Gevoelig punt: "Misschien moeten werknemers ook wat inleveren"

2 april 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Op dit moment zie ik iedereen binnen onze branche worstelen. Wat communiceer je naar je gasten, want wanneer ga je straks weer open? Communiceer je eind april of eind mei, wat is wijsheid? Volgens mij zit iedereen nu te stoeien met de verwachte en beste openingsdatum; welke boekingen gaan er alsnog uit en welke zullen straks blijven. Het blijft afwachten.”

Vakantiedagen, hoe ga je daarmee om?

“Een discussie die nu speelt, is die op het vlak van personeel in hotels en restaurants. Hoe ga je daarmee om? Je moet in principe thuis werken als het kan, maar dat is praktisch onmogelijk binnen deze bedrijfstakken. Wij hadden de eerste twee weken van de maatregelen samen met het personeel besloten dat ze de helft van die tijd als vakantiedagen zouden opnemen, de andere helft was voor de werkgever. Maar nu die periode verlengd is, kun je zoiets niet verwachten van je werknemers, want dan zijn alle vakantiedagen van het jaar op. Anderzijds zit je als werkgever straks met een groot aantal vakantiedagen die na de crisis opgenomen gaan worden, terwijl je die mensen dan hard nodig hebt. Hoe haal je het einde van het jaar dan?”

Wat draagt het personeel bij?

Bart stipt een gevoelig onderwerp aan, wat zou de rol van werknemers in de horeca kunnen zijn? “Het is een beladen onderwerp, dus je brandt er eenvoudig je vingers aan, maar ik denk dat KHN en de vakbonden zeker in discussie moeten treden om dit bespreekbaar te maken. Wij als ondernemers praten met vastgoedeigenaren en leveranciers, de overheid komt ons deels tegemoet met de NOW-regeling… Maar wat kan het personeel bijdragen in deze kwestie? In hotels is thuiswerken in de meeste gevallen namelijk onmogelijk. Als we medio mei bijvoorbeeld weer opengaan, dan hebben zij wel loon gehad en het vakantiegeld komt er ook weer aan, maar kunnen bedrijven dat wel betalen? Ik vermoed dat we naar een situatie gaan, waarin het personeel mogelijkerwijs ook offers moet gaan brengen, alhoewel dat gevoelig ligt. Ik weet dat de cao horeca niet heel goed is, maar het is simpelweg niet te behappen, vanuit werkgeversperspectief bezien.”

Enorm veel faillissementen, nu al

Over de rol van KHN zegt Bart het volgende: “Volgens mij zijn ze prima bezig aan de achterkant van de discussie, met name in gesprekken met verhuurders. Een aantal van hen zijn redelijk welwillend, is mijn perceptie, maar het kan nog alle kanten op. Helaas is onze branche er een waarin de marges vrij dun zijn, dus als je zoals nu in de min komt, binnen welke tijd verdien je dat dan nog terug. Dat kan nog jaren duren, als je het al overleeft. Ik bekijk de faillissementendossiers dagelijks en het is onvoorstelbaar hoeveel faillissementen er nu al zijn. Dat kan meerdere redenen hebben trouwens, want het kan soms goedkoper zijn om de exploitatiemaatschappij ‘te laten klappen’. De huren lopen namelijk wel door; het is een rekensom wat dat betreft. Kijk, een faillissement wordt doorgaans aangevraagd door de Belastingdienst of door het personeel. Deze grootste eisers vragen op dit geen faillissement aan, dus je houdt vastgoedeigenaren en leveranciers over die nu faillissementen aanvragen. Dat geeft te denken.”

Hotellerie zal moeten veranderen

Over denken gesproken; op welke manier kun je nu nadenken over de toekomst? “Rutte verwoordde het gisteren mooi: ‘Degene die denkt dat de wereld van voor de coronacrisis ooit terugkomt, leeft in een illusie’. Die uitspraak vind ik typerend, het is heel heftig eigenlijk. De wereld gaat er straks echt anders uitzien, ook de hospitalitybranche. We zullen met andere ideeën moeten komen en misschien ook wel heel anders te werk gaan. De tijd van het ouderwetse ‘hotelletje spelen’ is er misschien niet meer. Misschien zijn we wat vastgeroest als branche. Maar ja, alles gaat zo snel nu, misschien kijk ik er over een paar weken weer heel anders tegenaaan.”

Hiermee eindigt deel 12 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: