"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

20 mei 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Gisterenavond vond de persconferentie plaats waar reikhalzend naar werd uitgekeken. Zoals verwacht werd de versoepeling van de coronamaatregelen uitgesproken en toegelicht. Hoe werd dit door Bart ontvangen? “Veel daarvan was natuurlijk al uitgelekt, dus echt grote verrassingen waren er niet”, aldus Bart. “Het is wel goed dat er nu duidelijkheid is over enkele punten die nogal verwarrend waren, zoals het aan één tafel zitten van een huishouden binnen de horeca. Als een gezin met kleine kinderen anderhalve meter afstand had moeten houden, dan had het tot onwerkzame situaties geleid. Ook de geboden duidelijkheid over het aantal gasten is positief, want we weten nu dat het personeel niet mee wordt geteld. Natuurlijk is dat alles voor hotels net een beetje anders, want we gaan inclusief hotelgasten in het hotelrestaurant al gauw over de dertig gasten heen, dus we interpreteren het als dertig gasten van buiten, bovenop het aantal hotelgasten in het restaurant. Zo interpreteert iedere hotelier het, zo is mijn ervaring.”

Inmiddels zijn alle bij Charme aangesloten hotels weer open en is het handhaven van de anderhalvemetermaatregel werkbaar. “Maar het weegt wel zwaar qua omzet, omdat we slechts een derde van de normale capaciteit kunnen inzetten. De vaste kosten blijven immers hetzelfde. Voor een hotel met een restaurant is er nu het voordeel dat vrijwel alle gasten binnen het hotel eten, want ergens anders gaat dat niet. Hotels die dergelijke faciliteiten niet hebben, en dus afhankelijk zijn van externe faciliteiten, gaan absoluut omvallen. Wat ook positief is voor de bij onze aangesloten hotels, is de grote reisbereidheid onder onze doelgroep. Ze zijn op zoek naar kleinschalige hotels buiten de stad, en dat zijn de meeste hotels die onder Charme vallen. Natuurlijk ben ik wel benieuwd naar wat er in de noodverordeningen komt te staan en naar de exacte invulling daarvan. Het kan zijn dat er per regio weer verschillen zijn, zoals we eerder in Zeeland zagen.”

Tweede steunpakket: de verwachtingen

Nu de persconferentie meer duidelijkheid over de versoepeling van de maatregelen en de werkbare situaties heeft verschaft, is het wachten op de inhoud van het langverwachte tweede steunpakket. “Vandaag hopen we daar meer over te weten te komen; ik heb vernomen dat er sprake zou zijn van een bedrag van 20.000 euro dat onder bepaalde condities beschikbaar zou komen voor ondernemers. Dat is mooi na de eerdere gift van 4.000 euro, alhoewel die bij lange na niet voldoende was voor een gemiddeld hotelbedrijf. Alleen al aan belastingen op energie ben je een dergelijk bedrag kwijt. Ook ben ik benieuwd naar het ontslagrecht zonder boete; op welke wijze is dat toegestaan? Kun je het ontslag aanwenden om je bedrijf te herstructureren en weer gezond te maken of kun je per direct iemand ontslaan? Het zou mooi zijn als je als ondernemer stappen kunt maken om je bedrijf rendabel te maken, maar over de mogelijkheden daarvoor bestaan nog onduidelijkheden. Wat we wel weten, is dat afstel niet werkt; iedereen is zijn loonbelasting op dit moment aan het afstellen, maar als je het nu niet kan betalen, dan kun je het over drie maanden ook niet. Dat gaat simpelweg niet werken. Op internet lees je vaak veel meningen van mensen die geen verstand hebben van ondernemen in de horecabranche. ‘Als een bedrijf in de kern niet gezond is, dan horen ze geen overheidssteun te ontvangen’, lees je vaak. Wat ze niet weten, is dat we begin maart in de startblokken stonden om een goede omzet te gaan maken, maar dat we geen tijd hadden om te schakelen op kosten toen de maatregelen van kracht werden. Daarbij compenseert de NOW-regeling bij lange na niet alle loonkosten.”

De maatregelen zijn soms wat ‘krom’

Al met al is Bart best te spreken over de manier waarop de overheid nu communiceert, alhoewel er zaken zijn die ‘krom’ zijn. “Waarom per se die grens van dertig gasten? Dat is vaak net niet te doen met één kok, waarschijnlijk heb je er een nodig voorde koude kant en eentje voor de warme kant. Diezelfde twee koks hadden er net zo goed zestig kunnen doen. Productiviteit is dus niet meegenomen in het verhaal, net als het aantal vierkante meters in een restaurant. In supermarkten heb je een maximumaantal klanten per zoveel vierkante meter, mits ze afstand houden. Dat kan in een groot restaurant prima werken; kijk eens naar de restaurants van Van der Valk, die hebben vaak plek genoeg voor een veelvoud van dertig gasten, ook als je de anderhalve meter waarborgt. Waarom is horeca anders dan supermarkten, bouwmarkten en retail? En er zijn ook veel zaken die met dertig gasten als maximum geen euro gaan verdienen omdat ze juist te klein zijn. Kleine restaurantjes kunnen straks misschien maar een paar gasten kwijt als ze de regels naleven, dus dag gaat niet lukken.”

Op 1 juli kan de horeca 100 gasten verwelkomen, zo is de verwachting. Gaat dat uitkomst bieden? “Ik denk het niet”, vervolgt Bart. “Met 100 man die anderhalve meter afstand moeten houden, heb je wel een heel groot restaurant nodig. Dat maakt het allemaal zo moeilijk, je wordt beperkt in je ondernemerschap en mag daardoor maar dertig tot veertig procent van je capaciteit draaien, maar je krijgt daarvoor geen compensatie. Uiteindelijk zitten niet alleen hoteliers en andere horecaondernemers in dit schuitje, maar ook de toeleveranciers en andere partijen. Het is maar de vraag tot in hoeverre de overheid in staat is om iedereen te helpen, want de schatkist kent een bodem en uiteindelijk moet de belastingbetaler het allemaal gaan terugbetalen.”

Hiermee eindigt deel 21 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: