Onderzoek: bewoners Amsterdam zijn overtoerisme beu

8 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Stadsenquête Drukte en Balans uitgevoerd door Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de Gemeente Amsterdam geeft de perceptie van Amsterdammers weer op de effecten van massatoerisme in iedere buurt van de stad.

Enkele bevindingen:

De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid voelen in toenemende mate de drukte door massatoerisme
Centrum West en Centrum Oost zijn momenteel de meest drukke buurten als gevolg van massatoerisme
Volgens lokale bewoners komt drukte voornamelijk door buitenlandse toeristen
De top drie gevolgen van drukte zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos

Online reisspecialist TravelBird heeft een overzicht gepubliceerd over de impact van massatoerisme in iedere buurt van Amsterdam. Dit is gebaseerd op de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ uitgevoerd door Gemeente Amsterdam en OIS (Onderzoek, Informatie en Statistiek). De afgelopen jaren ondervindt de stad een enorme toename van het aantal toeristen en de bezoekersaantallen blijven stijgen. Er wordt verwacht dat dit jaar 18 miljoen bezoekers Amsterdam aandoen, naar verwachting stijgt dit aantal zelfs naar 30 miljoen in 2025. Volgens de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) zal het aantal internationale toeristen wereldwijd stijgen van 1,2 miljard naar 1,8 miljard in 2030.

TravelBird heeft de data van de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt per buurt. Zo geeft het overzicht een duidelijk beeld van de verschillen per buurt. Alle data uit 2017 kan worden vergeleken met de resultaten uit 2016.

“Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om te werken aan duurzaam toerisme in Amsterdam. Amsterdam moet een stad blijven waar het geweldig is om te leven en om te bezoeken. De bewoners zijn degene die de stad karakter geven en dat is precies wat het zo aantrekkelijk maakt voor reizigers” zegt TravelBird CEO Steven Klooster. “Als reisspecialist is het onze verantwoordelijkheid om op lange termijn over duurzaam toerisme na te denken voor de toekomst van reizen. We zijn momenteel de hoeveelheid aangeboden reizen naar meest drukke steden aan het verminderen en daarnaast verbreden wij ons portfolio, zodat reizigers andere fantastische steden leren kennen die geen last hebben van massatoerisme. Voorbeelden hiervan zijn Bari in Italië, Toulouse in Frankrijk en het opkomende Skopje in Macedonië die wij recentelijk hebben geïntroduceerd, terwijl we tegelijkertijd het aantal reizen naar Amsterdam hebben verminderd.”

Centrum Oost

De meeste bewoners vinden dat de stad drukker aanvoelt. De grootste toename in perceptie van drukte geldt voor de bewoners van Centrum Oost. Echter zijn de bewoners in Centrum West het negatiefst over de drukte, gevolgd door Centrum Oost. Bewoners van beide buurten zijn in 2017 negatiever over de situatie dan in 2016.

Nu buitenlandse toeristen zich steeds vaker in de buurten rondom het centrum bevinden, zijn bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid in toenemende mate negatief over drukte veroorzaakt door massatoerisme.

De Pijp is de derde meest drukke buurt in Amsterdam (2,81), waar bewoners vrij negatief zijn over drukte (1,82). Bewoners uit deze buurt zijn van mening dat de hoofdoorzaak van de drukte de buitenlandse toeristen zijn (toegenomen van 3,68 naar 4,02). De resultaten laten zien dat de bewoners hun buurt als drukker ervaren dan in 2016 (van 2,78 naar 2,81).

Oud-Zuid heeft ook een negatieve houding tegenover de drukte (1,81), dit sentiment is nu negatiever dan in 2016 (van 2,01 naar 1,81). De buurt staat op de vierde plek in het overzicht onder, drukte veroorzaakt door buitenlandse toeristen, wat tevens door de bewoners wordt gezien als de hoofdoorzaak van drukte. (3,81).  

In de buurten waar de bewoners de gevolgen van de drukte het meest ondervinden met als belangrijkste reden buitenlandse toeristen (Centrum Oost, Centrum West, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes) zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos de drie voornaamste gevolgen. Het aantal bewoners dat klaagt over de belemmerde doorgang op de stoep is in vergelijking met 2016 het meest gestegen in Oud-West/De Baarsjes (van 3,62 naar 3,94) en Centrum Oost (van 3,84 naar 4,04).  

Vuil en vervuiling

Vuil en vervuiling zijn voornamelijk problemen in de buurten dichtbij het stadscentrum, de bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt geven aan dat dit het grootste probleem is in hun buurt. Vanwege de populariteit van De Pijp/Rivierenbuurt geven de bewoners van deze buurt ook aan dat verkeerschaos (3,86) een van de grootste problemen is dat veroorzaakt wordt door toeristen uit het buitenland. Bewoners van Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes melden dat dit gevolg van massatoerisme het hardst is gestegen sinds 2016. In Oud-Zuid is dit gestegen van 3,36 naar 3,91. In Oud-West/De Baarsjes is dit gestegen van 3,36 naar 3,84.

Overzicht bevindingen:

De algemene perceptie van drukte is toegenomen onder Amsterdammers.

Centrum West wordt door bewoners als drukst ervaren (3,34) en wordt gevolgd door Centrum Oost (3,01)

Bewoners van Amsterdam worden steeds negatiever over de drukte (Centrum West, Centrum Oost, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-West/De Baarsjes) - Bewoners worden steeds negatiever over drukte, wanneer dit wordt veroorzaakt door buitenlandse toeristen in Centrum West (1,53), Centrum Oost (1,6), Oud-Zuid (1,81) en De Pijp/Rivierenbuurt (1,82).

Centrum West is het meest negatief over drukte (1,53), gevolgd door Centrum Oost (1,56), beiden zijn negatiever geworden ten opzichte van 2016 (-0,17) en (-0,06)

Centrum Oost beleeft de grootste toename in perceptie van drukte (0,09) van 2.92 naar 3,01

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Achtergronden
Golden Tulip Hotel Central krijgt compleet nieuwe serre

De volgende stap in het grootschalige renovatieproject van Golden Tulip Hotel Central is de bouw van een compleet nieuwe serre aan de Markt-kant van het hotel. Het nieuwe ontwerp is eigentijds maar door het gebruik van onder andere grote glaspartijen en smeedijzer komen ook klassieke elementen terug...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Hotelketens
Nieuw Meeting & Event-Center City Resort Hotel Leiden

City Resort Hotel Leiden is blij met alle positieve reacties van gasten die de afgelopen tijd al kennismaakten met het nieuwe Meeting & Event-center. General Manager Stoffel Verjaal en zijn team zetten momenteel nog de laatste puntjes op de 'i' waarna waarschijnlijk in maart de offici&eu...

Amsterdam Opening
Cityden The Garden geopend

Op 7 februari zijn de deuren geopend van de nieuwste toevoeging aan de Amsterdamse hotelketen Cityden: Cityden The Garden. Dit aparthotel, grenzend aan het bruisende stadshart van Amstelveen, bevat 89 luxueuze hotelappartementen die alle gemakken van thuis biedt met de services van een hotel. Fac...

Hotel Advertorial
Hotelsterren, waar staan ze eigenlijk voor?

Heb je je altijd al afgevraagd waar de hotelsterren precies voor staan? Wat kan je als gast verwachten in een driesterrenhotel, en wanneer ontvangt een hotel vijf sterren? Wij lichten het graag toe. Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. Hotelsterren is een manier...

Sanitair Advertorial
HÜPPE sterk in inmeten en monteren van uw doucheruimte

HÜPPE is onderscheidend met maatwerk douchewanden, zowel voor nieuwbouw als renovatie. Door op kamerniveau in te meten zijn uw hotelkamers zo kort mogelijk bezet. Op tijden die u het beste uitkomen, zodat uw gasten zo min mogelijk hinder ondervinden. Standaard en maatwerk Een scheve ruimt...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: