Fusie Marriott en Starwood heeft grote gevolgen voor de hotellerie

6 juli 2016 | Thijs Jacobs

De op handen zijnde fusie van de hotelketens Marriott en Starwood heeft grote gevolgen voor de branche, zo blijkt uit een dinsdag uitgebracht rapport van zakenreisorganisatie Carlson Wagonlit Travel. Bij de biedingsstrijd trok Marriott aan het langste eind en stond het Chinese Anbang uiteindelijk met lege handen. De deal wordt naar verwachting later dit jaar definitief gemaakt.

Hiermee ontstaat een concern dat wereldwijd actief is en marktaandelen in wereldsteden behaalt tot wel 50 procent. De reisorganisatie Carlson Wagonlit hanteert hierbij een lijst van twintig zakelijke topbestemmingen. In 14 van die 20 steden heeft deze nieuwe hotelgroep welhaast een derde van alle hotelkamers in handen, en op sommige bestemmingen zelfs de helft.

Amsterdam

Minneapolis spant de kroon: daar komt het marktaandeel op 50 procent uit, gevolgd door Mexico City, Philadelphia, Los Angeles en Dallas. In de top 20 staan twee Europese steden: Amsterdam en Parijs. In Amsterdam komt het marktaandeel uit op 20 procent, terwijl dat in Parijs 14 procent is.

De marktpositie is zo sterk, dat de hotelkamerprijzen, die nu al op recordhoogte staan in enkele belangrijke regio's, nog hoger zullen worden. Afnemende concurrentie leidt doorgaans immers tot hogere prijzen.

Andere fusies
De zakenreisorganisatie sluit niet uit dat de combinatie van Marriott en Starwood weer andere fusies uitlokt, aangezien concurrenten hun positie willen veiligstellen. Eerder kondigde HNA Tourism Group aan Carlson Hotels te willen overnemen. HNA gaat hiermee van 500 naar 1900 hotels.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Internationaal Advertorial
Het Royal Senchi Hotel in Ghana is tevreden met Van Hessen

Het Royal Senchi Hotel in Ghana maakt al vanaf 2013 gebruik van de Hotel Applicaties van Van Hessen: Opera PMS – Micros POS en Materials Control. Gelegen op twee uur rijden van de hoofdstad Accra, in Akosombo, tref je hier een klein paradijs aan. General Manager Gerard Schraven (Nederlandse...

Achtergronden Longread
Zo gaat de NVWA te werk

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit houdt toezicht op de voedselveiligheid bij horecabedrijven, brouwerijen en andere horecaleveranciers. Als ondernemer heb je veel invloed op een goede beoordeling en daarmee een lichtere vorm van toezicht door de NVWA. Zorg dus dat je weet wat de NVWA belangr...

Amsterdam Opening
Verslag van de pre-opening van citizenM Amstel Amsterdam

Hospitality Management woonde de 'pre-opening' van citizenM Amstel Amsterdam bij. Michael Levie en Robin Chadha leidden de aanwezigen hoogstpersoonlijk rond, waarbij ook de rol van communicatiemanager Paola niet onderschat mag worden, en lichtten de keuze voor deze locatie toe. Levie: &q...

Interview Longread
Horecakoning Casper Reinders: "Ik zou weleens een hotel willen openen"

Casper Reinders is een van de grootste en meest baanbrekende horecaondernemers in Nederland. Ik mocht een dagje met hem mee om enkele van zijn prachtige zaken te bezoeken en bij te praten over het huidige horecalandschap, de verhalen achter zijn horecaimperium, design, uitdagingen en de toekomst. Ca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: