Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meetings, vervoer en ridesharing voor alle grote wereldregio's worden besproken.

Volgens Lesley O'Bryan, Principal en Vice President van Advito, is er een gestage maar duidelijk waarneembare verschuiving bezig in de aanpak van zakenreisprogramma's. De focus komt meer te liggen op de reizigers dan op de kostprijs. De reden? Travelmanagers beseffen dat ze de steun van hun reizigers nodig hebben om geld te besparen en de productiviteit onderweg te verhogen.

Uitgavebeslissingen

"Het is nu eenmaal een feit dat reizigers uitgaven doen die volgens hen noodzakelijk zijn om te voldoen aan hun eigen verwachtingen van een zakenreis én de verwachtingen van het bedrijf", zegt O'Brien. "Door te werken op programmaniveau kunnen bedrijven veel kleine uitgavebeslissingen voorkomen die individuele reizigers zouden nemen en tegelijk een hoge reizigerstevredenheid behouden."

Stabiele hotelprijzen

In de analyse van recente prijstrends toont de juni-update van Advito dat over het algemeen vliegtarieven en hotelprijzen wereldwijd stabiel blijven voor de rest van 2017, hoewel de prijzen op regionale markten soms fluctueren. Reis- en inkoopmanagers gebruiken de prijsvoorspellingen van de forecast om hun succes te vergelijken met key performance indicators, budgetten op te stellen en zich voor te bereiden op onderhandelingen met leveranciers.

Luchtvaarttrends

De juni-update van Advito's forecast vermeldt ook dat het wereldwijde luchtvaartverkeer in het eerste kwartaal van 2017 met 7% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar en dat de tarieven langzaam kunnen stijgen in de tweede helft van het jaar.

In een poging om de trouw van frequente reizigers te verbeteren, introduceren luchtvaartmaatschappijen zakelijke loyaliteitsprogramma's die gelden voor alle reizende medewerkers van een bedrijf. De voordelen variëren van prioriteit bij het boarden, tot bescherming tegen instapweigering bij overboekte vluchten en voorrang bij het omboeken in geval van incidenten zoals annulering of vertraging.

Personalisatie

"Daarnaast zien we steeds meer personalisatie", zegt Olivier Benoit, Lead Consultant voor de luchtvaartcategorie bij Advito. "Nu providers van reistechnologie merchandising-platforms mogelijk maken en TMC’s analytics gebruiken, is het steeds eenvoudiger om reizigers persoonlijke aanbiedingen te doen en de voordelen van zakelijke loyaliteitsprogramma’s duidelijk te maken." 

Hoteltrends

De verwachtingen voor de wereldwijde hotelsector blijven onveranderd ten opzichte van de oorspronkelijke voorspellingen van afgelopen september. Deze trends vinden plaats in een stabiele wereldeconomie met 2,6% groei, ondanks regionale variaties.

Door de gefragmenteerde aard van het aanbod is het voor hotels lastiger dan voor luchtvaartmaatschappijen om voordelen te standaardiseren in een pakket. Daarom zoeken ze alternatieven. "Sommige hotels bieden reizigers gratis drank- en cadeauvouchers die ze kunnen inwisselen voor hotelfaciliteiten", zegt Marwan Batrouni, hotel category leader bij Advito. "Andere organiseren speciale waarderingsdagen en ervaringen, zoals bierproeven bij een plaatselijke microbrouwerij. Slimme travelmanagers zouden naar deze extra voordelen moeten vragen wanneer ze met leveranciers onderhandelen. Zo kunnen ze meer reizigers aansporen om hotels te boeken die de meeste waarde bieden voor hun hele programma."

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Opening Internationaal
The Student Hotel Group opent flagshipproject in Wenen

The Student Hotel Group, pionier in hoogwaardige hybride woon-werk-leefaccommodaties voor studenten, heeft voor de stad Wenen gekozen voor een nieuw flagshipproject in Oostenrijk met 822 kamers. Deze eerste woon-werkaccommodatie in Oostenrijk wordt geopend aan de Nordbahnstrasse, in het hart van ...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Aziatisch themahotel in Amsterdam mag er komen

AT5 meldt dat, na jaren van juridisch getouwtrek, het Aziatisch themahotel aan de Geldersekade in Amsterdam gebouwd mag worden. Er komen 83 kamers in het hotel. Met de komst van het hotel gaat de afgesloten Elleboogsteeg mogelijk weer open. Het oordeel van De Raad van State luidt dat de vergunnin...

Economie
HOSTA 2017 rapport: winst hotelmarkt naar recordhoogte

De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit. Dit blijkt uit het HOSTA 2017 rapport van adviesbureau Horwath HTL. Zowel de bezettingsgraad van de Nederlandse hotels als de gemiddelde kamerprijs zijn gestegen. Hierdoor steeg de totale omzet per hotelkamer met 7%. Doordat het winstperc...

Booking.com zet zich in voor Women in Tech op Web Summit 2017

Booking.com kondigt vandaag een exclusief samenwerkingsverband aan met het Women in Tech traject van Web Summit. Als onderdeel van dit initiatief lanceren Web Summit en Booking.com gezamenlijk het Women in Tech mentorprogramma, het eerste Women in Tech mentorinitiatief van het evenement. Web Summ...

Advertorial Sanitair
Vloergelijk en drempelvrij douchen: meer comfort en veiliger

Vloergelijk en drempelvrij douchen biedt meer comfort, is veiliger en is ideaal voor gasten die minder goed ter been zijn. Maar het design is zeker zo belangrijk. Er is één fabrikant die comfort, design en veiligheid perfect heeft samengebracht. De douchebakken van Bette zorgen voor...

Hotelbouwplannen
Wethouder sloopt laatste stuk muur in Figi

Figi vernieuwt: de verbouwing van het Grand Café Figi is dinsdag officieel ingeluid. Met een mokerslag sloeg wethouder Sander Jansen (Economie) het laatste stuk van de wand weg. Het bekende Zeister hotel en theater werkt zoveel mogelijk met lokale producten en diensten, vele Zeister bedrijven...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: