Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

24 september 2018 | Dr. Dai-In Danny Han

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. Als u de laatste column heeft gemist, kunt u deze alsnog vinden via de link: https://www.hospitality-management.nl/alles-over-ar-en-vr-in-de-horecabranche

Wat gebeurt er nu en waar gaat het heen?

Hoewel er vast een hele rits toepassingen en experimenten zal zijn van de afgelopen tien jaar, laat ik de vroege pogingen even voor wat ze zijn. De capaciteit van de technologie en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden van vandaag zijn inmiddels flink veranderd. Laten we in plaats daarvan een paar recente voorbeelden bekijken die ons laten zien waar het allemaal naartoe gaat.

Interactieve toegang tot informatie

Bedrijven zoals Radisson Hotel Group en Marriott Hotels ziten bij de early adopters die AR-toepassingen in hun merken implementeren, waarbij gasten op afstand aanvullende informatie krijgen.

Probeer het zelf:

RHG AR: https://www.radissonhotelgroup.com/ar-app;

Marriott's Portal to Paradise: https://itunes.apple.com/us/app/marriott-portal-to-paradise/id1355529686?mt=8  (alleen beschikbaar voor iOS)

Augmented Hotel Entertainment

Best Western maakt het verblijf voor kinderen leuker door Disney-acteurs in het hotel te toveren via ALIVE !, een op markering gebaseerde AR-app waarmee kinderen een foto kunnen maken met de Disney-beroemdheid

Best Western: https: // www.youtube.com/watch?v=Dnh4XvCr0PE  

Eon Reality en SO Sofitel Singapore gebruiken draagbare AR-brillen om binnen het hotel een kunst-expositie te maken:

Sofitel Singapore: https://www.youtube.com/watch?v=nO1ZEcolWQY

Resultaat

U heeft waarschijnlijk net als ik vastgesteld dat veel van de huidige AR-toepassingen die in hotels worden ontwikkeld vornamelijk op smartphones zijn gebaseerd. Dit soort virtuele 3D-augmentaties zijn leuk en kunnen opvallen om je producten op de markt te brengen, maar ik zie ze niet zo snel vertaald worden in inkomsten. Wat dan wel?

Op 18 september kreeg ik de kans om deel te nemen aan het VRARA (The VR/AR Association)-evenement over "Waarom elk bedrijf een augmented reality-strategie nodig heeft". Daar had ik een gesprek met Robert Boers, CEO van Twinkls, het bedrijf achter de AR-toepassing van IKEA (meer dan 3 miljoen downloads sinds herfst 2017). Volgens Boers zijn er 4 belangrijke pijlers om van AR in uw bedrijf een succes te maken:

1. Genereer bedrijfswaarde, 2. Gebruik technologie als ‘enabler’, 3. Betrek de gebruiker, 4. Bekijk voor de hele waardeketen waar AR effect kan hebben.

Interessant genoeg werden deze gedachten gedeeld door Bram Kokke van AkzoNobel, die het ermee eens was dat diep inzicht in de ‘customer journey’ van cruciaal belang is om te bepalen waar AR waarde kan toevoegen. De verfvisualisatie-app Dulux demonstreert deze aanpak door te bouwen op ‘touchpoints’ tijdens de serie beslissingen van de klant bij het kiezen van een kleur voor een schilderklus. Deze toepassing kan ook nuttig zijn voor hoteleigenaren en managers die nieuwe kleurencombinaties in hun hotel eerst willen zien voordat ze de verf kopen (beschikbaar op iOS en Android: Dulux Visualizer-app).

Het was leerzaam om te zien dat de app een naadloze integratie van digitale en offline producten en diensten in de waardeketen opleverde, waarbij de diensten werden aangevuld door de app, in plaats van bestaande elementen van het bedrijf te vervangen. De belangrijkste vraag zou daarom moeten zijn hoe ik de ervaring van mijn klanten en service-momenten met mijn merk BETER kan maken; NIET ANDERS. Meer en meer toepassingen zullen naar mijn verwachting direct bijdragen tot het aankoopproces, en terecht.

Gemak en Personalisering

De belangrijkste aspecten die uiteindelijk boekingen en inkomsten in de horeca via AR in e-commerce-zin zullen genereren, zijn GEMAK en PERSONALISERING. Klanten zoeken steeds vaker naar one-stop-oplossingen waarbij ze verschillende delen van hun vakantie via dezelfde interface kunnen boeken. Dit is voor u geen nieuws als u de ontwikkeling en groei van OTA’s heeft gevolgd. AR technologie moet daarbij interacties minder lastig en intuïtiever maken voor de consument (GEMAK), terwijl de inhoud van betekenis moet zijn voor de individuele gebruiker, rekening houdend met tijd, plaats en situatie (PERSONALISERING).

Natuurlijk is geen VR / AR-evenement compleet zonder een paar van de nieuwste gadgets en applicaties te kunnen proberen, dus gelukkig was ik deze keer in de gelegenheid om een voorproefje te krijgen van Magic Leap, de langverwachte draagbare AR-bril die voor 2,3 miljard USD werd gefinancierd door bedrijven als Google. Het eerste model is recent in Nederland aangekomen, maar is nog niet officieel vrijgegeven voor ontwikkelaars in het land.

Enkele van de meest gerenommeerde AR-bedrijven gaan er van uit dat mobiele AR de toekomst heeft en draagbare smart-brillen te vergezocht zijn. Toch lijkt het er op dat deze brillen gaan integreren in onze dagelijks bestaan. Ik zal enkele van mijn indrukken over Magic Leap en smart-brillen in de hospitality-context met u delen in mijn volgende kolom. Voor nu moet u nog even genoegen nemen met alleen een foto.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Interview Longread
Alle interviews van 2018 op een rijtje

2018 was een druk en succesvol hoteljaar. Voor jou als hotelier (althans, dat hopen wij), maar ook voor ons. Wat een prachtige ontmoetingen met geweldige hoteliers hebben we in 2018 mogen meemaken; het mooie van ons vak is dat wij jou er deelgenoot van hebben kunnen maken door die verhalen op te sch...

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Hotelketens Internationaal
Luxe hotelgroep Belmond overgenomen door LVMH

LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) breidt zijn portfolio uit met de aanschaf van een hotelgroep. De Franse modegroep maakte bekend de hotelgroep Belmond te hebben gekocht. LVMH verwierf Belmond voor 25 dollar per aandeel in contanten. Dit vertegenwoordigt een vermogenswaarde van 2,6 mil...

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: