''Je gasten voelen het als jouw medewerkers hun werk 'moeten' doen"

25 september 2019 | Thijs Jacobs

Marieke Kooiman en Rob Eijsbouts helpen managers - met het nodige succes - om van hun medewerkers een krachtig team te maken. Voor hotelmanagers hebben ze een tweedaagse masterclass ontwikkeld die het persoonlijk leiderschap versterkt. Rob: "Valkuilen zijn er altijd, dat geldt voor iedere manager in welke bedrijfstak dan ook. Je bent gebakken zoals je gebakken bent en verschillende factoren, waaronder je opvoeding, zorgen ervoor dat je bepaalde overtuigingen hebt. Die kunnen helpend of niet-helpend zijn. Het is van belang dat je gaat herkennen en erkennen welke van die belemmerende overtuigingen je hebt en op welke manier je daarmee omgaat."

Marieke knikt instemmend: "Klopt. Je moet je leren beseffen dat jouw weergave een weergave van de werkelijkheid is en niet dé werkelijkheid. De rol van een manager in een hotel is erg groot; je medewerkers zijn een veel groter deel van wat je levert dan bijvoorbeeld in een productielijn van een fabriek. Die medewerkers zijn niet zichtbaar, enkel het uiteindelijke product wordt gezien. In een hotel zijn je medewerkers daadwerkelijk onderdeel van het product en hotelgasten merken het echt wel als er personeel aan het werk is dat werk verzet dat ze moeten doen in plaats van willen doen. De taak van een manager is om het personeel werk te laten doen dat ze willen doen. Wij sturen in onze training aan op het 'aanzetten' van medewerkers, zodat ze gedreven zijn en met plezier hun werk doen."

Tijdens een tweedaagse masterclass, speciaal ontwikkeld voor hotelmanagers, wordt gekeken naar welke persoon en wat voor leidinggevende je bent. Je leert je valkuilen kennen en om consequent en toegankelijk te blijven. Rob: "Als leidinggevende ben je als persoon zeer belangrijk. Als je je personeel instrueert om altijd vriendelijk te zijn tegen de gasten, maar je hanteert een autoritaire en wat botte managementstijl, dan zet dat je medewerkers aan het denken. 'Practise what you preach' is het devies, eigenlijk moet het autoritaire eruit. Dat is meer dan eens de kern."

Tijdens de training wordt het dan ook wel persoonlijk zo af en toe. Marieke: "We vragen de cursisten om te bedenken waar ze op vast zijn gelopen. Dat is al heel persoonlijk, maar we geloven erin dat we heel nabij moeten zijn bij de deelnemers. Op die manier behalen we de grootste successen. Dat wordt overigens als zeer plezierig ervaren hoor, want het beklijft. Droge stof is leuk, maar na een paar weken ben je het kwijt. Wij bellen de deelnemers dan ook na een week of twee om te zien of het lukt om een veranderingsproces in te zetten. Het is een positieve stok achter de deur, een 'liefdevolle confrontatie'."

Liefdevolle confrontatie

Een liefdevolle confrontatie. Klinkt als een geweldige manier om je personeel te benaderen. Marieke moet even lachen, maar gelooft daar zeker in. "Als manager moet je de confrontatie natuurlijk wel aan durven gaan, maar de verbinding wil je ook behouden. Als mensen voelen dat ze op de vingers getikt worden, dan stoppen ze met leren. Dat is het laatste dat je wil..." Op 3 en 29 oktober kun je zelf ervaren hoe deze twee bevlogen trainers van jou een (nog) betere manager maken. Inschrijven kan via deze link.

Tot slot: 3 tips voor (hotel)managers:

1. Zoek de verbinding met je mensen. Je kunt niet van je personeel verlangen dat ze een goede omgang met de gasten hebben als je ze zelf niet correct, en te autoritair, behandelt. Practise what you preach!
2. Heb voor jezelf duidelijk waar je naartoe wil. Op die manier kun je mensen meenemen in je visie. 
3. Houd vast aan je visie, soms tot vervelens toe. Als je je visie deelt, dan moeten je mensen zien dat je je er wel aan houdt. Als je dat niet doet, dan zien je werknemers dat. 

 

Ben jij er klaar voor om een (nog) betere manager te worden? Zet jij je personeel 'aan', zodat ze de hotelgasten met een grote glimlach tegemoet treden? Staan de neuzen straks allemaal dezelfde kant op? Schrijf je dan in voor de tweedaagse masterclass 'Persoonlijk Leiderschap voor de hotellerie' op 3 en 29 oktober 2019. Meer informatie vind je hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Achtergronden Tech
7 revenue management tips

Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, speciaal voor hotelprofessionals, een tweedaagse masterclass revenue management (27 november en 18 december 2019). Klik hier om je aan te melden! 7 revenue manag...

Amsterdam Tech
Drone obers in Amsterdams hotel

Helemaal genoeg van bediend worden door een barkeeper of serveerster met een slecht humeur? Genoeg van te lang wachten op je bestelling? Zet je maar schrap want het zou zomaar kunnen dat jij binnenkort je diner geserveerd krijgt door een drone. Vandaag testte YOTEL, een innovatief hotel dat komende ...

Economie KHN
Mark Rutte bespreekt pijnpunten met horecatop; OTA's, WAB en toerisme

De Nederlandse horecatop verzamelde zich gisteren in Den Haag. Niet op het Malieveld om te demonstreren, maar in het Mauritshuis om te discussiëren over de toekomst van de branche. Samen met premier Mark Rutte werden de uitdagingen besproken tijdens het allereerste Meesterwerkevent van de Konin...

Interview Longread
"In tegenstelling tot sommige ketens is Golden Tulip niet hiërarchisch"

Direct na de rotonde rechts, maar door de hoogbouw rondom wordt het hotel aan het zicht onttrokken, vanaf de doorgaande weg. “Achter het Chinese restaurant,” volgens een behulpzame buurtbewoner. De entree van Golden Tulip Alkmaar zit ‘ingeklemd’ tussen Victory Wok en het Japa...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

Cadzand is nogal op de schop gegaan. Mega-ontwikkelingen in hotels, appartementen en een prachtige nieuwe haven. Op de kuststrook dan. Net zoals bij veel van de Belgische kustdorpen kost hier een appartementje met direct zicht op zee minstens 6.000 euro per vierkante meter. Direct achter het eerste ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: