Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

24 september 2018 | Dr. Dai-In Danny Han

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. Als u de laatste column heeft gemist, kunt u deze alsnog vinden via de link: https://www.hospitality-management.nl/alles-over-ar-en-vr-in-de-horecabranche

Wat gebeurt er nu en waar gaat het heen?

Hoewel er vast een hele rits toepassingen en experimenten zal zijn van de afgelopen tien jaar, laat ik de vroege pogingen even voor wat ze zijn. De capaciteit van de technologie en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden van vandaag zijn inmiddels flink veranderd. Laten we in plaats daarvan een paar recente voorbeelden bekijken die ons laten zien waar het allemaal naartoe gaat.

Interactieve toegang tot informatie

Bedrijven zoals Radisson Hotel Group en Marriott Hotels ziten bij de early adopters die AR-toepassingen in hun merken implementeren, waarbij gasten op afstand aanvullende informatie krijgen.

Probeer het zelf:

RHG AR: https://www.radissonhotelgroup.com/ar-app;

Marriott's Portal to Paradise: https://itunes.apple.com/us/app/marriott-portal-to-paradise/id1355529686?mt=8  (alleen beschikbaar voor iOS)

Augmented Hotel Entertainment

Best Western maakt het verblijf voor kinderen leuker door Disney-acteurs in het hotel te toveren via ALIVE !, een op markering gebaseerde AR-app waarmee kinderen een foto kunnen maken met de Disney-beroemdheid

Best Western: https: // www.youtube.com/watch?v=Dnh4XvCr0PE  

Eon Reality en SO Sofitel Singapore gebruiken draagbare AR-brillen om binnen het hotel een kunst-expositie te maken:

Sofitel Singapore: https://www.youtube.com/watch?v=nO1ZEcolWQY

Resultaat

U heeft waarschijnlijk net als ik vastgesteld dat veel van de huidige AR-toepassingen die in hotels worden ontwikkeld vornamelijk op smartphones zijn gebaseerd. Dit soort virtuele 3D-augmentaties zijn leuk en kunnen opvallen om je producten op de markt te brengen, maar ik zie ze niet zo snel vertaald worden in inkomsten. Wat dan wel?

Op 18 september kreeg ik de kans om deel te nemen aan het VRARA (The VR/AR Association)-evenement over "Waarom elk bedrijf een augmented reality-strategie nodig heeft". Daar had ik een gesprek met Robert Boers, CEO van Twinkls, het bedrijf achter de AR-toepassing van IKEA (meer dan 3 miljoen downloads sinds herfst 2017). Volgens Boers zijn er 4 belangrijke pijlers om van AR in uw bedrijf een succes te maken:

1. Genereer bedrijfswaarde, 2. Gebruik technologie als ‘enabler’, 3. Betrek de gebruiker, 4. Bekijk voor de hele waardeketen waar AR effect kan hebben.

Interessant genoeg werden deze gedachten gedeeld door Bram Kokke van AkzoNobel, die het ermee eens was dat diep inzicht in de ‘customer journey’ van cruciaal belang is om te bepalen waar AR waarde kan toevoegen. De verfvisualisatie-app Dulux demonstreert deze aanpak door te bouwen op ‘touchpoints’ tijdens de serie beslissingen van de klant bij het kiezen van een kleur voor een schilderklus. Deze toepassing kan ook nuttig zijn voor hoteleigenaren en managers die nieuwe kleurencombinaties in hun hotel eerst willen zien voordat ze de verf kopen (beschikbaar op iOS en Android: Dulux Visualizer-app).

Het was leerzaam om te zien dat de app een naadloze integratie van digitale en offline producten en diensten in de waardeketen opleverde, waarbij de diensten werden aangevuld door de app, in plaats van bestaande elementen van het bedrijf te vervangen. De belangrijkste vraag zou daarom moeten zijn hoe ik de ervaring van mijn klanten en service-momenten met mijn merk BETER kan maken; NIET ANDERS. Meer en meer toepassingen zullen naar mijn verwachting direct bijdragen tot het aankoopproces, en terecht.

Gemak en Personalisering

De belangrijkste aspecten die uiteindelijk boekingen en inkomsten in de horeca via AR in e-commerce-zin zullen genereren, zijn GEMAK en PERSONALISERING. Klanten zoeken steeds vaker naar one-stop-oplossingen waarbij ze verschillende delen van hun vakantie via dezelfde interface kunnen boeken. Dit is voor u geen nieuws als u de ontwikkeling en groei van OTA’s heeft gevolgd. AR technologie moet daarbij interacties minder lastig en intuïtiever maken voor de consument (GEMAK), terwijl de inhoud van betekenis moet zijn voor de individuele gebruiker, rekening houdend met tijd, plaats en situatie (PERSONALISERING).

Natuurlijk is geen VR / AR-evenement compleet zonder een paar van de nieuwste gadgets en applicaties te kunnen proberen, dus gelukkig was ik deze keer in de gelegenheid om een voorproefje te krijgen van Magic Leap, de langverwachte draagbare AR-bril die voor 2,3 miljard USD werd gefinancierd door bedrijven als Google. Het eerste model is recent in Nederland aangekomen, maar is nog niet officieel vrijgegeven voor ontwikkelaars in het land.

Enkele van de meest gerenommeerde AR-bedrijven gaan er van uit dat mobiele AR de toekomst heeft en draagbare smart-brillen te vergezocht zijn. Toch lijkt het er op dat deze brillen gaan integreren in onze dagelijks bestaan. Ik zal enkele van mijn indrukken over Magic Leap en smart-brillen in de hospitality-context met u delen in mijn volgende kolom. Voor nu moet u nog even genoegen nemen met alleen een foto.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Amsterdam Airbnb
Verbod op vakantieverhuur in Amsterdamse wijken

In de Amsterdamse Haarlemmerbuurt, de Kinkerbuurt en op de Wallen wordt vakantieverhuur in de toekomst verboden. Slecht nieuws voor verhuurders via Airbnb en B&B's. Deze buurten staan volgens coalitie­partijen PvdA, GroenLinks, SP en D66 te veel onder druk van toerisme, waardoor de socia...

Hotel Longread
Tips voor een lager energieverbruik in uw hotel

Hotels positioneren zich steeds vaker - en beter - als zijnde milieubewust en in sommige gevallen zelfs al als energieneutraal. Welke rekenmodellen de marketingafdelingen daarvoor gebruiken, weten wij niet. Wat wij wel weten? Dat in het gemiddelde hotel bijna vijftig procent van de milieubelasting u...

Hotelketens Tech
Postillion Hotels ontwikkelt Artificial Intelligence voor reserveringen

Postillion Hotels gaat als eerste hotelketen in de wereld reserveringen voor zowel hotelovernachtingen als vergaderingen en congressen afhandelen met een zelfontworpen Artificial Intelligence systeem. Het systeem heeft de oer-Hollandse naam Michiel en zorgt ervoor dat Postillion-medewerkers zo min m...

Onderwijs Blog Duurzaamheid
Blog Pim van het Reve: duurzaam Food & Beverage concept

Nu de zomervakantie alweer een eeuwigheid geleden lijkt en iedereen alweer volop in bedrijf is, staat de eerste grote Nederlandse horecavakbeurs na de zomervakantie op het programma; Gastvrij Rotterdam. Een mooie plek om nieuwe inspiraties op te doen, te netwerken maar bovendien de plek waar de prij...

Fletcher Hotelketens
Bilderberg verkoopt vier hotels aan Fletcher Hotels

Queens Bilderberg Nederland B.V. (‘QBN’) heeft een voorwaardelijke koop- en verkoopovereenkomst getekend in het kader van de voorgenomen verkoop van vier hotels, met Fletcher Hotels (Fletcher Hotel Exploitaties B.V. en Fletcher Hotel Vastgoed B.V.). Volgens de overeenkomst koopt Fletcher...

Amsterdam Hotel
Amsterdamse hoteliers in actie voor leefbare stad

Vrijdag 5 oktober kwamen ruim tachtig hoteliers uit Amsterdam en omgeving samen tijdens het seminar circulaire hotels. In de circulaire economie is verspilling verleden tijd. Afval bestaat niet meer; alles is een grondstof en maakt deel uit van een kringloop. De circulaire economie is een must voor ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: