De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze service wordt verstaan: 'Een veelomvattende service die primair aan de hotelgast wordt aangeboden. Gordijnen sluiten, bedden slaapgereed maken. Soms extra: plaatsen van mintsnoepje of chocolaatje op bed. Turndown is ook: extra verschoning van handdoeken, aanvulling bad- en doucheartikelen.'

De volledige Hospitality Management Begrippenlijst vind je hier. De definitie hierboven is uit deze lijst afkomstig. 

Een lekker chocolaatje of een zakje met van die overheerlijke gummibeertjes op het fris opgemaakte bed van de hotelgast is een klein gebaar, maar doet veel - zeker op psychologisch vlak - met de gast. Net als het vervangen van de handdoeken, het openslaan van de gordijnen, het opmaken van het bed, het legen van de vuilnisemmer op de kamer of een persoonlijke boodschap bij aankomst, vertrek of tussendoor. Je kunt bij turndownservice ook aan geurbeleving denken of aan het opruimen van de kamer. 

Het voordeel van een hotel is juist de turn down service, een service die je via Airbnb enkel optioneel kunt bijbestellen in bepaalde steden en dus duur is. Als hotel- of B&B-ondernemer doe je er dus goed aan om deze service in stand te houden of zelfs uit te breiden. Het wordt door de gast gewaardeerd en je maakt er juist het onderscheid mee, zeker nu Airbnb zo'n prominente plaats binnen de overnachtingsindustrie heeft ingenomen en een dergelijke service doorgaans niet kan aanbieden.

24 uur per dag in- en uitchecken

Hotels hebben nog een bijkomend voordeel; de 24-uursservice (de klassieke receptie) zorgt ervoor dat de gast kan in- en uitchecken wanneer hij of zij maar wil, alhoewel de technologische vooruitgang ervoor zorgt dat je met je smartphone of een peroonlijke pincode ook al bij veel Airbnb's of B&B's kunt inchecken of uitchecken wanneer je maar wilt...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Internationaal Advertorial
Het Royal Senchi Hotel in Ghana is tevreden met Van Hessen

Het Royal Senchi Hotel in Ghana maakt al vanaf 2013 gebruik van de Hotel Applicaties van Van Hessen: Opera PMS – Micros POS en Materials Control. Gelegen op twee uur rijden van de hoofdstad Accra, in Akosombo, tref je hier een klein paradijs aan. General Manager Gerard Schraven (Nederlandse...

Achtergronden Longread
Zo gaat de NVWA te werk

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit houdt toezicht op de voedselveiligheid bij horecabedrijven, brouwerijen en andere horecaleveranciers. Als ondernemer heb je veel invloed op een goede beoordeling en daarmee een lichtere vorm van toezicht door de NVWA. Zorg dus dat je weet wat de NVWA belangr...

Amsterdam Opening
Verslag van de pre-opening van citizenM Amstel Amsterdam

Hospitality Management woonde de 'pre-opening' van citizenM Amstel Amsterdam bij. Michael Levie en Robin Chadha leidden de aanwezigen hoogstpersoonlijk rond, waarbij ook de rol van communicatiemanager Paola niet onderschat mag worden, en lichtten de keuze voor deze locatie toe. Levie: &q...

Interview Longread
Horecakoning Casper Reinders: "Ik zou weleens een hotel willen openen"

Casper Reinders is een van de grootste en meest baanbrekende horecaondernemers in Nederland. Ik mocht een dagje met hem mee om enkele van zijn prachtige zaken te bezoeken en bij te praten over het huidige horecalandschap, de verhalen achter zijn horecaimperium, design, uitdagingen en de toekomst. Ca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: