Hotelsterren, waar staan ze eigenlijk voor?

12 februari 2019 | redactie

Heb je je altijd al afgevraagd waar de hotelsterren precies voor staan? Wat kan je als gast verwachten in een driesterrenhotel, en wanneer ontvangt een hotel vijf sterren? Wij lichten het graag toe. Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. 

Hotelsterren is een manier om hotels in verschillende categorieën in te delen. In principe gaat deze indeling van een tot vijf sterren, waarbij vijf het hoogst haalbare is. De sterren worden in de meeste Europese landen bepaald door een onafhankelijke organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland. Hotelsterren toetst Nederlandse hotels na aanmelding. Deze toetsing wordt iedere vier jaar herhaald. Alle hotels die in Nederland worden geclassificeerd door de adviseurs van Hotelsterren ontvangen het Europese sterrenschild.

Normen

Voor iedere categorie geldt een verplichte basisnorm waaraan elk hotel moet voldoen. Met andere woorden; hoe hoger het aantal sterren, des te meer algemene services en faciliteiten het hotel haar gasten minimaal moet bieden. Ditzelfde geldt voor de faciliteiten in de kamers van het hotel. Zo moet een vie sterrenhotel onder andere beschikken over was- en strijkservice en ervoor zorgen dat je als gast kan kiezen uit verschillende hoofdkussens.

Superior

Sinds de Europese hotelclassificatie wordt gehanteerd, kunnen hotels zich ook onderscheiden met de toevoeging ‘Superior’. Binnen een categorie zijn nog vaak grote verschillen te vinden. Een driesterren superior hotel scoort het aantal punten dat eigenlijk nodig is om een viersterrenhotel te worden. Het hotel voldoet echter niet aan alle basisnormen voor vier sterren. Kortom, het hotel biedt met service en beschikt over meer faciliteiten dan een driesterrenhotel.

Maximaal 5 sterren superior?

De Burj al Arab is een luxueus hotel in Dubai dat zichzelf promoot als enige zevensterrenhotel ter wereld. Het gebouw is 321 meter hoog en bevindt zich in zee op een kunstmatig eiland dat bereikbaar is via een brug vanaf het vasteland. Het hotel is 280 meter verwijderd van het strand en staat in de Perzische golf. Volgens de Europese hotelclassificatie gaan de sterren niet hoger dan vijf superior, maar dit hotel verdient dit resultaat minimaal.

Criteria in een notendop

Om in één oogopslag te zien wat de basisnormen zijn, hebben we dit in een handig overzicht verwerkt. Het werkt als volgt: het geeft de belangrijkste verplichte normen aan waar een hotel aan moet voldoen per stercategorie. De linker kolom toont de faciliteiten die aanwezig moeten zijn in de kamers. De rechter kolom laat de algemene services zien die het hotel haar gasten moet bieden. Er zijn dus verplichte normen, maar er zijn ook keuzenormen. Met de keuzenormen kan het hotel zich dus onderscheiden van andere hotels in dezelfde sterrencategorie. 

Benieuwd welke hotels al zijn geclassificeerd? Ga naar www.hotelsterren.nl/zoek-een-hotel/ en het actuele overzicht. Nog geen deelnemer? Aanmelden kan via de website van Hotelsterren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Internationaal Advertorial
Het Royal Senchi Hotel in Ghana is tevreden met Van Hessen

Het Royal Senchi Hotel in Ghana maakt al vanaf 2013 gebruik van de Hotel Applicaties van Van Hessen: Opera PMS – Micros POS en Materials Control. Gelegen op twee uur rijden van de hoofdstad Accra, in Akosombo, tref je hier een klein paradijs aan. General Manager Gerard Schraven (Nederlandse...

Achtergronden Longread
Zo gaat de NVWA te werk

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit houdt toezicht op de voedselveiligheid bij horecabedrijven, brouwerijen en andere horecaleveranciers. Als ondernemer heb je veel invloed op een goede beoordeling en daarmee een lichtere vorm van toezicht door de NVWA. Zorg dus dat je weet wat de NVWA belangr...

Amsterdam Opening
Verslag van de pre-opening van citizenM Amstel Amsterdam

Hospitality Management woonde de 'pre-opening' van citizenM Amstel Amsterdam bij. Michael Levie en Robin Chadha leidden de aanwezigen hoogstpersoonlijk rond, waarbij ook de rol van communicatiemanager Paola niet onderschat mag worden, en lichtten de keuze voor deze locatie toe. Levie: &q...

Interview Longread
Horecakoning Casper Reinders: "Ik zou weleens een hotel willen openen"

Casper Reinders is een van de grootste en meest baanbrekende horecaondernemers in Nederland. Ik mocht een dagje met hem mee om enkele van zijn prachtige zaken te bezoeken en bij te praten over het huidige horecalandschap, de verhalen achter zijn horecaimperium, design, uitdagingen en de toekomst. Ca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: