HotelTech 2017. Brechtje de Leij: “Maak je klaar voor mobile only”

6 september 2017 | Thijs Jacobs

Brechtje de Leij is een van de keynotesprekers tijdens HotelTech 2017 en gaat de aanwezigen meer vertellen over de impact van mobile op de dagelijkse processen. Hoe maak je je hotel klaar voor het ‘mobile only’ tijdperk waarin we leven?

“Websites zijn traditioneel geënt op desktop, terwijl de smartphone nu het apparaat is waarmee we het vaakst online zijn. Jongeren hebben vaak zelfs helemaal geen desktop of laptop meer; ze zien dat als apparaten waarmee hun ouders werken. Zij doen dat niet”, aldus Brechtje.

Dienstverlening is anders


Inderdaad, veel websites – en ook hotelwebsites – zijn ‘klaar voor mobiel’. Dat is niet genoeg volgens Brechtje. “Op een mobile website bied je de content anders aan, je dienstverlening is anders. Kijk uit voor lastig te bedienen linkjes, gebruik ook stemcommando’s voor mijn part. Kijk ook uit met formulieren en invulvelden. Vraag niet om teveel informatie, want de mens is ongeduldig, alles moet snel. Dat is niet erg, want er zijn heel veel kansen en bovendien extra manieren om op meer momenten relevant te zijn met je dienstverlening. Vroeger was iemand ‘disconnected’ als hij naar buiten ging. Dan had je geen internet, maar was je met iets compleet anders bezig. Dat is compleet veranderd, want dat schermpje is er altijd.”

Relevant zijn


Hoteliers kunnen ook binnen het hotel meer doen met mobile applicaties en websites. “Iedereen neemt zijn eigen apparaat mee. De vraag is hoe je die verbindt met de aanwezige diensten in het hotel. Je kunt de ervaring van de gast verrijken. Bij citizenM bijvoorbeeld, daar kun je als gast je eigen lichtplan maken met de app. Tijdens de sessie op HotelTech kijk ik niet alleen naar het heden, maar ook naar de toekomst. Het eerste Google Glass project is geflopt, maar er zijn nu toch heel veel bedrijfjes die een extra laag over de werkelijkheid heen leggen. Dat kan met een bril, maar ook met de smartphone. Mensen gaan straks op een andere manier door de stad lopen en zien dan bijvoorbeeld een hotel met een aanbieding, realtime. Weer een extra moment om relevant te zijn.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

 

Mobile first


Hoe kunnen hoteliers de huidige website verbeteren, of is het simpelweg terug naar het tekenbord en een nieuw platform ontwikkelen met ‘mobile first' in het achterhoofd? “Bij Sanoma heb ik de app van NU.nl ‘in-house’ gehaald. NU.nl wil altijd de eerste op elk apparaat en elk systeem zijn, ook op smartwatches bijvoorbeeld. Tijdens mijn periode gingen we van 50 procent mobile gebruik naar 80 procent. Op ieder apparaat wordt ook andere content aangeboden en op een andere manier gepresenteerd. Ook op basis van locatie zie je andere content. Eigenlijk pas je de content aan op basis van wat je weet, dat geldt ook op social media. Targeting is extreem belangrijk. De ontwikkeling gebeurde bij NU.nl op basis van ‘mobile first’ en dat is uiterst succesvol gebleken. Ik raad iedereen aan om zo te werken, want op die manier zie je ook goed wat je weg kunt laten, heel veel content kan immers weg. Een overvloed aan content kan op mobile tegen je werken… Vanuit die gestripte basis kun je voor andere apparaten elementen toevoegen, waardoor je een overzichtelijke website krijgt op ieder apparaat.”

Desktop relevant maken


Is desktop dan helemaal verdwenen? “Nee, dat niet. Tijdens de lunch is er een piek op desktop en bij NU.nl verzonden we de ouderwetse nieuwsbrief tijdens de lunch. Op die manier maakten we desktop weer relevant. Apps worden wel minder belangrijk. De meeste tijd wordt door mensen toch besteed aan een klein rijtje apps, zoals Facebook, Snapchat en Twitter. Misschien een nieuws-app erbij en de e-mail app... Dat is het wel. Een app is ook niet meer noodzakelijk, want websites lijken steeds meer op apps. Ze kunnen zelfs offline werken en zich als app gedragen.”

Storytelling over platformen heen


Er zijn veel plekken waar je je kunt manifesteren als hotel. Zowel online als offline. Hoe doe je dat effectief? Brechtje: “Als je op een feestje met marketingmensen vertelt dat je in print adverteert, word je uitgelachen. Dat is niet terecht, want ook print kan uiterst effectief zijn binnen bepaalde doelgroepen. Een succesvol bereik bestaat uit storytelling over alle platformen heen. Je moet vooral overal aanwezig zijn en speldenprikjes uitdelen. Op die manier denken mensen aan je als ze een hotel willen boeken. En daarna moet dat proces vooral snel en intuïtief zijn, want anders ben je iemand gewoon kwijt. Voor bedrijven met een ‘legacy’, zoals een website die vanuit een desktopgedachte is ontwikkeld, kost dat inzet en geld. ING pakt dat bijvoorbeeld goed aan en Uber is helemaal goed bezig. Wie een Uber bestelt hoeft niet na te denken over betalen, want dat gaat automatisch. Daarentegen heeft Uber geen legacy… Bij ING kun je met één vingerafdruk betalen, terwijl je bij ABN-Amro nog met een reader zit te hannesen. De één pakt het beter op dan de ander, zo ook binnen de hotellerie.”

BEN JE HOTELIER? SCHRIJF JE VIA DEZE LINK IN VOOR HOTELTECH 2017!

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Culinair Michelin
Renovatie sterrenrestaurant Bridges

Bridges, dat eind vorig jaar wederom zijn Michelinster behield, gaat voor een grote renovatie de deuren van 22 januari tot 12 maart tijdelijk sluiten. “Het is onze ambitie om de bijzondere Michelin-ervaring zo toegankelijk mogelijk te maken voor elk publiek en daar sluit de huidige indeling va...

Awards Hotel
Hotel de Heerlickheijd beste wellnesshotel van 2017

Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft de award beste wellnesshotel 2017 gewonnen van Hotels.nl. In 2014 reikte Hotels.nl voor het eerst de awards uit. Veel hoteliers reageerden daar erg enthousiast op en daarom zijn ook dit jaar wederom de awards persoonlijk overhandigd aan de hoteliers. Score ...

Hotelbouwplannen
Bouw nieuw Holiday Inn hotel in Eindhoven

Een viersterren Holiday Inn-hotel met 180 kamers moet volgend jaar gaan openen op bedrijventerrein Flight Forum bij Eindhoven Airport. Het plan lag al tien jaar in de la, maar het was wachten op economisch gunstige tijden. Die zijn nu aangebroken, meent ontwikkelaar Onis Vastgoed uit Zwolle. Dit lez...

Amsterdam Airbnb
Airbnb deelt cijfers: illegale verhuur Amsterdam wordt overdreven

In Trouw stond onlangs een artikel waarin werd vermeld dat er zo'n 6000 woningen in Amsterdam permanent worden verhuurd via Airbnb. Het platform heeft nu eigen cijfers met de gemeente gedeeld om deze cijfers te ontkrachten. Airbnb meldt dat het werkelijke aantal veel lager ligt, zo lezen we op d...

Economie Hotel
Invast Hotels introduceert de NL Hotelsteden Index

Vanaf januari 2018 zal Invast Hotels jaarlijks een index gaan maken van de hotelprestaties van de 20 grootste hotelsteden in Nederland. Invast wil immers in kaart brengen hoe de hotelmarkt zich beweegt. Om twee redenen is gekozen voor de 20 grootste steden: 1. de groei van nieuwe hotels vin...

Trivago
Meer directe boekingen? Vraag het trivago

Hoteliers in Nederland en België kunnen sinds kort ook directe boekingen genereren via hotel metasearch site trivago – waar jaarlijks 1,4 miljard reizigers op zoek gaan naar het ideale hotel. Hoe gaat dat precies in zijn werk? En wat kan een hotelier doen om het hotelprofiel op trivago va...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: