploitaties zijn zo uitgekiend, dat het uitkomt. En die berekeningen zijn gemaakt op basis van de oude, ‘normale’, situatie. Dat moet nu dus omgegooid worden, je houdt er rekening mee dat je straks de helft van het restaurant niet kunt gebruiken en je onderneming bedrijfseconomisch anders moet inrichten. De mogelijke huur heeft een relatie tot de omzet, net als andere vaste lasten. In principe moet je alle kostenniveaus volgens een nieuw model inrichten. In veel gevallen ga je werken met minder personeel, maar dat kan niet altijd, ook omdat je een bepaald niveau wilt bewaken, zeker in een restaurant dat op hoog niveau acteert. En je kunt niet de verwarming uitzetten in de helft van je restaurant, dus hoe ga je daarmee om? Je kunt ook je gasten niet op een normale wijze bedienen; het is daarom niet ondenkbaar dat je met apps gaat werken om te bestellen en met karretjes gaat werken bij het uitserveren van de gerechten, waarvan de gasten zelf hun eten kunnen afpakken. Maar zelfs als je een ruime keuken hebt, waar je best op anderhalve meter van elkaar kunt werken als je stilstaat, kunnen er problemen ontstaan. Je moet af en toe toch de koeling in, waardoor de afstand even niet wordt gehandhaafd. En als het drukker is dan normaal, dan vergeten mensen de regels per ongeluk toch weer voor even, dat is onvermijdelijk, dat zie je ook in de supermarkten. Die anderhalve meter wordt ook door supermarktpersoneel niet altijd gehandhaafd, en dat is niet vreemd. Uiteindelijk gaan we, hopelijk voor niet al te lange tijd, naar een realiteit waarin je met minder omzet je bedrijf kunt blijven runnen. Een belangrijke voorwaarde om dat vol te houden, is kostenbeheersing. De kosten moeten echt omlaag en de steunpakketten moeten uitgebreid worden.”

Hiermee eindigt deel 14 van het dagboek van Bart Reints Bok. Donderdag weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Tegelijk fysiek en digitaal vergaderen bij Regardz

Tijdens de persconferentie van 19 mei is bekend gemaakt dat de Horecabranche vanaf 1 juni binnen (met beperkt aantal gasten) en buiten weer open mag. Eerder introduceerde Regardz Hotels & Meeting Centers al ‘Meeting Hygienics’, waarmee ze haar locaties en services volledig heeft aang...

Accor Internationaal
Accor tekent overeenkomst voor nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor heeft de franchiseovereenkomst voor de komst van het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in samenwerking met haar Franchise Partner INDUSTRIE HOTELIERE via haar dochteronderneming Bricks & Leisure getekend. Het nieuwe Mercure hotel telt 117 kamers en ligt pal naast de bekende toeristische t...

Coronacrisis
Gooiland gaat verder met een kleiner team

De hele evenementen- en horecabranche is zwaar getroffen door COVID-19. Helaas heeft het ook zijn weerslag op Gooiland. In deze moeilijke tijd heeft eigenaar Philip Lamers moeten besluiten vanaf 1 juni aanstaande het stokje over te nemen van algemeen directeur Lydia Baloe en commercieel manager Laur...

Coronacrisis
Dit hotel verbindt mensen veilig en persoonlijk via aangepaste connecting rooms

We raken zo langzamerhand gewend aan onze nieuwe 1,5 meter-samenleving. Mondkapjes, handschoenen, signing, desinfecterende middelen in het openbare leven; we kijken er niet meer van op. En daar waar de meesten reikhalzend uitkijken naar versoepeling van de regels, is er een groep die deze ontwikkeli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: