Onderzoek: bewoners Amsterdam zijn overtoerisme beu

8 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Stadsenquête Drukte en Balans uitgevoerd door Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de Gemeente Amsterdam geeft de perceptie van Amsterdammers weer op de effecten van massatoerisme in iedere buurt van de stad.

Enkele bevindingen:

De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid voelen in toenemende mate de drukte door massatoerisme
Centrum West en Centrum Oost zijn momenteel de meest drukke buurten als gevolg van massatoerisme
Volgens lokale bewoners komt drukte voornamelijk door buitenlandse toeristen
De top drie gevolgen van drukte zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos

Online reisspecialist TravelBird heeft een overzicht gepubliceerd over de impact van massatoerisme in iedere buurt van Amsterdam. Dit is gebaseerd op de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ uitgevoerd door Gemeente Amsterdam en OIS (Onderzoek, Informatie en Statistiek). De afgelopen jaren ondervindt de stad een enorme toename van het aantal toeristen en de bezoekersaantallen blijven stijgen. Er wordt verwacht dat dit jaar 18 miljoen bezoekers Amsterdam aandoen, naar verwachting stijgt dit aantal zelfs naar 30 miljoen in 2025. Volgens de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) zal het aantal internationale toeristen wereldwijd stijgen van 1,2 miljard naar 1,8 miljard in 2030.

TravelBird heeft de data van de ‘Stadsenquête Drukte en Balans’ geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt per buurt. Zo geeft het overzicht een duidelijk beeld van de verschillen per buurt. Alle data uit 2017 kan worden vergeleken met de resultaten uit 2016.

“Dit onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om te werken aan duurzaam toerisme in Amsterdam. Amsterdam moet een stad blijven waar het geweldig is om te leven en om te bezoeken. De bewoners zijn degene die de stad karakter geven en dat is precies wat het zo aantrekkelijk maakt voor reizigers” zegt TravelBird CEO Steven Klooster. “Als reisspecialist is het onze verantwoordelijkheid om op lange termijn over duurzaam toerisme na te denken voor de toekomst van reizen. We zijn momenteel de hoeveelheid aangeboden reizen naar meest drukke steden aan het verminderen en daarnaast verbreden wij ons portfolio, zodat reizigers andere fantastische steden leren kennen die geen last hebben van massatoerisme. Voorbeelden hiervan zijn Bari in Italië, Toulouse in Frankrijk en het opkomende Skopje in Macedonië die wij recentelijk hebben geïntroduceerd, terwijl we tegelijkertijd het aantal reizen naar Amsterdam hebben verminderd.”

Centrum Oost

De meeste bewoners vinden dat de stad drukker aanvoelt. De grootste toename in perceptie van drukte geldt voor de bewoners van Centrum Oost. Echter zijn de bewoners in Centrum West het negatiefst over de drukte, gevolgd door Centrum Oost. Bewoners van beide buurten zijn in 2017 negatiever over de situatie dan in 2016.

Nu buitenlandse toeristen zich steeds vaker in de buurten rondom het centrum bevinden, zijn bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt en Oud-Zuid in toenemende mate negatief over drukte veroorzaakt door massatoerisme.

De Pijp is de derde meest drukke buurt in Amsterdam (2,81), waar bewoners vrij negatief zijn over drukte (1,82). Bewoners uit deze buurt zijn van mening dat de hoofdoorzaak van de drukte de buitenlandse toeristen zijn (toegenomen van 3,68 naar 4,02). De resultaten laten zien dat de bewoners hun buurt als drukker ervaren dan in 2016 (van 2,78 naar 2,81).

Oud-Zuid heeft ook een negatieve houding tegenover de drukte (1,81), dit sentiment is nu negatiever dan in 2016 (van 2,01 naar 1,81). De buurt staat op de vierde plek in het overzicht onder, drukte veroorzaakt door buitenlandse toeristen, wat tevens door de bewoners wordt gezien als de hoofdoorzaak van drukte. (3,81).  

In de buurten waar de bewoners de gevolgen van de drukte het meest ondervinden met als belangrijkste reden buitenlandse toeristen (Centrum Oost, Centrum West, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes) zijn belemmerde doorgang op de stoep, vuil en vervuiling en verkeerschaos de drie voornaamste gevolgen. Het aantal bewoners dat klaagt over de belemmerde doorgang op de stoep is in vergelijking met 2016 het meest gestegen in Oud-West/De Baarsjes (van 3,62 naar 3,94) en Centrum Oost (van 3,84 naar 4,04).  

Vuil en vervuiling

Vuil en vervuiling zijn voornamelijk problemen in de buurten dichtbij het stadscentrum, de bewoners van De Pijp/Rivierenbuurt geven aan dat dit het grootste probleem is in hun buurt. Vanwege de populariteit van De Pijp/Rivierenbuurt geven de bewoners van deze buurt ook aan dat verkeerschaos (3,86) een van de grootste problemen is dat veroorzaakt wordt door toeristen uit het buitenland. Bewoners van Oud-Zuid en Oud-West/De Baarsjes melden dat dit gevolg van massatoerisme het hardst is gestegen sinds 2016. In Oud-Zuid is dit gestegen van 3,36 naar 3,91. In Oud-West/De Baarsjes is dit gestegen van 3,36 naar 3,84.

Overzicht bevindingen:

De algemene perceptie van drukte is toegenomen onder Amsterdammers.

Centrum West wordt door bewoners als drukst ervaren (3,34) en wordt gevolgd door Centrum Oost (3,01)

Bewoners van Amsterdam worden steeds negatiever over de drukte (Centrum West, Centrum Oost, De Pijp/Rivierenbuurt, Oud-West/De Baarsjes) - Bewoners worden steeds negatiever over drukte, wanneer dit wordt veroorzaakt door buitenlandse toeristen in Centrum West (1,53), Centrum Oost (1,6), Oud-Zuid (1,81) en De Pijp/Rivierenbuurt (1,82).

Centrum West is het meest negatief over drukte (1,53), gevolgd door Centrum Oost (1,56), beiden zijn negatiever geworden ten opzichte van 2016 (-0,17) en (-0,06)

Centrum Oost beleeft de grootste toename in perceptie van drukte (0,09) van 2.92 naar 3,01

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Interview Longread
Alle interviews van 2018 op een rijtje

2018 was een druk en succesvol hoteljaar. Voor jou als hotelier (althans, dat hopen wij), maar ook voor ons. Wat een prachtige ontmoetingen met geweldige hoteliers hebben we in 2018 mogen meemaken; het mooie van ons vak is dat wij jou er deelgenoot van hebben kunnen maken door die verhalen op te sch...

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Hotelketens Internationaal
Luxe hotelgroep Belmond overgenomen door LVMH

LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) breidt zijn portfolio uit met de aanschaf van een hotelgroep. De Franse modegroep maakte bekend de hotelgroep Belmond te hebben gekocht. LVMH verwierf Belmond voor 25 dollar per aandeel in contanten. Dit vertegenwoordigt een vermogenswaarde van 2,6 mil...

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: