Horecaondernemers liggen wakker van krappe arbeidsmarkt

7 januari 2019 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde vandaag – tijdens de start van de vakbeurs Horecava - de resultaten van een onderzoek onder bijna 1000 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2019. Uit de resultaten blijkt dat 72% van de ondernemers in de horeca vertrouwen heeft in het nieuwe jaar. Zij zien kansen voor hun bedrijf en het overgrote deel gaat voor groei. Op de vraag waar zij zich zorgen over maken, antwoordt 50% het tekort aan voldoende en goed opgeleid personeel.

Van de bijna 1000 horecaondernemers die deelnamen aan het onderzoek, geeft 72% aan dat zij 2019 met veel vertrouwen tegemoet zien. 58% van hen gaat voor groei van zijn/haar horecabedrijf en 61% ziet concrete kansen om die groei te bewerkstellingen. 

Concrete plannen

97% van de horecaondernemers heeft concrete plannen of in ieder geval . voornemens om in 2019 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Dat doen ze door onder andere. te investeren in training van personeel, meer online activiteiten, aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding en door extra medewerkers aan te trekken.

Zorgen over onvoldoende personeel

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers ook een aantal uitdagingen zien. Op de vraag waar zij ’s nachts wakker van liggen, geeft 50% aan het  tekort aan personeel en 34% het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Daarnaast zien zij blurring met alcohol als een bedreiging. 

Acties om personeel te vinden en te behouden

De helft van alle horecaondernemers ziet het tekort aan personeel dus als een bedreiging voor zijn/haar bedrijfsvoering. Het zoeken, vinden en behouden van voldoende goed gekwalificeerd personeel is daarmee dé uitdaging voor 2019.

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers al veel acties doen op dit gebied. Ondernemers  betalen  meer loon, zetten in op flexibele werktijden en bieden leerwerkplekken aan. Ze kijken vooral intern hoe ze zaken beter kunnen regelen, in mindere mate kijkt men  naar het  inhuren van zzp-ers, uitzendkrachten of het aantrekken van werknemers uit het buitenland.

Inzetten op werven en behoud medewerkers

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Ik ben blij dat horecaondernemers de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Ik herken ook de punten van zorg die naar voren komen uit het onderzoek, waaronder met name de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is en blijft dit één van de speerpunten van KHN. We zetten in op meer instroom bij horecaopleidingen en goede stages, maar inspireren onze leden ook op het gebied van het aantrekken en behouden van medewerkers. Als we er tegelijkertijd voor kunnen zorgen dat én meer mensen kiezen voor een horeca-opleiding én meer mensen in de horeca gaan werken én dat er minder mensen onze branche verlaten, hebben horecaondernemers nog meer kans om hun ambitie om te groeien en kansen te pakken, te realiseren.”

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Ketenbinding in Europa

De grote ketens hebben jarenlang tevreden gewerkt met enkele merken. IHG had Holiday Inn en Crowne Plaza, Accor had Novotel, Ibis en later Sofitel en Hilton had, nou ja, Hilton. De Amerikaanse merken waren er wel vroeg bij in Nederland. Het eerste Marriott in Europa was die in Amsterdam en de eerste...

Awards Hotel
Hotelgasten kiezen beste hotels van Nederland

Medewerkers van Hotels.nl zijn afgelopen week op pad geweest om hotelpersoneel van award winnende hotels te verrassen met de gewonnen prijs en hen persoonlijk te feliciteren. De awards zijn een kwaliteitsonderscheiding die boekingswebsite Hotels.nl jaarlijks toekent. De uitslapers van Nederland k...

Airbnb Achtergronden
Flinke korting op boek over Airbnb van Jeroen Oskam

Over enkele maanden komt het boek 'The Future of Airbnb and the ‘Sharing Economy’ -The Collaborative Consumption of our Cities van auteur Jeroen Oskam uit. Eerder deze week plaatsten we een interview met Jeroen, waarin hij alvast een tipje van de sluier heeft opgelicht. 50 procen...

Interview Longread
Interview Jeroen Oskam: Amsterdamse aanpak Airbnb faalt, stages in hotels werken demotiverend

Het Hospitality Research Centre van Hotelschool The Hague publiceerde onlangs haar jaaroverzicht. Hierin wordt zichtbaar gemaakt welke onderzoeken er zijn gedaan; dit vergroot immers de zichtbaarheid onder zowel studenten als hospitalityprofessionals. Jeroen Oskam, Director van het Hospitality Resea...

Opening Internationaal
Hôtel de Berri geopend in Parijs

The Luxury Collection, onderdeel van Marriott International, Inc., heeft Hôtel de Berri, a Luxury Collection Hotel, Paris geopend. Als eigendom van de Dokhan-familie, zijn eclectische, gedurfde en verfijnde ontwerpen te vinden die volledig zijn toegewijd aan de Parijse manier van leven. Z...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: