Hotel Casa introduceert nieuw huisvestingbeleid voor studenten

6 februari 2020 | Thijs Jacobs

Hotel Casa introduceert dit jaar een vernieuwd studentenhuisvestingbeleid. Het doel is een springplank voor beginnende studenten te zijn en de doorstroom van wachtlijsten in Amsterdam te bevorderen. Met ingang van dit jaar mogen studenten bijvoorbeeld nog maximaal 2 jaar in het hotel wonen. Ook doet Hotel Casa een beroep op de betrokkenheid van haar bewoners: door een actieve rol aan te nemen in de student community kunnen zij zichzelf verzekeren van een woonplek. 

Niet alleen de maximale verblijfsduur, ook de leeftijdsgrens voor studenten is naar beneden bijgesteld. Studenten die zich aanmelden voor een kamer mogen niet ouder zijn dan 23 jaar op het moment van inschrijving. Door verschillende huisvestingscriteria aan te scherpen kan het hotel meer beginnende studenten een vliegende start bieden. Jeroen Diepeveen, directeur Hotel Casa: ‘Van oorsprong heeft Hotel Casa zich altijd gericht op het mogelijk maken van betaalbare studentenhuisvesting. In tijden waar de prijzen door het dak gingen, wilden wij betaalbaar zijn. En juist omdat we daardoor een lange wachtlijst hebben, moeten we nadenken over wat we aanbieden en hoe we ook daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan de studententijd van onze bewoners. Om die reden hebben we een aantal maatregelen genomen die enerzijds de doorstroom bevorderen, maar er anderzijds ook voor zorgen dat studenten nóg meer uit hun verblijf bij Hotel Casa kunnen halen.’

Van huispsycholoog tot gratis yoga-lessen

Een van de belangrijkste veranderingen is de benoeming van een student community builder, die spil is tussen student en hotel. Het doel is om de huidige student community te versterken en betrokkenheid bij het hotel en de andere bewoners te stimuleren. ‘Wij willen van toegevoegde waarde zijn voor bewoners en hen een fantastische studententijd bieden. Daarom organiseren we steeds meer verschillende activiteiten en evenementen. Van lezingen voor én door studenten over bijvoorbeeld financiën tot aan gratis yoga-lessen. Naast dat bewoners zo het maximale uit hun studententijd kunnen halen, zijn we ons er bewust van dat we ook een rol spelen in de algemene ontwikkeling. Daarom bieden we een hybride programmering aan, zodat we specifiek kunnen inspelen op de behoeften die er op dat moment zijn onder onze bewoners. Zo hebben we sinds kort bijvoorbeeld ook een ‘huiscoach’, een psycholoog waar studenten vrijblijvend bij terecht kunnen met persoonlijke zaken, aldus Diepeveen. Huidige bewoners kunnen nu al gebruikmaken van de nieuwe voorzieningen.

Maximale woonduur bij veilige thuishaven

De meningen van de huidige bewoners spelen een belangrijke rol bij de verdere invulling van nieuwe maatregelen. Tijmen de Vries, al 2 jaar studentbewoner: ‘Je merkt dat de vriendschappen onderling hechter zijn geworden omdat we meer met elkaar ondernemen. Het is echt een toegevoegde waarde dat er zoveel toffe initiatieven worden georganiseerd. En het grootste voordeel is dat je er de deur niet voor uit hoeft. Dat er voor ons geen kosten aan verbonden zijn scheelt natuurlijk ook, we blijven toch studenten.’ De maatregelen rondom de maximale verblijfsduur en leeftijdsgrens leggen wel beperkingen op voor de bewoners. De Vries: ‘Het liefst heb je als student vastigheid op het gebied van huisvesting. Het is zeker niet fijn als je na 2 jaar weg moet, maar de kans om een vliegende start te krijgen in Hotel Casa is dat wel waard. Uiteraard gun ik iedere beginnende student een veilige en vooral gezellige thuishaven.’ 

Rewardsysteem voor nieuwe bewoners  

Om de betrokkenheid onder studenten verder te stimuleren is Hotel Casa op zoek gegaan naar een tool om enerzijds een activiteitenoverzicht voor studenten te bieden en anderzijds de betrokken community beter in kaart te brengen. Het Amsterdamse hotel is vanaf begin dit jaar gestart met het testen van een rewardsysteem. Via een online omgeving krijgen studenten inzicht in de georganiseerde activiteiten. Wanneer zij hieraan deelnemen wordt dit geregistreerd in het systeem, waardoor inzichtelijk wordt wie aan welke activiteiten deelneemt. Diepeveen: ‘Hotel Casa draait om de studenten, dus we willen niets liever dan mooie initiatieven steunen. Tegelijkertijd willen we vooral studenten verwelkomen die bewust voor ons kiezen. De meeste studenten hebben in het begin een steuntje in hun rug nodig om zich actief in een community te voegen. Het rewardsysteem moet dit gaan stimuleren. We zitten nu in de testfase en zijn aan het onderzoeken of we ook persoonlijke voordelen kunnen koppelen aan het systeem. Bijvoorbeeld dat studenten zich bij een minimum aantal betrokkenheidacties kunnen verzekeren van verlenging van het huurcontract voor het volgende jaar’, aldus Diepeveen.

Over Hotel Casa

Eind jaren ’50 werd Hotel Casa opgericht met als doel woningnood onder studenten op te lossen. Door kamers door het jaar heen gedeeltelijk beschikbaar te stellen aan hotelgasten, kan Casa tot op de dag van vandaag studenten voorzien van betaalbare huisvesting. Naast een overnachtingsgelegenheid is Hotel Casa de afgelopen jaren ontpopt tot een heuse hotspot met specialty coffeebar, restaurant EAST en dakterras HOPP. Het maatschappelijke karakter van de organisatie maakt het mogelijk om iets terug te doen voor studenten in onze hoofdstad, maar ook voor de inwoners in omgeving Amsterdam Oost. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: