Hoteliers hebben meer controle op personeel met moderne keycardsystemen

14 november 2016 | Thijs Jacobs

Michel Anusic (Hotek) weet alles over beveiliging in hotels, en dan met name over keycardsystemen. "Ten opzichte van enkele jaren geleden wordt er steeds meer geëist van ons als leverancier dan enkele jaren geleden. Hoteliers willen meer controle hebben op het personeel en de nieuwere systemen zijn dan ook meer een toegangscontrolesysteem." Tijdens HotelTech 2016 vertelt Michel de aanwezige hoteliers over de nieuwe mogelijkheden die keycardsystemen bieden. 

Controle op personeel

Die controle op het personeel, is dat noodzakelijk? "Zoals je weet, wordt zo'n 90 procent van alle diefstallen binnen de hotellerie gepleegd door personeel. Helaas, maar waar... Met de nieuwe generatie keycards kan het personeel dagelijks bij de receptie of via de speciale ingang voor personeel bepaalde toegangsrechten laten wegschrijven op de kaart. Zo kun je er dus voor zorgen dat personeel niet op een bepaalde kamer komt op een bepaalde dag. Bij oudere systemen werden de rechten pas gewijzigd als de kaart werd geherprogrammeerd door de leverancier, nu gebeurt dat dagelijks."

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid voor gasten is de kaart van belang. Anusic: "Met name bij de 'varende hotels', de cruiseschepen, wil men weten wie er aanwezig is op een bepaald moment. Dit komt mede door de regelgeving; de brandweer stelt deze eisen. Met één druk op de knop kun je zien wie er op een bepaald moment aanwezig is in het hotel."

Veiliger dan vroeger

De moderne keycardsystemen kunnen meer dan die van vroeger...
"Bij een standaard keycard schrijf je toegang voor de parkeergarage, de kamer en bijvoorbeeld wellnessruimten weg. Nu is het ook mogelijk om tegoed op de kaart te zetten en de kaart te koppelen met PMS-systemen, kassasystemen en andere interfaces. Hoe dat werkt? Twee vakjes zijn door ons in gebruik en beveiligd. Deze gebruiken we met name voor de gegevens en kamertoegang voor de gast. Daarnaast zijn er een aantal vakjes, de zogenaamde 'open sector', waar andere functionaliteiten op gezet kunnen worden, zoals de kassa. De nieuwe generatie kaarten is bovendien veel veiliger en moeilijker te kraken."

In de rij voor de receptie

Gasten willen niet allemaal in de rij staan voor de receptie. De keycardsystemen bieden uitkomst? "Jazeker", zegt Michel. "Met name de zakelijke gast wil niet in de rij staan bij de receptie. Ik zie als trend dat er steeds meer wordt gekeken naar de gastbeleving en de check-in terminals horen daar zeker bij. De gast voert de reserveringsgegevens in en de kaart wordt uitgeleverd door de terminal. Daarentegen willen resorts, die voornamelijk toeristen ontvangen, wel contact hebben met de gast, want dat levert meer omzet op. Voorlopig is de receptie nog niet verdwenen, maar er is wel minder personeel voor nodig binnen de hotellerie. Met dank aan de technologie."

Smartphone en bluetooth

De smartphone vervult vast ook een belangrijke functie met betrekking tot toegangstechniek? "Met de mobiele telefoon kunnen gasten een mobile key ophalen die versleuteld naar de smartphone wordt verzonden. Door middel van een app kun je dan met bluetooth de deur openen. Wij zijn er klaar voor, maar PMS-leveranciers laten nog op zich wachten. Bij nieuwbouw is dit systeem fantastisch, maar bij renovatie lopen we tegen wat problemen aan. Standaard is er namelijk vaak een kaartlezer ingebouwd op de kamer, die het licht, verwarming en airco aanzet wanneer de gast binnen is. Op het gebied van domotica zijn er zeer grote stappen gezet de afgelopen paar jaar; in feite is alles mogelijk. In de praktijk houdt een renovatie in dat er een likje verf wordt aangebracht en een nieuw bed wordt geplaatst. Aan de bedrading wordt niet zoveel gedaan, dus de mobile key met bluetooth kunnen we niet overal gemakkelijk inzetten. Of de NFC-chip nog wordt gebruikt? Niet echt, nee. Apple houdt dit tegen, want ze hebben de NFC-chip - die er pas sinds de iPhone 6 is - zo versleuteld, dat er enkel betalingen mee gedaan kunnen worden. Daar hebben we niets aan." 

Gratis naar HotelTech

Op 21 november aanstaande kun je nog veel meer leren over toegangstechniek en security, wanneer Michel Anusic spreekt tijdens HotelTech 2016. Hoteliers hebben gratis toegang. Je kunt je aanmelden via deze link.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: