HOSTA 2018 rapport: recordwinsten voor Nederlandse hotels

11 september 2018 | Thijs Jacobs

Het zijn toptijden voor de Nederlandse hotels. De bezettingsgraden liggen op het hoogste niveau in 20 jaar en ook de gemiddelde kamerprijs gaat naar recordhoogte. De winst per hotelkamer is hierdoor hoger dan ooit, zo blijkt uit het HOSTA 2018 rapport.

Hoogste bezettingsgraad in 20 jaar; hoogste winsten ooit

De gemiddelde bezettingsgraad van de Nederlandse hotels is gestegen van 73,9% in 2016 naar 77,2% in 2017. Alleen in 1997 was de gemiddelde bezettingsgraad nog hoger. In 2018 komt de bezettingsgraad naar verwachting uit op 78,7%, een absoluut record.

De gemiddelde kamerprijs is vorig jaar gestegen van € 107 naar € 112, een stijging van bijna 5%. Ten opzichte van het laatste crisisjaar voor de hotellerie, 2009, is de prijsstijging ruim 20%. Desondanks zijn de prijzen nog niet op het niveau van 2002, twee crises geleden, toen een recordprijs van € 114 werd gerealiseerd. In 2018 wordt dit record naar verwachting verbroken met een kamerprijs van € 116.

Door de hoge bezettingsgraden en kamerprijzen is de omzet van de Nederlandse hotels met  6% gestegen. In totaal bracht een hotelkamer in Nederland in 2017 gemiddeld € 146 per dag op. Dit is inclusief de omzet uit restaurants, vergaderzalen, wellness en andere faciliteiten.

De exploitatiekosten voor hotels stijgen eveneens, maar minder snel dan de omzet. Het winstpercentage is hierdoor gestegen van 40,0% in 2016 naar 40,5% in 2017. Uitgedrukt per hotelkamer per dag was de gemiddelde winst voor de hotelier in 2017 € 59. Dit is de hoogste gemiddelde winst die ooit behaald is in de Nederlandse hotellerie.

Hoteliers verwachten verdere groei

Het onderzoek is door Horwath HTL uitgevoerd onder ruim  400 Nederlandse drie-, vier- en vijfsterren hotels. Van de hoteliers verwacht 58% dat de bezettingsgraad stijgt in 2018, terwijl 19% rekening houdt met een daling. Voor de gemiddelde kamerprijs verwacht zelfs 89% een stijging, en slechts 7% een daling. Voor 2019 verwacht nog 48% van de hoteliers dat de bezettingsgraad verder stijgt, terwijl 45% uitgaat van een stabilisatie en slechts 7% een daling verwacht. Ook voor 2019 verwacht echter circa 88% van de hoteliers dat de prijzen verder zullen stijgen.

Dit jaar komt de bezettingsgraad naar verwachting uit op 78,7%, terwijl de kamerprijs opnieuw met 4% stijgt, naar € 116. Voor 2019 zijn de projecties iets voorzichtiger en wordt verwacht dat de bezettingsgraad nog maar licht stijgt of stabiliseert, bij een prijsstijging van circa 3%.

Hotels Amsterdam naar maximale bezetting

In de regio Amsterdam & Schiphol steeg de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen jaar van 82,2% tot 85,1%. De gemiddelde kamerprijs steeg met ruim 5% van € 131 tot € 139. Zowel de bezettingsgraden als de gemiddelde kamerprijzen zijn in Amsterdam aanzienlijk hoger dan in de rest van Nederland.

In het centrum van Amsterdam liggen de bezettingsgraden inmiddels voor veel hotels al ruim boven de 90%, zodat een verdere stijging bijna onmogelijk wordt. De projecties voor de bezettingsgraad in de regio Amsterdam gaan dan ook uit van een zeer lichte lichte stijging in 2018 en een stabilisatie in 2019, waardoor deze onder de 86% blijft. De gemiddelde kamerprijs stijgt in de verwachtingen van de hoteliers wel door, naar € 144 in 2018 en € 146 in 2019.

Toeristen

De hoge bezettingsgraden in Amsterdam zijn goed voor de hotels, maar de toenemende aantallen toeristen veroorzaken ook overlast. De gemeente Amsterdam heeft een hotelstop afgekondigd, die nieuwe hotelontwikkelingen in de stad maar zeker in het centrum op termijn vrijwel onmogelijk maakt. Deze maatregel zorgt er naar verwachting voor dat de bezettingsgraden op maximaal niveau zullen blijven,  en de kamerprijzen verder zullen kunnen stijgen. De komende jaren zitten er nog bijna 4.000 nieuwe hotelkamers in de pijplijn voor Amsterdam, maar die liggen bijna allemaal buiten het centrum.

HOSTA 2018

Het HOSTA 2018 rapport is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg. Aan het onderzoek hebben 500 drie-, vier- en vijfsterrenhotels in de Benelux meegewerkt.

Presentatie

Het HOSTA 2018 rapport wordt gepresenteerd tijdens het Horwath HTL Hotel Event, dat dinsdag 11 september a.s. om 15.30 uur plaatsvindt in het Circl Paviljoen van ABN AMRO.

Foto: Hannie Verhoeven

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Internationaal Advertorial
Het Royal Senchi Hotel in Ghana is tevreden met Van Hessen

Het Royal Senchi Hotel in Ghana maakt al vanaf 2013 gebruik van de Hotel Applicaties van Van Hessen: Opera PMS – Micros POS en Materials Control. Gelegen op twee uur rijden van de hoofdstad Accra, in Akosombo, tref je hier een klein paradijs aan. General Manager Gerard Schraven (Nederlandse...

Achtergronden Longread
Zo gaat de NVWA te werk

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit houdt toezicht op de voedselveiligheid bij horecabedrijven, brouwerijen en andere horecaleveranciers. Als ondernemer heb je veel invloed op een goede beoordeling en daarmee een lichtere vorm van toezicht door de NVWA. Zorg dus dat je weet wat de NVWA belangr...

Amsterdam Opening
Verslag van de pre-opening van citizenM Amstel Amsterdam

Hospitality Management woonde de 'pre-opening' van citizenM Amstel Amsterdam bij. Michael Levie en Robin Chadha leidden de aanwezigen hoogstpersoonlijk rond, waarbij ook de rol van communicatiemanager Paola niet onderschat mag worden, en lichtten de keuze voor deze locatie toe. Levie: &q...

Interview Longread
Horecakoning Casper Reinders: "Ik zou weleens een hotel willen openen"

Casper Reinders is een van de grootste en meest baanbrekende horecaondernemers in Nederland. Ik mocht een dagje met hem mee om enkele van zijn prachtige zaken te bezoeken en bij te praten over het huidige horecalandschap, de verhalen achter zijn horecaimperium, design, uitdagingen en de toekomst. Ca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: