"Leuk, al die leisuregasten, maar de zakelijke gast brengt meer omzet"

9 juni 2020 | Thijs Jacobs
"Leuk, al die leisuregasten, maar de zakelijke gast brengt meer omzet"<

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Voor het eerst in langere tijd zijn er niet zoveel ontwikkelingen”, vertelt Bart. “We zijn gelukkig wel weer ‘onderweg’, we draaien weer, maar het is niet genoeg qua omzet om überhaupt quitte te draaien. Je ziet dat iedereen druk is om te overleven en om gasten binnen te halen. Dat gaat eerlijk gezegd heel goed, ook qua bezetting, maar je mag bijna geen gasten van buiten ontvangen. Dat maakt het ondernemen lastig, net als het wegvallen van de zakelijke markt. Zakelijk vergaderen is er niet meer, terwijl die doelgroep per gast substantieel meer oplevert dan een leisuregast. Zakelijke gasten ontbijten in je hotel, vergaderen, lunchen, vergaderen weer, sluiten de dag af met een borrel, gevolgd door een diner en vaak ook een overnachting. De leisuregast ontbijt en overnacht, maar overdag pakken ze de fiets en zie je ze niet meer. Als je geluk hebt, blijven ze wel bij je eten. Het is wel goed dat dit nu vaker gebeurt dan voorheen, gezien de situatie en de restricties bij restaurants.”

Het is wachten op meer faillissementen

De leisuregasten zijn (noodgedwongen) de primaire doelgroep op dit moment, hoe zit het met de bezetting doordeweeks? Bart: “Eigenlijk heel goed, ook omdat we wat spelen met de prijzen. Ons hotel op de Veluwe ontvangt een gemêleerd publiek dat hier graag komt om te fietsen en van de natuur te genieten. Omdat al die events niet meer plaatsvinden, zie ik dat veel toeleveranciers er noodgedwongen mee moeten stoppen. Partijen die geluid en tv’s leveren voor presentaties, maar ook slagers die de horeca bedienen… Ik vrees dat het grootste deel van de faillissementen nog moet volgen. Iedereen heeft de loonbelasting doorgeschoven, maar we weten nog niet of we dat in één keer terug moeten betalen of dat we het in delen mogen terugbetalen, uitgesmeerd over enkele jaren. De sector zit duidelijk nog met veel vragen.”

Eén van die vragen is het terugbetalen van de eerste tranche van de NOW-regeling bij ontslag van een werknemer vanwege bedrijfseconomische redenen. Bart kreeg er, naar aanleiding van het vorige stuk, veel vragen over. “Ik kreeg vragen van hoteliers, die meenden dat het terugbetalen van de NOW-regeling niet aan de orde zou zijn. Daarop heb ik experts geraadpleegd, die me vertelden dat dit wel zo is. De boete vervalt wel, maar terugbetaling van de NOW-regeling aan het UWV blijft staan.”

Hiermee eindigt deel 24 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Karlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangri...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: