Hotelgasten verwachten gratis wifi

5 september 2017 | Thijs Jacobs

Vandaag de dag wil een hotelgast snelle en liefst gratis beschikbare wifi. In een wereld waarin steeds meer mensen op reis zijn, is draadloos internet in een hotel essentieel voor toegang tot apps zoals mail en social media. Een sterk wifi-netwerk binnen een hotelkamer is inmiddels net zo belangrijk als standaard warm water of elektriciteit. Zyxel heeft daarom een onderzoekrapport uitgebracht voor de hospitalitybranche hoe ze de klanttevredenheid kunnen verhogen met krachtige wifi-diensten; ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’.

Slechte wifi is 'irritant'

Hotels hebben vandaag de dag te maken met de digitale transformatie die de branche op allerlei manieren beïnvloedt. Zo is Airbnb een grote concurrent geworden van bestaande hotels waarbij particulieren kamers bieden met wifi. Hotels moeten vaker rekening houden met de groeiende groep van millennials die veel reist en permanent toegang wil tot internet. In het ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’, dat in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe is uitgevoerd in 2017, staat een aantal interessante conclusies op basis van gesprekken met meer dan 400 hotelmanagers. Zo werd gevraagd waarover de meeste gasten klagen. Na geluidsoverlast was slechte wifi de meeste gehoorde klacht.

Wireless Access Point

Verder zeggen vrijwel alle hotelmanagers, zo’n 95 procent, dat gasten verwachten dat wifi standaard bij de prijs van een hotelkamer is inbegrepen. Aan die wens wordt op het Europese vasteland steeds meer voldaan, maar er bestaat dan wel een groot verschil tussen de verwachting van gasten en hotels over de prestatie van het wifi-netwerk. Gasten willen net als thuis of op kantoor een snel wifi-netwerk als ze in een hotelkamer verblijven, maar dat is niet altijd mogelijk door verschillende factoren. Wifi wordt onder andere beperkt door een niet goed uitgevoerde installatie (bijvoorbeeld te grote afstand tussen router of wireless access point) en muren waardoor zwakke signalen niet doorheen komen. Daardoor kan een wifi-netwerk niet beschikbaar zijn, bijvoorbeeld te weinig snelheid en bandbreedte bieden.

Digitale ervaring

Uit het Zyxel-rapport blijkt dat een goede wifi essentieel is, niet alleen voor de gast, maar ook voor het hotel en de lokale economie. Uit het Zyxel-onderzoek blijkt dat gasten vaak via het wifi-netwerk zoeken naar lokale informatie, vaak binnen het hotel. Peter van der Putten, Head of Channel Zyxel Benelux: ‘Bij een goede wifi blijven gasten vaker binnen of in de buurt van het hotel, bijvoorbeeld om te eten en te drinken met andere gasten die naar het hotel komen. Door gasten de beste wifi te bieden, krijgen ze een betere digitale ervaring. Dat levert weer extra omzet voor hotels op, zoals voor de bar en/of restaurant. De (draadloze) netwerkoplossingen van Zyxel zijn ontwikkeld met de optimale gebruikerservaring als uitgangspunt. Voor de gebruiker komt dit onder andere tot uitdrukking in een stabiele en snelle draadloze internetverbinding die met alle mobiele devices tot stand kan worden gebracht.’

Over het rapport

Het rapport ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’ is in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe uitgevoerd. Hierbij werden 405 Europese hotelmanagers, waaronder ook enkele uit Nederland, geïnterviewd over hun wifi-strategie.
Het rapport is hier te downloaden.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Van der Valk
Van der Valk Nuland krijgt grootste casino van regio Den Bosch

Maar liefst 1.450m2 beslaat de gloednieuwe vestiging van Gran Casino. De bouw van het casino is begonnen. Afgelopen woensdag is de uitsparing voor de toekomstige entree gemaakt. Het casino vestigt zich in hotel Van der Valk Nuland – ’s Hertogenbosch. Sinds 2013 beschikt het hotel reeds o...

Accor
Accor viert vijftigste verjaardag

Op zondag 19 november 2017 eert AccorHotels de helden van elke dag. Vrouwen en mannen die dagelijks klaar staan voor iedereen in hun omgeving; brandweerlui, verpleegsters, leerkrachten, nooddiensten, middenstand, vrijwilligers... Meer dan 1.900 AccorHotels-vestigingen over de hele wereld, waaronder ...

Hotelbouwplannen Opening
Mövenpick Hotels & Resorts komt naar Den Haag

Mövenpick Hotels & Resorts heeft een overeenkomst getekend met de Duitse vastgoedorganisatie Deka Immobilien, voor het nieuw te openen Mövenpick Hotel Den Haag. Met een 30-jarige verlenging van hun overeenkomst voor Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre, bekrachtigen zij daarmee n...

Advertorial Sanitair
De hoteltrend: wastafels met eigenzinnig design

Eigenzinnig, hip, echte eyecatchers. De nieuwe vrijstaande wastafels van Bette. Een bijzondere beleving van zacht woontextiel in combinatie met robuust titaanstaal. Individueel toepasbaar of samen met het sensationele ligbad. Design van Dominik Tesseraux Het idee van ontwerper Dominik Tesserau...

Awards Trivago
trivago Awards 2018: De best beoordeelde hotels in Nederland

trivago, een toonaangevende, wereldwijde hotelmetasearch, kondigt de Nederlandse trivago Awards 2018 aan. De jaarlijkse Awards zijn gebaseerd op meer dan 175 miljoen geaggregeerde hotelbeoordelingen, waaruit blijkt welke hotels in Nederland het best gewaardeerd worden door hun gasten. &ldquo...

Internationaal Golden Tulip
Golden Tulip opent flagship vestiging in Shanghai

Onlangs werd het eerste nieuwe Golden Tulip hotel, geheel ingericht volgens de nieuwe merkstrategie, geopend in Shanghai. Het hotel ligt in Hongqiao en lanceert hiermee de nieuwe merkpositionering van Golden Tulip ‘Playtime, Anytime’ in China. Golden Tulip Shanghai Rainbow Het h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: