Interview: "Altijd wordt de kerel maar weer de baas in het hotel"

4 juli 2018 | Thijs Jacobs

Vreneli Stadelmaier organiseerde het congres 'vrouwelijk leiderschap in hospitality', dat afgelopen maandag plaatsvond. Op de naam was direct een en ander op te merken volgens Vreneli: "Eén van de spreeksters, Claartje Vinkenburg, wees de toehoorders terecht op het feit dat het woord 'vrouwelijk' impliceert dat leiderschap iets mannelijks is. Want 'mannelijk leiderschap' bestaat toch ook niet? Net als de bekende krantenkoppen: 'Shell benoemt vrouw als CEO'. Als dat een man was geweest, dan had op de plek van het woord 'vrouw' heus niet 'man' gestaan."

Nu is Nederland helaas nog niet het meest vooruitstrevende land wat betreft gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat heeft niet alleen met randvoorwaarden zoals kinderopvang te maken, maar ook met cultuur, opvoeding en voorbeeldfuncties.
"In Nederland kun je bij sommige kinderopvangcentra je kind niet vijf dagen per week brengen. Het zou niet goed zijn voor het kind. Een opvatting die niet voortkomt uit feitelijk onderzoek. Daarnaast is het nog niet algemeen geaccepteerd dat iemand in een managementfunctie parttime werkt. Wanneer je een cyclus wilt doorbreken, dan moeten partners met kinderen de zorg kunnen verdelen." Waar de politiek in de meeste landen nog een voortrekkersrol vervult, is Nederland inderdaad een land dat nog nooit een vrouwelijke premier heeft gehad en waar het kraamverlof voor de partner na de geboorte van een kind welhaast het laagste is van heel Europa. 

De emotionele verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er in de kindertijd al. "Als je een jongen een pop geeft, dan gaat hij ermee schieten. Als je een meisje een pistool geeft, dan legt ze die in de poppenwieg. Vrouwen kunnen beter leren om met tegenslagen om te gaan en de reden waarom ze er op de werkvloer niet goed mee kunnen 'dealen' ligt deels ook opgesloten in de kindertijd. Jongens zijn gewend om van een paard te vallen en dan weer op te staan. Ze voetballen, spelen legertje... Daarbij val je letterlijk en sta je daarna weer op. Meiden spelen met poppen en praten meer. Wanneer ze dan later een tegenslag te verwerken krijgen, hebben ze niet geleerd om weer op het paard te klimmen."

Allemaal kerels op topfuncties

Binnen de hotellerie is het zeer opvallend dat mannen steeds te vinden zijn op topfuncties, aldus Vreneli. "Er zijn zo ontzettend veel vrouwen die de hotelscholen doorlopen... En dan komt er uiteindelijk altijd een kerel op het pluche te zitten! Hoe kan dat toch? Caro van Eekelen sprak maandag ook en zij leerde ons dat zij werken met shortlists voor bepaalde functies. Op de shortlist moet minstens de helft vrouw zijn, waarbij de vrouwen op de shortlist wel de juiste competenties moeten hebben. Dat wordt gecheckt, terwijl dat bij de mannen op de lijst niet wordt gecheckt. Op die manier maakt een vrouw bij Accor dus altijd meer kans, juist ook op basis van de kwaliteitscheck. Een mooi voorbeeld van hoe hotelbedrijven een verandering kunnen bewerkstelligen."

Volgens Vreneli maken veel vrouwen het zichzelf ook onnodig moeilijk. "Wij zijn zo enorm perfectionistisch. Wanneer de man zorg- en huishoudelijke taken overneemt, is het nooit goed. De vaatwasser wordt door de vrouw opnieuw ingeruimd, de kleding wordt opnieuw opgevouwen... Ja, dan denkt de man ook 'doe het maar lekker zelf de volgende keer'. En terecht. Vrouwen willen echt te veel zelf doen, helemaal niet nodig. Je moet leren loslaten. Je hoeft heus niet de ideale luizenmoeder, voorleesmoeder en schoolreisbegeleider te zijn. Dat zie je al die zakenmannen toch ook niet doen? Alhoewel de balans tegenwoordig gelukkig steeds beter is, dat wel."

Topmannen-overschot

Vreneli vervolgt: "Er wordt vaak gesproken over 'een tekort aan topvrouwen', terwijl je beter kunt spreken van een 'overschot aan topmannen'. Dat is een veel eerlijkere benadering. Echt, als vrouw loop je altijd over een smalle lijn. Als je bij salarisonderhandelingen eens voet bij stuk houdt, ben je een bitch. Mannen worden in zo'n geval als zelfbewust gezien. En als je recht voor zijn raap bent als vrouw, dan heb je ineens haar op de tanden en ben je een überbitch. Vrouwen moeten bijvoorbeeld ook leren om bij onderhandelingen het eerste aanbod nooit te accepteren. Nooit. De (waarschijnlijk mannelijke) onderhandelaar aan de andere kant van de tafel verwacht dat ook van je, ook als je bij jezelf denkt dat het aanbod best okee is. Het is goed om van beide kanten, dus zowel mannen als vrouwen, de realiteit eens onder ogen te zien. Vrouwen moeten leren weer op het paard te klimmen en mannen moeten hun paradigma's eens bijstellen."

Op de vraag of er ook mannen in het publiek zaten tijdens het congres, antwoordt Vreneli ontkennend. "Nu je het zegt, er waren enkel vrouwen. Ik moet wel toegeven dat we ons op het vlak van marketing op vrouwen gericht hebben, maar als er nog een editie komt, dan zijn mannen uiteraard ook van harte welkom."

Meer info over het congres en de sprekers vind je hier: http://shenews.nl/congres/

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Hotelbouwplannen
Being Development start de bouw van een duurzaam hotel in Amsterdam

Ontwikkelaar Being Development heeft vandaag, in samenwerking met Valuas and CommonWealth Investments, de start van een overwegend circulair hotel in het zich snel ontwikkelende Amsterdam Noord aangekondigd. Het hotel, ontworpen door Studioninedots, Delva Landscape Architects en DesignAgency, wor...

Tech NHTV
Alles over AR en VR in de horecabranche

Hoe vaak heb je wel eens overwogen om een VR- of AR-headset aan te schaffen en in die wereld vol magie te duiken? Tja, als je het mij zou vragen ligt het antwoord tussen 0 en 0,5 keer in de afgelopen 5 jaar. Maar waarom zijn we toch gefascineerd door AR en VR? En waar hebben we het over? Ik neem je ...

Opening Internationaal
Nieuw hotelmerk van Accor opent in Parijs

Novaxia heeft de aankoop van 61 rue Buzenval voltooid en begint aan de bouw van een nieuw hotelconcept, de eerste JO & JOE Open House in Parijs. Gelegen in het hart van een jonge en levendige wijk, is dit een van de 8 'Reinventing Paris'-projecten waarvan de start van de bouw al is begon...

Hotelbouwplannen Internationaal
JO&JOE opent eerste Open House in Parijs in 2020

Novaxia heeft de aankoop van het pand aan 61 rue Buzenval voltooid en begint met de constructie van een nieuw hotelconcept, het eerste JO&JOE Open House in Parijs. Pal in het hart van een jong en levendig district is dit één van de acht ‘Reinventing Paris’ projecten die...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: