Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meetings, vervoer en ridesharing voor alle grote wereldregio's worden besproken.

Volgens Lesley O'Bryan, Principal en Vice President van Advito, is er een gestage maar duidelijk waarneembare verschuiving bezig in de aanpak van zakenreisprogramma's. De focus komt meer te liggen op de reizigers dan op de kostprijs. De reden? Travelmanagers beseffen dat ze de steun van hun reizigers nodig hebben om geld te besparen en de productiviteit onderweg te verhogen.

Uitgavebeslissingen

"Het is nu eenmaal een feit dat reizigers uitgaven doen die volgens hen noodzakelijk zijn om te voldoen aan hun eigen verwachtingen van een zakenreis én de verwachtingen van het bedrijf", zegt O'Brien. "Door te werken op programmaniveau kunnen bedrijven veel kleine uitgavebeslissingen voorkomen die individuele reizigers zouden nemen en tegelijk een hoge reizigerstevredenheid behouden."

Stabiele hotelprijzen

In de analyse van recente prijstrends toont de juni-update van Advito dat over het algemeen vliegtarieven en hotelprijzen wereldwijd stabiel blijven voor de rest van 2017, hoewel de prijzen op regionale markten soms fluctueren. Reis- en inkoopmanagers gebruiken de prijsvoorspellingen van de forecast om hun succes te vergelijken met key performance indicators, budgetten op te stellen en zich voor te bereiden op onderhandelingen met leveranciers.

Luchtvaarttrends

De juni-update van Advito's forecast vermeldt ook dat het wereldwijde luchtvaartverkeer in het eerste kwartaal van 2017 met 7% is gegroeid ten opzichte van vorig jaar en dat de tarieven langzaam kunnen stijgen in de tweede helft van het jaar.

In een poging om de trouw van frequente reizigers te verbeteren, introduceren luchtvaartmaatschappijen zakelijke loyaliteitsprogramma's die gelden voor alle reizende medewerkers van een bedrijf. De voordelen variëren van prioriteit bij het boarden, tot bescherming tegen instapweigering bij overboekte vluchten en voorrang bij het omboeken in geval van incidenten zoals annulering of vertraging.

Personalisatie

"Daarnaast zien we steeds meer personalisatie", zegt Olivier Benoit, Lead Consultant voor de luchtvaartcategorie bij Advito. "Nu providers van reistechnologie merchandising-platforms mogelijk maken en TMC’s analytics gebruiken, is het steeds eenvoudiger om reizigers persoonlijke aanbiedingen te doen en de voordelen van zakelijke loyaliteitsprogramma’s duidelijk te maken." 

Hoteltrends

De verwachtingen voor de wereldwijde hotelsector blijven onveranderd ten opzichte van de oorspronkelijke voorspellingen van afgelopen september. Deze trends vinden plaats in een stabiele wereldeconomie met 2,6% groei, ondanks regionale variaties.

Door de gefragmenteerde aard van het aanbod is het voor hotels lastiger dan voor luchtvaartmaatschappijen om voordelen te standaardiseren in een pakket. Daarom zoeken ze alternatieven. "Sommige hotels bieden reizigers gratis drank- en cadeauvouchers die ze kunnen inwisselen voor hotelfaciliteiten", zegt Marwan Batrouni, hotel category leader bij Advito. "Andere organiseren speciale waarderingsdagen en ervaringen, zoals bierproeven bij een plaatselijke microbrouwerij. Slimme travelmanagers zouden naar deze extra voordelen moeten vragen wanneer ze met leveranciers onderhandelen. Zo kunnen ze meer reizigers aansporen om hotels te boeken die de meeste waarde bieden voor hun hele programma."

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Heropening voor Hotel Merici

Het in juni failliet verklaarde Hotel Merici in Sittard gaat op 28 juli weer open. Het hotel krijgt dan veertig nieuwe hotelkamers en een nieuw sfeervol restaurant. Dat schrijft de website Sittard-GeleenNieuws.nl. De doorstart kan gemaakt worden dankzij een Belgische beleggingsmaatschappij, dat ...

Fletcher
Fletcher Hotels koopt monumentale Parnas panden in Leeuwarden

Fletcher Hotels wordt de nieuwe eigenaar van de Parnas panden aan het Hofplein in Leeuwarden. Het college van burgemeester en wethouders heeft daar vandaag, 18 juli, groen licht voor gegeven. Met de koop van de Parnas panden komt er een eind aan de jarenlange beheersituatie door Carex. Wethouder ...

Hotelbouwplannen Hilton Internationaal
Hilton wil uitbreiden in China

Hilton Hotels & Resorts wil zijn aanwezigheid in China de komende jaren verder uitbreiden. Dat zei een vertegenwoordiger van de Keten tijdens de opening van het nieuwe Hilton Shenzhen Shekou Nanhai. De komende drie jaar wil de keten honderd hotels gaan openen. Marin Rinck, president Asia Pac...

Hotelbouwplannen
Provincie Gelderland verkoopt kantoorpand aan Bastion Hotels

Het kantoorgebouw Markstate in Arnhem wordt omgebouwd tot een hotel. Het pand was jarenlang van de provincie Gelderland, maar heeft het niet meer nodig nu begin juli het vernieuwde provinciehuis in gebruik is genomen. De provincie heeft het pand aan het Eusebiusplein in Arnhem verkocht aan Bastio...

Hotelbouwplannen
Hotel Mastbosch kan eindelijk gaan uitbreiden

Hotel Mastbosch in Breda kan eindelijk gaan uitbreiden. De gemeenteraad heeft toestemming gegeven om het bestemmingsplan aan te passen. Dat schrijft BN De Stem. Het hotel wordt uitgebreid van 47 naar 100 kamers. Ook komt er een zwembad en een sauna. Eigenaar Peter Werther is al tien jaar bezig o...

Hilton
‘Gevel Hilton Schiphol is brandgevaarlijk’

De gevel van het Hilton Schiphol moet vervangen worden. Het NRC schrijft dat de gevel van het hotel voor een groot gedeelte bestaat uit brandgevaarlijke panelen. Het NRC kreeg deze week te horen van Hongaarse bouwvakkers dat ze de gevelplaten aan het vervangen zijn vanwege brandgevaar. Schiphol ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: