Elisa de Groot: “Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger”

5 juni 2018 | Simone Lensink

“Het is mijn passie om vrouwen te empoweren en om organisaties te inspireren om het verschil tussen mensen positief in te zetten. We bereiken daarmee een beter bedrijfseconomisch resultaat én een plezieriger samenwerkingsklimaat.”

Elisa de Groot is mede-oprichter van In Touch women resource management en co-auteur van onder andere Stratego® voor Vrouwen. Dat boek gaat over de ongeschreven regels in organisaties en hoe vrouwen daar hun voordeel mee kunnen doen. Elisa is één van de spreeksters op het congres Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag en gaat daar dieper in op die ongeschreven regels.

Handig spelen

Elisa: “In veel organisaties hebben masculiene regels de overhand. Dat is een situatie die niet zo snel verandert, dus kunnen vrouwen er beter voor zorgen dat ze die regels kennen en voor zichzelf bepalen hoe ze ermee willen omgaan. Mannen zijn in organisaties gericht op hiërarchie en hun eigen positie. Terwijl vrouwen de inhoud en het versterken en onderhouden van relaties veel belangrijker vinden. Als je in zo’n organisatie carrière wil maken, moet je het spel handig spelen.”

Betekent dat dat vrouwen masculiener moeten worden?

“Nee, het gaat er vooral om dat je ziet hoe het mechanisme werkt en er bewust mee omgaat. Of je het spel ook wilt meespelen, is jouw keuze. Het belangrijkste is dat je met afstand naar het spel kunt kijken. Sommige masculiene eigenschappen zijn misschien handig om in te zetten. Neem trots zijn op je resultaten en dat ook uitdragen. Een typisch mannelijke eigenschap die vrouwen best wat meer zouden mogen inzetten.”

Jij pleit voor diverse teams. Wat levert dat een organisatie op?

“Veel! Bijvoorbeeld een betere besluitvorming. In een diverse groep worden diverse invalshoeken bekeken. Een team dat uitsluitend uit mannen bestaat neemt vaak sneller een beslissing, gemengde teams praten liever wat langer door. Daardoor komen meer perspectieven aan de orde en ontstaat er ook meer ruimte voor innovatie. Daar komt bij dat je klanten ook divers zijn. Dus met diversiteit binnen een directie, sluit je daar veel beter op aan. Van evenwicht wordt iedereen gelukkiger.”

Hebben vrouwen dezelfde ambities als mannen?

“Vrouwen zijn zeer zeker ambitieus. Alleen liggen die ambities vaak op een heel ander vlak dan bij mannen. Veel vrouwen vinden een hoog salaris minder belangrijk. Zij zijn veel meer gericht op de inhoud, willen zaken realiseren en iets bijdragen aan de wereld.”

Voorbeeldgedrag

Wat kunnen organisaties doen om meer vrouwen in leidinggevende posities te krijgen?
“Het gesprek aangaan, het onderwerp op de agenda zetten en het goede voorbeeld geven. Feminiene waarden zijn van een grote toegevoegde waarde. Organisaties die dat inzien, zullen ook sneller vrouwen in hoge posities benoemen en de doorstroom van getalenteerde vrouwen stimuleren. Maar een directie die dat beleid omarmt moet ook voorbeeldgedrag vertonen en mensen erop aanspreken als zij daar niet naar handelen.”

Hoe komt het volgens jou dat er in de hospitality maar weinig vrouwen in topposities werken?

“In de hospitality gelden net als bij andere organisatie masculiene spelregels. Eén van die ongeschreven regels is hier denk ik extra aan de orde: je laten voorstaan op de resultaten die je bereikt. Vrouwen zijn meestal meer dienstverlenend ingesteld dan mannen. Daardoor werken zij meer op de achtergrond. Disappearing acts noemen we dat. Zij zorgen onzichtbaar dat alles op rolletjes loopt, maar krijgen daar niet de credits voor. Mannen wachten tot het escaleert. Want dan kunnen ze zichtbaar de brand blussen en opscheppen over het resultaat. Mijn advies aan vrouwen in de hospitalitybranche? Blus af en toe ook een brandje!”

CV Elisa de Groot

Elisa de Groot studeerde arbeidsmarktpolitiek en personeelsbeleid en volgde een master changemanagement. Zij werkte op het gebied van Human Resource Management en als senior consultant begeleidde zij complexe veranderingsprocessen als gevolg van decentralisatie, fusie en voorbereiding op de liberalisering van de energiemarkt. Ze is co-auteur van verschillende managementboeken en mede-oprichter van In Touch women resource management. Dit bedrijf begeleidt, ontwikkelt en inspireert al ruim twee decennia lang vrouwelijk talent.

Elisa live zien? Nog meer tips krijgen over hoe je handig het spel kan spelen? Kom dan naar het event Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality in één dag op 2 juli. Meer info en aanmelden: shenews.nl/congres

 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Hotelketens Internationaal
Luxe hotelgroep Belmond overgenomen door LVMH

LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) breidt zijn portfolio uit met de aanschaf van een hotelgroep. De Franse modegroep maakte bekend de hotelgroep Belmond te hebben gekocht. LVMH verwierf Belmond voor 25 dollar per aandeel in contanten. Dit vertegenwoordigt een vermogenswaarde van 2,6 mil...

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: