Meldplicht vakantieverhuur in Amsterdam per 1 oktober

4 juli 2017 | Thijs Jacobs

Vanaf 1 oktober 2017 voert de gemeente Amsterdam een meldplicht vakantieverhuur in om de negatieve gevolgen van toeristische verhuur van woningen te beperken. De meldplicht wordt op verzoek van de gemeenteraad vastgelegd in de Huisvestingsverordening die hiervoor aangepast wordt. De meldplicht beperkt het aantal woningen dat langer dan 60 dagen wordt verhuurd en overtredingen kunnen effectiever gehandhaafd worden. Het maakt niet uit via welk platform de woning wordt verhuurd.

2455 inspraakreacties

De aangepaste Huisvestingsverordening is van 5 mei tot en met 2 juni vrijgegeven voor inspraak. In totaal zijn 2455 reacties ontvangen waarvan 83% van de inspraakreacties positief zijn over de meldplicht. De positieve inspraakreacties waren vooral gericht op de negatieve gevolgen van toeristische verhuur op de woningvoorraad en het woon- en leefmilieu. Reacties tegen de meldplicht gingen vooral over de administratieve last voor de verhuurder en mogelijke risico’s op het gebied van privacy.

Strijd tegen illegale hotels

Wethouder Ivens: “De meldplicht is een nieuw wapen in de strijd tegen illegale hotels. Door te melden nemen mensen zelf verantwoordelijkheid om kenbaar te maken dat zij hun woning tijdelijk willen verhuren. Ik ben dan ook blij dat veel Amsterdammers zich hebben gemengd in de discussie. Voor hen nemen wij deze maatregel, om de stad leefbaar en toegankelijk te houden.”

Melden en boetes

Melden van vakantieverhuur gaat via een digitaal meldingssysteem waarbij een beperkt aantal gegevens verplicht zijn. Niet-melden van een woning voor toeristische verhuur levert een boete van 6.000 euro op. Dit kan oplopen tot een boete van 20.500 euro als ook overige voorwaarden, zoals de termijn van 60 dagen, zijn overtreden.

Campagnes


Bewoners en eigenaren worden via een campagne geïnformeerd over de nieuwe regels. Een eerste campagne bij de start van de meldplicht en een herhaling in december van dit jaar. Op 19 juli aanstaande wordt de aanpassing in de Huisvestingsverordening in de gemeenteraad behandeld.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: