HotelTech 2017. Brechtje de Leij: “Maak je klaar voor mobile only”

6 september 2017 | Thijs Jacobs

Brechtje de Leij is een van de keynotesprekers tijdens HotelTech 2017 en gaat de aanwezigen meer vertellen over de impact van mobile op de dagelijkse processen. Hoe maak je je hotel klaar voor het ‘mobile only’ tijdperk waarin we leven?

“Websites zijn traditioneel geënt op desktop, terwijl de smartphone nu het apparaat is waarmee we het vaakst online zijn. Jongeren hebben vaak zelfs helemaal geen desktop of laptop meer; ze zien dat als apparaten waarmee hun ouders werken. Zij doen dat niet”, aldus Brechtje.

Dienstverlening is anders


Inderdaad, veel websites – en ook hotelwebsites – zijn ‘klaar voor mobiel’. Dat is niet genoeg volgens Brechtje. “Op een mobile website bied je de content anders aan, je dienstverlening is anders. Kijk uit voor lastig te bedienen linkjes, gebruik ook stemcommando’s voor mijn part. Kijk ook uit met formulieren en invulvelden. Vraag niet om teveel informatie, want de mens is ongeduldig, alles moet snel. Dat is niet erg, want er zijn heel veel kansen en bovendien extra manieren om op meer momenten relevant te zijn met je dienstverlening. Vroeger was iemand ‘disconnected’ als hij naar buiten ging. Dan had je geen internet, maar was je met iets compleet anders bezig. Dat is compleet veranderd, want dat schermpje is er altijd.”

Relevant zijn


Hoteliers kunnen ook binnen het hotel meer doen met mobile applicaties en websites. “Iedereen neemt zijn eigen apparaat mee. De vraag is hoe je die verbindt met de aanwezige diensten in het hotel. Je kunt de ervaring van de gast verrijken. Bij citizenM bijvoorbeeld, daar kun je als gast je eigen lichtplan maken met de app. Tijdens de sessie op HotelTech kijk ik niet alleen naar het heden, maar ook naar de toekomst. Het eerste Google Glass project is geflopt, maar er zijn nu toch heel veel bedrijfjes die een extra laag over de werkelijkheid heen leggen. Dat kan met een bril, maar ook met de smartphone. Mensen gaan straks op een andere manier door de stad lopen en zien dan bijvoorbeeld een hotel met een aanbieding, realtime. Weer een extra moment om relevant te zijn.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

 

Mobile first


Hoe kunnen hoteliers de huidige website verbeteren, of is het simpelweg terug naar het tekenbord en een nieuw platform ontwikkelen met ‘mobile first' in het achterhoofd? “Bij Sanoma heb ik de app van NU.nl ‘in-house’ gehaald. NU.nl wil altijd de eerste op elk apparaat en elk systeem zijn, ook op smartwatches bijvoorbeeld. Tijdens mijn periode gingen we van 50 procent mobile gebruik naar 80 procent. Op ieder apparaat wordt ook andere content aangeboden en op een andere manier gepresenteerd. Ook op basis van locatie zie je andere content. Eigenlijk pas je de content aan op basis van wat je weet, dat geldt ook op social media. Targeting is extreem belangrijk. De ontwikkeling gebeurde bij NU.nl op basis van ‘mobile first’ en dat is uiterst succesvol gebleken. Ik raad iedereen aan om zo te werken, want op die manier zie je ook goed wat je weg kunt laten, heel veel content kan immers weg. Een overvloed aan content kan op mobile tegen je werken… Vanuit die gestripte basis kun je voor andere apparaten elementen toevoegen, waardoor je een overzichtelijke website krijgt op ieder apparaat.”

Desktop relevant maken


Is desktop dan helemaal verdwenen? “Nee, dat niet. Tijdens de lunch is er een piek op desktop en bij NU.nl verzonden we de ouderwetse nieuwsbrief tijdens de lunch. Op die manier maakten we desktop weer relevant. Apps worden wel minder belangrijk. De meeste tijd wordt door mensen toch besteed aan een klein rijtje apps, zoals Facebook, Snapchat en Twitter. Misschien een nieuws-app erbij en de e-mail app... Dat is het wel. Een app is ook niet meer noodzakelijk, want websites lijken steeds meer op apps. Ze kunnen zelfs offline werken en zich als app gedragen.”

Storytelling over platformen heen


Er zijn veel plekken waar je je kunt manifesteren als hotel. Zowel online als offline. Hoe doe je dat effectief? Brechtje: “Als je op een feestje met marketingmensen vertelt dat je in print adverteert, word je uitgelachen. Dat is niet terecht, want ook print kan uiterst effectief zijn binnen bepaalde doelgroepen. Een succesvol bereik bestaat uit storytelling over alle platformen heen. Je moet vooral overal aanwezig zijn en speldenprikjes uitdelen. Op die manier denken mensen aan je als ze een hotel willen boeken. En daarna moet dat proces vooral snel en intuïtief zijn, want anders ben je iemand gewoon kwijt. Voor bedrijven met een ‘legacy’, zoals een website die vanuit een desktopgedachte is ontwikkeld, kost dat inzet en geld. ING pakt dat bijvoorbeeld goed aan en Uber is helemaal goed bezig. Wie een Uber bestelt hoeft niet na te denken over betalen, want dat gaat automatisch. Daarentegen heeft Uber geen legacy… Bij ING kun je met één vingerafdruk betalen, terwijl je bij ABN-Amro nog met een reader zit te hannesen. De één pakt het beter op dan de ander, zo ook binnen de hotellerie.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Opening Internationaal
The Student Hotel Group opent flagshipproject in Wenen

The Student Hotel Group, pionier in hoogwaardige hybride woon-werk-leefaccommodaties voor studenten, heeft voor de stad Wenen gekozen voor een nieuw flagshipproject in Oostenrijk met 822 kamers. Deze eerste woon-werkaccommodatie in Oostenrijk wordt geopend aan de Nordbahnstrasse, in het hart van ...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Aziatisch themahotel in Amsterdam mag er komen

AT5 meldt dat, na jaren van juridisch getouwtrek, het Aziatisch themahotel aan de Geldersekade in Amsterdam gebouwd mag worden. Er komen 83 kamers in het hotel. Met de komst van het hotel gaat de afgesloten Elleboogsteeg mogelijk weer open. Het oordeel van De Raad van State luidt dat de vergunnin...

Economie
HOSTA 2017 rapport: winst hotelmarkt naar recordhoogte

De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit. Dit blijkt uit het HOSTA 2017 rapport van adviesbureau Horwath HTL. Zowel de bezettingsgraad van de Nederlandse hotels als de gemiddelde kamerprijs zijn gestegen. Hierdoor steeg de totale omzet per hotelkamer met 7%. Doordat het winstperc...

Booking.com zet zich in voor Women in Tech op Web Summit 2017

Booking.com kondigt vandaag een exclusief samenwerkingsverband aan met het Women in Tech traject van Web Summit. Als onderdeel van dit initiatief lanceren Web Summit en Booking.com gezamenlijk het Women in Tech mentorprogramma, het eerste Women in Tech mentorinitiatief van het evenement. Web Summ...

Advertorial Sanitair
Vloergelijk en drempelvrij douchen: meer comfort en veiliger

Vloergelijk en drempelvrij douchen biedt meer comfort, is veiliger en is ideaal voor gasten die minder goed ter been zijn. Maar het design is zeker zo belangrijk. Er is één fabrikant die comfort, design en veiligheid perfect heeft samengebracht. De douchebakken van Bette zorgen voor...

Hotelbouwplannen
Wethouder sloopt laatste stuk muur in Figi

Figi vernieuwt: de verbouwing van het Grand Café Figi is dinsdag officieel ingeluid. Met een mokerslag sloeg wethouder Sander Jansen (Economie) het laatste stuk van de wand weg. Het bekende Zeister hotel en theater werkt zoveel mogelijk met lokale producten en diensten, vele Zeister bedrijven...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: