Minister Kamp: OTA's mogen prijsrestricties opleggen aan hoteliers

30 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Boekingssites hebben het recht om hotels die adverteren op deze platforms prijsrestricties op te leggen. De OTA's mogen dus van hoteliers eisen dat zij niet via andere kanalen adverteren met een lagere prijs dan het tarief dat vermeld wordt op deze boekingssites.

Henk Kamp, demissionair minister van Economische Zaken, heeft dit betoogd in een antwoord op schriftelijke vragen van de SP-Tweede Kamerleden Leijten en Hijink, zo lezen we in het FD. 

Platforms bieden juist kansen

Booking.com behaalde in 2015 over een omzet van €5,65 miljard een winst van €2,02 miljard. Dit is veel hoteliers een doorn in het oog. Hotels zouden volgens de kamerleden van de SP in de huidige situatie belemmerd worden in de advertentiemogelijkheden. Kamp beargumenteerde vervolgens dat de platforms juist kansen bieden voor zowel ondernemers als voor consumenten; de hotelier kan zijn producten immers aanbieden via één of meer platforms. Daarmee kan een groter publiek bereikt worden dan via de eigen kanalen en de omzet verhoogd worden.

Prijzen niet vrij

De hotelondernemer moet volgens minister Kamp zelf bepalen of hij de commissie wil betalen; het staat een hotelier immers vrij om al dan niet in zee te gaan met een OTA. Wanneer de prijzen vrij worden gelaten voor hoteliers, kunnen zij de geadverteerde kamer die bij een OTA in de etalage wordt gezet zelf voor een lagere prijs aanbieden. Dat zou niet corrrect zijn, aangezien de service en het grote bereik van de boekingssite dan wordt misbruikt. De consument is volgens Kamp niet gebaat bij een ondergang van de grote boekingssites, aangezien het door de service die zij bieden gemakkelijker wordt om prijzen te vergelijken. 

Commissies

De SP-kamerleden betogen vervolgens wel dat de commissies in tien jaar gestegen zijn van 6% naar 15%; hierbij baseren zij zich op informatie van Koninklijke Horeca Nederland. Of deze informatie correct is, weten wij niet (als het wel weet, dan kunt u een e-mail sturen naar redactie@uitgeverijps.nl). Eerder werden zelfs percentages van 30% genoemd, dus de getallen lopen flink uiteen en van een stijging is concreet niets bekend. In de praktijk schijnt een percentage van 12% gemiddeld te zijn, volgens verschillende hoteliers. 

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Video NHTV
Blog: Let’s talk sustainability…again??

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad. Ook op deze...

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens Achtergronden
Grand Hotel Monopole sluit zich aan bij Charme Hotels

Grand Hotel Monopole heeft ervoor gekozen om zich bij Charme Hotels aan te sluiten om haar groeiambities te kunnen realiseren per 1 juli 2018. Met deze aansluiting krijgt het hotelde mogelijkheid om als zelfstandig hotel de voordelen te benutten van kennisdeling en krachtenbundeling op het gebied va...

Interview Hoteltech
Visma Software is hoofdsponsor van HotelTech 2018

HotelTech, hét congres voor de hotellerie, belooft dit jaar zeer succesvol te worden. De organisatie van het congres maakt bekend dat het Visma als hoofdsponsor aan zich heeft weten te binden. Visma levert erp-software in de cloud, ook specifiek voor controllers binnen de hotellerie. Op de fo...

Hotelketens Internationaal
Louvre Hotels Group breidt verder uit in Afrika

Louvre Hotels Group kondigt de bouw van een multi-merk complex aan met 411 kamers onder de merken Première Classe, Campanile en Kyriad in het stadshart van Casablanca, de economische hoofdstad van Marokko. Dankzij dit innovatieve concept en de steun van lokale partner H Partners, kan de groep...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: