Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meetings, vervoer en ridesharing voor alle grote wereldregio's worden besproken.

Volgens Lesley O'Bryan, Principal en Vice President van Advito, is er een gestage maar duidelijk waarneembare verschuiving bezig in de aanpak van zakenreisprogramma's. De focus komt meer te liggen op de reizigers dan op de kostprijs. De reden? Travelmanagers beseffen dat ze de steun van hun reizigers nodig hebben om geld te besparen en de productiviteit onderweg te verhogen.

Uitgavebeslissingen

"Het is nu eenmaal een feit dat reizigers uitgaven doen die volgens hen noodzakelijk zijn om te voldoen aan hun eigen verwachtingen van een zakenreis én de verwachtingen van het bedrijf", zegt O'Brien. "Door te werken op programmaniveau kunnen bedrijven veel kleine uitgavebeslissingen voorkomen die individuele reizigers zouden nemen en tegelijk een hoge reizigerstevredenheid behouden."

Stabiele hotelprijzen

In de analyse van recente prijstrends toont de juni-update van Advito dat over het algemeen vliegtarieven en hotelprijzen wereldwijd stabiel blijven voor de rest van 2017, hoewel de prijzen op regionale markten soms fluctueren. Reis- en inkoopmanagers gebruiken de prijsvoorspellingen van de forecast om hun succes te vergelijken met key performance indicators, budgetten op te stellen en zich voor te bereiden op onderhandelingen met leveranciers.

Luchtvaarttrends

De juni-update van Advito's forecast vermeldt ook dat het wereldwijde luchtvaartverkeer in het eerste kwartaal van 2017 met 7% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar en dat de tarieven langzaam kunnen stijgen in de tweede helft van het jaar.

In een poging om de trouw van frequente reizigers te verbeteren, introduceren luchtvaartmaatschappijen zakelijke loyaliteitsprogramma's die gelden voor alle reizende medewerkers van een bedrijf. De voordelen variëren van prioriteit bij het boarden, tot bescherming tegen instapweigering bij overboekte vluchten en voorrang bij het omboeken in geval van incidenten zoals annulering of vertraging.

Personalisatie

"Daarnaast zien we steeds meer personalisatie", zegt Olivier Benoit, Lead Consultant voor de luchtvaartcategorie bij Advito. "Nu providers van reistechnologie merchandising-platforms mogelijk maken en TMC’s analytics gebruiken, is het steeds eenvoudiger om reizigers persoonlijke aanbiedingen te doen en de voordelen van zakelijke loyaliteitsprogramma’s duidelijk te maken." 

Hoteltrends

De verwachtingen voor de wereldwijde hotelsector blijven onveranderd ten opzichte van de oorspronkelijke voorspellingen van afgelopen september. Deze trends vinden plaats in een stabiele wereldeconomie met 2,6% groei, ondanks regionale variaties.

Door de gefragmenteerde aard van het aanbod is het voor hotels lastiger dan voor luchtvaartmaatschappijen om voordelen te standaardiseren in een pakket. Daarom zoeken ze alternatieven. "Sommige hotels bieden reizigers gratis drank- en cadeauvouchers die ze kunnen inwisselen voor hotelfaciliteiten", zegt Marwan Batrouni, hotel category leader bij Advito. "Andere organiseren speciale waarderingsdagen en ervaringen, zoals bierproeven bij een plaatselijke microbrouwerij. Slimme travelmanagers zouden naar deze extra voordelen moeten vragen wanneer ze met leveranciers onderhandelen. Zo kunnen ze meer reizigers aansporen om hotels te boeken die de meeste waarde bieden voor hun hele programma."

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Van der Valk
Van der Valk Nuland krijgt grootste casino van regio Den Bosch

Maar liefst 1.450m2 beslaat de gloednieuwe vestiging van Gran Casino. De bouw van het casino is begonnen. Afgelopen woensdag is de uitsparing voor de toekomstige entree gemaakt. Het casino vestigt zich in hotel Van der Valk Nuland – ’s Hertogenbosch. Sinds 2013 beschikt het hotel reeds o...

Accor
Accor viert vijftigste verjaardag

Op zondag 19 november 2017 eert AccorHotels de helden van elke dag. Vrouwen en mannen die dagelijks klaar staan voor iedereen in hun omgeving; brandweerlui, verpleegsters, leerkrachten, nooddiensten, middenstand, vrijwilligers... Meer dan 1.900 AccorHotels-vestigingen over de hele wereld, waaronder ...

Hotelbouwplannen Opening
Mövenpick Hotels & Resorts komt naar Den Haag

Mövenpick Hotels & Resorts heeft een overeenkomst getekend met de Duitse vastgoedorganisatie Deka Immobilien, voor het nieuw te openen Mövenpick Hotel Den Haag. Met een 30-jarige verlenging van hun overeenkomst voor Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre, bekrachtigen zij daarmee n...

Advertorial Sanitair
De hoteltrend: wastafels met eigenzinnig design

Eigenzinnig, hip, echte eyecatchers. De nieuwe vrijstaande wastafels van Bette. Een bijzondere beleving van zacht woontextiel in combinatie met robuust titaanstaal. Individueel toepasbaar of samen met het sensationele ligbad. Design van Dominik Tesseraux Het idee van ontwerper Dominik Tesserau...

Awards Trivago
trivago Awards 2018: De best beoordeelde hotels in Nederland

trivago, een toonaangevende, wereldwijde hotelmetasearch, kondigt de Nederlandse trivago Awards 2018 aan. De jaarlijkse Awards zijn gebaseerd op meer dan 175 miljoen geaggregeerde hotelbeoordelingen, waaruit blijkt welke hotels in Nederland het best gewaardeerd worden door hun gasten. &ldquo...

Internationaal Golden Tulip
Golden Tulip opent flagship vestiging in Shanghai

Onlangs werd het eerste nieuwe Golden Tulip hotel, geheel ingericht volgens de nieuwe merkstrategie, geopend in Shanghai. Het hotel ligt in Hongqiao en lanceert hiermee de nieuwe merkpositionering van Golden Tulip ‘Playtime, Anytime’ in China. Golden Tulip Shanghai Rainbow Het h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: