Hotelgasten verwachten gratis wifi

5 september 2017 | Thijs Jacobs

Vandaag de dag wil een hotelgast snelle en liefst gratis beschikbare wifi. In een wereld waarin steeds meer mensen op reis zijn, is draadloos internet in een hotel essentieel voor toegang tot apps zoals mail en social media. Een sterk wifi-netwerk binnen een hotelkamer is inmiddels net zo belangrijk als standaard warm water of elektriciteit. Zyxel heeft daarom een onderzoekrapport uitgebracht voor de hospitalitybranche hoe ze de klanttevredenheid kunnen verhogen met krachtige wifi-diensten; ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’.

Slechte wifi is 'irritant'

Hotels hebben vandaag de dag te maken met de digitale transformatie die de branche op allerlei manieren beïnvloedt. Zo is Airbnb een grote concurrent geworden van bestaande hotels waarbij particulieren kamers bieden met wifi. Hotels moeten vaker rekening houden met de groeiende groep van millennials die veel reist en permanent toegang wil tot internet. In het ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’, dat in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe is uitgevoerd in 2017, staat een aantal interessante conclusies op basis van gesprekken met meer dan 400 hotelmanagers. Zo werd gevraagd waarover de meeste gasten klagen. Na geluidsoverlast was slechte wifi de meeste gehoorde klacht.

Wireless Access Point

Verder zeggen vrijwel alle hotelmanagers, zo’n 95 procent, dat gasten verwachten dat wifi standaard bij de prijs van een hotelkamer is inbegrepen. Aan die wens wordt op het Europese vasteland steeds meer voldaan, maar er bestaat dan wel een groot verschil tussen de verwachting van gasten en hotels over de prestatie van het wifi-netwerk. Gasten willen net als thuis of op kantoor een snel wifi-netwerk als ze in een hotelkamer verblijven, maar dat is niet altijd mogelijk door verschillende factoren. Wifi wordt onder andere beperkt door een niet goed uitgevoerde installatie (bijvoorbeeld te grote afstand tussen router of wireless access point) en muren waardoor zwakke signalen niet doorheen komen. Daardoor kan een wifi-netwerk niet beschikbaar zijn, bijvoorbeeld te weinig snelheid en bandbreedte bieden.

Digitale ervaring

Uit het Zyxel-rapport blijkt dat een goede wifi essentieel is, niet alleen voor de gast, maar ook voor het hotel en de lokale economie. Uit het Zyxel-onderzoek blijkt dat gasten vaak via het wifi-netwerk zoeken naar lokale informatie, vaak binnen het hotel. Peter van der Putten, Head of Channel Zyxel Benelux: ‘Bij een goede wifi blijven gasten vaker binnen of in de buurt van het hotel, bijvoorbeeld om te eten en te drinken met andere gasten die naar het hotel komen. Door gasten de beste wifi te bieden, krijgen ze een betere digitale ervaring. Dat levert weer extra omzet voor hotels op, zoals voor de bar en/of restaurant. De (draadloze) netwerkoplossingen van Zyxel zijn ontwikkeld met de optimale gebruikerservaring als uitgangspunt. Voor de gebruiker komt dit onder andere tot uitdrukking in een stabiele en snelle draadloze internetverbinding die met alle mobiele devices tot stand kan worden gebracht.’

Over het rapport

Het rapport ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’ is in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe uitgevoerd. Hierbij werden 405 Europese hotelmanagers, waaronder ook enkele uit Nederland, geïnterviewd over hun wifi-strategie.
Het rapport is hier te downloaden.

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Video NHTV
Blog: Let’s talk sustainability…again??

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad. Ook op deze...

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens Achtergronden
Grand Hotel Monopole sluit zich aan bij Charme Hotels

Grand Hotel Monopole heeft ervoor gekozen om zich bij Charme Hotels aan te sluiten om haar groeiambities te kunnen realiseren per 1 juli 2018. Met deze aansluiting krijgt het hotelde mogelijkheid om als zelfstandig hotel de voordelen te benutten van kennisdeling en krachtenbundeling op het gebied va...

Interview Hoteltech
Visma Software is hoofdsponsor van HotelTech 2018

HotelTech, hét congres voor de hotellerie, belooft dit jaar zeer succesvol te worden. De organisatie van het congres maakt bekend dat het Visma als hoofdsponsor aan zich heeft weten te binden. Visma levert erp-software in de cloud, ook specifiek voor controllers binnen de hotellerie. Op de fo...

Hotelketens Internationaal
Louvre Hotels Group breidt verder uit in Afrika

Louvre Hotels Group kondigt de bouw van een multi-merk complex aan met 411 kamers onder de merken Première Classe, Campanile en Kyriad in het stadshart van Casablanca, de economische hoofdstad van Marokko. Dankzij dit innovatieve concept en de steun van lokale partner H Partners, kan de groep...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: