Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meetings, vervoer en ridesharing voor alle grote wereldregio's worden besproken.

Volgens Lesley O'Bryan, Principal en Vice President van Advito, is er een gestage maar duidelijk waarneembare verschuiving bezig in de aanpak van zakenreisprogramma's. De focus komt meer te liggen op de reizigers dan op de kostprijs. De reden? Travelmanagers beseffen dat ze de steun van hun reizigers nodig hebben om geld te besparen en de productiviteit onderweg te verhogen.

Uitgavebeslissingen

"Het is nu eenmaal een feit dat reizigers uitgaven doen die volgens hen noodzakelijk zijn om te voldoen aan hun eigen verwachtingen van een zakenreis én de verwachtingen van het bedrijf", zegt O'Brien. "Door te werken op programmaniveau kunnen bedrijven veel kleine uitgavebeslissingen voorkomen die individuele reizigers zouden nemen en tegelijk een hoge reizigerstevredenheid behouden."

Stabiele hotelprijzen

In de analyse van recente prijstrends toont de juni-update van Advito dat over het algemeen vliegtarieven en hotelprijzen wereldwijd stabiel blijven voor de rest van 2017, hoewel de prijzen op regionale markten soms fluctueren. Reis- en inkoopmanagers gebruiken de prijsvoorspellingen van de forecast om hun succes te vergelijken met key performance indicators, budgetten op te stellen en zich voor te bereiden op onderhandelingen met leveranciers.

Luchtvaarttrends

De juni-update van Advito's forecast vermeldt ook dat het wereldwijde luchtvaartverkeer in het eerste kwartaal van 2017 met 7% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar en dat de tarieven langzaam kunnen stijgen in de tweede helft van het jaar.

In een poging om de trouw van frequente reizigers te verbeteren, introduceren luchtvaartmaatschappijen zakelijke loyaliteitsprogramma's die gelden voor alle reizende medewerkers van een bedrijf. De voordelen variëren van prioriteit bij het boarden, tot bescherming tegen instapweigering bij overboekte vluchten en voorrang bij het omboeken in geval van incidenten zoals annulering of vertraging.

Personalisatie

"Daarnaast zien we steeds meer personalisatie", zegt Olivier Benoit, Lead Consultant voor de luchtvaartcategorie bij Advito. "Nu providers van reistechnologie merchandising-platforms mogelijk maken en TMC’s analytics gebruiken, is het steeds eenvoudiger om reizigers persoonlijke aanbiedingen te doen en de voordelen van zakelijke loyaliteitsprogramma’s duidelijk te maken." 

Hoteltrends

De verwachtingen voor de wereldwijde hotelsector blijven onveranderd ten opzichte van de oorspronkelijke voorspellingen van afgelopen september. Deze trends vinden plaats in een stabiele wereldeconomie met 2,6% groei, ondanks regionale variaties.

Door de gefragmenteerde aard van het aanbod is het voor hotels lastiger dan voor luchtvaartmaatschappijen om voordelen te standaardiseren in een pakket. Daarom zoeken ze alternatieven. "Sommige hotels bieden reizigers gratis drank- en cadeauvouchers die ze kunnen inwisselen voor hotelfaciliteiten", zegt Marwan Batrouni, hotel category leader bij Advito. "Andere organiseren speciale waarderingsdagen en ervaringen, zoals bierproeven bij een plaatselijke microbrouwerij. Slimme travelmanagers zouden naar deze extra voordelen moeten vragen wanneer ze met leveranciers onderhandelen. Zo kunnen ze meer reizigers aansporen om hotels te boeken die de meeste waarde bieden voor hun hele programma."

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Culinair Michelin
Renovatie sterrenrestaurant Bridges

Bridges, dat eind vorig jaar wederom zijn Michelinster behield, gaat voor een grote renovatie de deuren van 22 januari tot 12 maart tijdelijk sluiten. “Het is onze ambitie om de bijzondere Michelin-ervaring zo toegankelijk mogelijk te maken voor elk publiek en daar sluit de huidige indeling va...

Awards Hotel
Hotel de Heerlickheijd beste wellnesshotel van 2017

Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft de award beste wellnesshotel 2017 gewonnen van Hotels.nl. In 2014 reikte Hotels.nl voor het eerst de awards uit. Veel hoteliers reageerden daar erg enthousiast op en daarom zijn ook dit jaar wederom de awards persoonlijk overhandigd aan de hoteliers. Score ...

Hotelbouwplannen
Bouw nieuw Holiday Inn hotel in Eindhoven

Een viersterren Holiday Inn-hotel met 180 kamers moet volgend jaar gaan openen op bedrijventerrein Flight Forum bij Eindhoven Airport. Het plan lag al tien jaar in de la, maar het was wachten op economisch gunstige tijden. Die zijn nu aangebroken, meent ontwikkelaar Onis Vastgoed uit Zwolle. Dit lez...

Amsterdam Airbnb
Airbnb deelt cijfers: illegale verhuur Amsterdam wordt overdreven

In Trouw stond onlangs een artikel waarin werd vermeld dat er zo'n 6000 woningen in Amsterdam permanent worden verhuurd via Airbnb. Het platform heeft nu eigen cijfers met de gemeente gedeeld om deze cijfers te ontkrachten. Airbnb meldt dat het werkelijke aantal veel lager ligt, zo lezen we op d...

Economie Hotel
Invast Hotels introduceert de NL Hotelsteden Index

Vanaf januari 2018 zal Invast Hotels jaarlijks een index gaan maken van de hotelprestaties van de 20 grootste hotelsteden in Nederland. Invast wil immers in kaart brengen hoe de hotelmarkt zich beweegt. Om twee redenen is gekozen voor de 20 grootste steden: 1. de groei van nieuwe hotels vin...

Trivago
Meer directe boekingen? Vraag het trivago

Hoteliers in Nederland en België kunnen sinds kort ook directe boekingen genereren via hotel metasearch site trivago – waar jaarlijks 1,4 miljard reizigers op zoek gaan naar het ideale hotel. Hoe gaat dat precies in zijn werk? En wat kan een hotelier doen om het hotelprofiel op trivago va...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: