Gevoelig punt: "Misschien moeten werknemers ook wat inleveren"

2 april 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Op dit moment zie ik iedereen binnen onze branche worstelen. Wat communiceer je naar je gasten, want wanneer ga je straks weer open? Communiceer je eind april of eind mei, wat is wijsheid? Volgens mij zit iedereen nu te stoeien met de verwachte en beste openingsdatum; welke boekingen gaan er alsnog uit en welke zullen straks blijven. Het blijft afwachten.”

Vakantiedagen, hoe ga je daarmee om?

“Een discussie die nu speelt, is die op het vlak van personeel in hotels en restaurants. Hoe ga je daarmee om? Je moet in principe thuis werken als het kan, maar dat is praktisch onmogelijk binnen deze bedrijfstakken. Wij hadden de eerste twee weken van de maatregelen samen met het personeel besloten dat ze de helft van die tijd als vakantiedagen zouden opnemen, de andere helft was voor de werkgever. Maar nu die periode verlengd is, kun je zoiets niet verwachten van je werknemers, want dan zijn alle vakantiedagen van het jaar op. Anderzijds zit je als werkgever straks met een groot aantal vakantiedagen die na de crisis opgenomen gaan worden, terwijl je die mensen dan hard nodig hebt. Hoe haal je het einde van het jaar dan?”

Wat draagt het personeel bij?

Bart stipt een gevoelig onderwerp aan, wat zou de rol van werknemers in de horeca kunnen zijn? “Het is een beladen onderwerp, dus je brandt er eenvoudig je vingers aan, maar ik denk dat KHN en de vakbonden zeker in discussie moeten treden om dit bespreekbaar te maken. Wij als ondernemers praten met vastgoedeigenaren en leveranciers, de overheid komt ons deels tegemoet met de NOW-regeling… Maar wat kan het personeel bijdragen in deze kwestie? In hotels is thuiswerken in de meeste gevallen namelijk onmogelijk. Als we medio mei bijvoorbeeld weer opengaan, dan hebben zij wel loon gehad en het vakantiegeld komt er ook weer aan, maar kunnen bedrijven dat wel betalen? Ik vermoed dat we naar een situatie gaan, waarin het personeel mogelijkerwijs ook offers moet gaan brengen, alhoewel dat gevoelig ligt. Ik weet dat de cao horeca niet heel goed is, maar het is simpelweg niet te behappen, vanuit werkgeversperspectief bezien.”

Enorm veel faillissementen, nu al

Over de rol van KHN zegt Bart het volgende: “Volgens mij zijn ze prima bezig aan de achterkant van de discussie, met name in gesprekken met verhuurders. Een aantal van hen zijn redelijk welwillend, is mijn perceptie, maar het kan nog alle kanten op. Helaas is onze branche er een waarin de marges vrij dun zijn, dus als je zoals nu in de min komt, binnen welke tijd verdien je dat dan nog terug. Dat kan nog jaren duren, als je het al overleeft. Ik bekijk de faillissementendossiers dagelijks en het is onvoorstelbaar hoeveel faillissementen er nu al zijn. Dat kan meerdere redenen hebben trouwens, want het kan soms goedkoper zijn om de exploitatiemaatschappij ‘te laten klappen’. De huren lopen namelijk wel door; het is een rekensom wat dat betreft. Kijk, een faillissement wordt doorgaans aangevraagd door de Belastingdienst of door het personeel. Deze grootste eisers vragen op dit geen faillissement aan, dus je houdt vastgoedeigenaren en leveranciers over die nu faillissementen aanvragen. Dat geeft te denken.”

Hotellerie zal moeten veranderen

Over denken gesproken; op welke manier kun je nu nadenken over de toekomst? “Rutte verwoordde het gisteren mooi: ‘Degene die denkt dat de wereld van voor de coronacrisis ooit terugkomt, leeft in een illusie’. Die uitspraak vind ik typerend, het is heel heftig eigenlijk. De wereld gaat er straks echt anders uitzien, ook de hospitalitybranche. We zullen met andere ideeën moeten komen en misschien ook wel heel anders te werk gaan. De tijd van het ouderwetse ‘hotelletje spelen’ is er misschien niet meer. Misschien zijn we wat vastgeroest als branche. Maar ja, alles gaat zo snel nu, misschien kijk ik er over een paar weken weer heel anders tegenaaan.”

Hiermee eindigt deel 12 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Tegelijk fysiek en digitaal vergaderen bij Regardz

Tijdens de persconferentie van 19 mei is bekend gemaakt dat de Horecabranche vanaf 1 juni binnen (met beperkt aantal gasten) en buiten weer open mag. Eerder introduceerde Regardz Hotels & Meeting Centers al ‘Meeting Hygienics’, waarmee ze haar locaties en services volledig heeft aang...

Accor Internationaal
Accor tekent overeenkomst voor nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor heeft de franchiseovereenkomst voor de komst van het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in samenwerking met haar Franchise Partner INDUSTRIE HOTELIERE via haar dochteronderneming Bricks & Leisure getekend. Het nieuwe Mercure hotel telt 117 kamers en ligt pal naast de bekende toeristische t...

Coronacrisis
Gooiland gaat verder met een kleiner team

De hele evenementen- en horecabranche is zwaar getroffen door COVID-19. Helaas heeft het ook zijn weerslag op Gooiland. In deze moeilijke tijd heeft eigenaar Philip Lamers moeten besluiten vanaf 1 juni aanstaande het stokje over te nemen van algemeen directeur Lydia Baloe en commercieel manager Laur...

Coronacrisis
Dit hotel verbindt mensen veilig en persoonlijk via aangepaste connecting rooms

We raken zo langzamerhand gewend aan onze nieuwe 1,5 meter-samenleving. Mondkapjes, handschoenen, signing, desinfecterende middelen in het openbare leven; we kijken er niet meer van op. En daar waar de meesten reikhalzend uitkijken naar versoepeling van de regels, is er een groep die deze ontwikkeli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: