Investeringsvolume hotels op recordniveau

10 april 2018 | Thijs Jacobs

De Amsterdamse vastgoedbeleggingsmarkt voor hotels blijkt een magneet te zijn voor vooral internationale beleggers. De aantrekkelijkheid van deze asset class is vooral in Amsterdam booming als gevolg van het nog altijd stijgende aantal hotelgasten in combinatie met het terugschroeven van concurrerende initiatieven zoals Airbnb en B&B´s in de hoofdstad. Uit het nieuwste rapport ´The Human Touch of Hotels´ van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield blijkt dat in 2017 voor EUR 1,7 miljard is belegd in hotels, waarmee Nederland goed is voor 10 procent van alle hotelinvesteringen in Europa.

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “Niet eerder lag het beleggingsvolume in hotels in een jaar zo hoog. Er zijn momenteel dan ook buitengewone kansen voor beleggers die de markt echt doorgronden. Uit ons rapport blijkt wel dat het succes sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de concepten die erin worden geëxploiteerd en de mate waarin deze inspelen op consumententrends en zich aanpassen aan de smaak en behoeften van de doelgroep van het betreffende hotel.”

Buitenlandse beleggers

De Nederlandse hotelmarkt is de afgelopen jaren een serieuze beleggingscategorie geworden die vooral buitenlandse investeerders naar Nederland heeft getrokken. Deze beweging heeft het investeringsvolume in 2017 sterk gestuwd: 90 procent van het totale volume is gerealiseerd door zogenoemde cross-border beleggers. Nederlandse institutionele beleggers blijven traditioneel terughoudend in het beleggen in deze asset class. De hotelbeleggingsmarkt is vooral gericht op Amsterdam. Deze markt is booming. Rendementen zijn er momenteel gunstiger dan in Londen of Parijs, het aantal hotels en bezette kamers stijgt en Amsterdam bevindt zich in de top 5 van Europese steden en in de top 20 wereldwijde steden wat betreft gastenaantallen.

Airbnb

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “De hotelmarkt heeft geleerd van de persoonlijke kleinschaligheid van Airbnb die de markt voorgoed heeft veranderd. Tegelijkertijd is Airbnb inmiddels ook een beetje aan de oorspronkelijke gedachte voorbijgeschoten. Het is al lang geen Airbed & breakfast (waarvan de naam een afkorting is) meer en het prijsverschil tussen een gemiddelde hotelkamer en een Airbnb accommodatie is in Amsterdam bijna verdwenen en ten opzichte van een aantal grote Europese steden het kleinst. In dat licht is het niet gek dat een aantal maatregelen is genomen om de impact van Airbnb terug te schroeven.”

Ralph van Polanen, Head of Hospitality Cushman & Wakefield: “Hoteliers maken continu keuzes voor hun concepten, bijvoorbeeld in hoe zij kunnen inspelen op het totaalconcept dat Amsterdam vormt, hoe zij omgaan met het faciliterende of volgende karakter dat een hotel heeft waardoor stenen zich moeten aanpassen aan de wensen van de gasten, terwijl de vastgoedmarkt traag en traditioneel is. Maar ook het veranderende profiel van hotelbezoekers, het winnen van loyaliteit, de plaats die F&B steeds nadrukkelijker inneemt, de technologie die het gemak van de gasten verhoogt, het incorporeren van het persoonlijke kleinschalige aspect in een hotelconcept, de interactie van het hotel met de omgeving en de vervagende grenzen tussen business en leisure.”

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Video NHTV
Blog: Let’s talk sustainability…again??

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad. Ook op deze...

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens Achtergronden
Grand Hotel Monopole sluit zich aan bij Charme Hotels

Grand Hotel Monopole heeft ervoor gekozen om zich bij Charme Hotels aan te sluiten om haar groeiambities te kunnen realiseren per 1 juli 2018. Met deze aansluiting krijgt het hotelde mogelijkheid om als zelfstandig hotel de voordelen te benutten van kennisdeling en krachtenbundeling op het gebied va...

Interview Hoteltech
Visma Software is hoofdsponsor van HotelTech 2018

HotelTech, hét congres voor de hotellerie, belooft dit jaar zeer succesvol te worden. De organisatie van het congres maakt bekend dat het Visma als hoofdsponsor aan zich heeft weten te binden. Visma levert erp-software in de cloud, ook specifiek voor controllers binnen de hotellerie. Op de fo...

Hotelketens Internationaal
Louvre Hotels Group breidt verder uit in Afrika

Louvre Hotels Group kondigt de bouw van een multi-merk complex aan met 411 kamers onder de merken Première Classe, Campanile en Kyriad in het stadshart van Casablanca, de economische hoofdstad van Marokko. Dankzij dit innovatieve concept en de steun van lokale partner H Partners, kan de groep...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: