Interview Tom en Mirjam Espinosa, Hotels V en The Lobby

30 april 2019 | redactie

Liefde voor gasten is onuitputtelijk en niet in een tijdsmoment te vatten. Vandaag, morgen en alle dagen daarna. Het is de vaste waarde in het bestaan van Tom en Mirjam Espinosa. Samen met Jan Stuurman de creatieve geesten en partners in Hotels V en The Lobby. 'From Amsterdam with love' is hun credo. De heilige graal en tevens drijfveer achter hun dagelijkse bestaan als onafhankelijke hoteliers.

“We geven liefde en aandacht aan onze gasten die natuurlijk en oprecht is. We zijn voor hen een mini samenleving in Amsterdam. Een kosmos zoals wij de stad graag zien en beleven: tolerant, gelijkheid voor iedereen, service met Amsterdamse humor, en een relativerende spiegel voor onszelf en het team. Onze wereld is een fijne en liefdevolle wereld waarin gasten deelgenoot zijn. Niets meer, niets minder. Een eerlijke gastbeleving die niet te faken is.”

Frustratie

Amsterdamse rebelsheid aan het begin van een gesprek met twee geobsedeerde ‘hotelgekken’. Unieke Amsterdammers die samen hun passie hebben gevonden in het ontwikkelen van hotels en het maken van unieke atmosferen waarin eten, drinken en slapen de belangrijkste pijlers zijn. Beiden ooit afgewezen voor een opleiding aan de Hogere Hotelschool, maar geenszins van plan om die frustratie in de weg te laten staan voor een carrière in de hotellerie. De kleine mineur werd omgezet in het maken van veel reizen naar alles wat nieuw en happening was in de hospitality. Waarbij geen hotel werd overgeslagen. Tom maakte carrière als strateeg bij grote internationale reclamebureaus, Mirjam vond haar weg in de financiële wereld en ontwikkelde tegelijkertijd een fijnzinnig oog voor interieurdesign. Door de jaren heen bleef hun gezamenlijke fascinatie het maken van unieke leefomgevingen voor gasten, met Hotels V en The Lobby als tastbaar resultaat.

Tom en Mirjam startten hun carrière als independent hoteliers 20 jaar geleden toen ze de kans kregen om van Toms ouders Hotel Victorie op het Victorieplein in Amsterdam over te nemen. Toeval of niet, met Hotel Victorie kregen ze victorie over hun kleine ergernis destijds niet toegelaten te worden tot de Hogere Hotelschool. Na een jaar werd Hotel Victorie omgebouwd naar Hotel V.

Geheim recept

De identiteit van Hotels V en The Lobby is niet gebouwd op een concept. Er ligt ook geen doordachte verhaallijn aan ten grondslag. “We vinden dat lastig en ook te marketinggedreven", aldus Tom. "De fundamenten van de drie hotels en culinaire outlets zijn gebouwd op het hospitality-DNA dat Tom en Mirjam in hun genen hebben zitten. Gezelligheid creëren is de drijfveer achter hun bedrijfsvoering. “Zo hebben we dat geleerd in onze familie, en zo dragen wij het stapje voor stapje over op onze partners, onze kinderen en het team waarmee we werken. Voor ons is ook belangrijk dat er één energie door het bedrijf stroomt. Geen Chinese muur tussen de hotel en F&B-operatie. Iedereen is hier gelijk. Mensen kunnen alles, zitten niet in hokjes. Ze zijn overal bij betrokken en delen de gemeenschappelijke ‘familiaire’ drijfveer om gasten continu het gevoel te geven dat ze welkom zijn. Het is ook een bewuste keuze om alle operationele functies onder één dak te houden en bijna niets uit te besteden. Medewerkers zijn specialist op hun eigen discipline, maar mogen tegelijkertijd een kritisch oog hebben voor wat er in andere afdelingen gebeurt. Meekijken en elkaar spiegelen zonder te oordelen. Scherp mogen zijn naar elkaars werk, maar wel met een grote dosis humor en een relativerend vermogen. Het is ons geheime recept dat de onderlinge band in het team versterkt en daarmee de sfeer die gasten ervaren positief beïnvloedt.”

Hangen aan een trapeze zonder vangnet

“Het leven van independent hoteliers is in ons geval hangen aan een trapeze zonder een vangnet. We zijn twee pioniers die het hotelvak onbevangen en zonder theoretische achtergrond zijn ingestapt. We hebben het fundament onder de bedrijfsvoering van Hotels V en The Lobby zelf gecreëerd, zonder investeerders of aandeelhouders. En ook nu, is onze zakelijke en creatieve intuïtie daarbij van groot belang. We worden geïnspireerd en gedreven door de waarheid van het Etica manifest van Baruch de Spinoza. Een filosofie die zegt dat je moet genieten van alle mooie dingen in het leven, maar niet te veel. Anders verliest het zijn kracht…"

"We ondernemen (inmiddels) met een gezonde dosis theorie, maar blijven ook objectief om de echtheid in onszelf te kunnen blijven bewaken.”

Dat Tom en Mirjam dit mooie bedrijf niet alleen kunnen runnen, mag duidelijk zijn. Het team van 200 mensen (verspreid over drie locaties) staat onder de bezielende leiding van managing partner Jan Stuurman. Met aan zijn zijde de twee oudste kinderen van Tom en Mirjam: Sjaak en Famke (beiden afgestudeerd aan de Hogere Hotelschool!).

Sociale duurzaamheid

Amsterdam verandert en Hotels V en The Lobby lopen daarin mee. Stadsgrenzen worden opgerekt, de grote stroom toeristen ‘dwingen’ buurten zich aan te passen en ontwikkelingen zoals airbnb verlangen van hotels dat ze zich (nog) meer als ‘local’ gaan gedragen, willen ze gasten blijvend aan zich binden. In de nieuwe tijdsgeest van de stad wordt het almaar belangrijker dat hotels verbinding zoeken met de buurt. Hun commerciële belang dient parallel te lopen met begrippen als geven en delen en sociale betrokkenheid tonen. "Ethica avant la lettre - het maakt niet uit wie je bent en wat je doet als je anderen maar niet tot last bent en betaald - en de juiste manier van (hotel)leven", zeggen Tom en Mirjam terwijl ze glimlachend naar buiten kijken door de ramen van Hotel V op de Fizeaustraat. Een locatie ‘ver’ buiten het hardcore centrum van de stad. "Met deze locatie hebben we echt aan kunnen tonen hoe buurtbetrokkenheid werkt als je er veel liefde en genegenheid in stopt. We brengen energie naar de buurt, en de buurt geeft ons energie terug.”

Van Amsterdam naar Rotterdam?

Je zou je kunnen bedenken dat deze twee Amsterdammers in hart en nieren Amsterdam geografisch niet verlaten om Hotels V en The Lobby elders te realiseren. Tom en Mirjam zien dat anders. “De drijfveer is om van Amsterdam een leukere stad te maken om een beetje te laten zien hoe het ook kan. Betekent dat echter dat onze ondernemersgeest stopt bij de stadsgrenzen van Amsterdam? Nee, zeker niet. Natuurlijk, onze roots en de liefde voor Mokum zit verweven in de identiteit van Hotels V en The Lobby. Maar dat DNA kan zeker ook reizen naar een stad als Rotterdam of naar het buitenland. Onze liefde voor gasten is universeel en is overal te integreren!"

Hotel V Fizeaustraat is de laatste loot aan de stam en nu bijna drie jaar oud. De behoefte om een nieuwe locatie te ontwikkelen begint bij allebei weer te stromen. “Het zijn ondernemerskriebels in ons achterhoofd zonder directe noodzaak. Waar en hoe we wat gaan doen is onduidelijk. Het is onze gedrevenheid en creatieve hart zonder concrete plannen. Samen nog een keer een hoofdschotel op tafel zetten, een ’pièce de résistance’ als kers op de taart van Hotels V en The Lobby. En ja, die locatie zou zomaar buiten Amsterdam kunnen staan.”

Beleef een dag vol inspiratie en doe veel kennis op over de hotellerie tijdens de Independent Hotel Show, op 8 en 9 mei (RAI Amsterdam). 

Auteurs: Severs+Jansen, The Hospitality Studio
Mark Severs & Kim Jansen
seversjansen.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Internationaal Advertorial
Het Royal Senchi Hotel in Ghana is tevreden met Van Hessen

Het Royal Senchi Hotel in Ghana maakt al vanaf 2013 gebruik van de Hotel Applicaties van Van Hessen: Opera PMS – Micros POS en Materials Control. Gelegen op twee uur rijden van de hoofdstad Accra, in Akosombo, tref je hier een klein paradijs aan. General Manager Gerard Schraven (Nederlandse...

Achtergronden Longread
Zo gaat de NVWA te werk

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit houdt toezicht op de voedselveiligheid bij horecabedrijven, brouwerijen en andere horecaleveranciers. Als ondernemer heb je veel invloed op een goede beoordeling en daarmee een lichtere vorm van toezicht door de NVWA. Zorg dus dat je weet wat de NVWA belangr...

Amsterdam Opening
Verslag van de pre-opening van citizenM Amstel Amsterdam

Hospitality Management woonde de 'pre-opening' van citizenM Amstel Amsterdam bij. Michael Levie en Robin Chadha leidden de aanwezigen hoogstpersoonlijk rond, waarbij ook de rol van communicatiemanager Paola niet onderschat mag worden, en lichtten de keuze voor deze locatie toe. Levie: &q...

Interview Longread
Horecakoning Casper Reinders: "Ik zou weleens een hotel willen openen"

Casper Reinders is een van de grootste en meest baanbrekende horecaondernemers in Nederland. Ik mocht een dagje met hem mee om enkele van zijn prachtige zaken te bezoeken en bij te praten over het huidige horecalandschap, de verhalen achter zijn horecaimperium, design, uitdagingen en de toekomst. Ca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: