"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

28 mei 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Bart heeft het tijdens de coronacrisis niet rustiger, maar juist drukker dan normaal. “Het lijkt alsof je ineens zoveel meer werk hebt, maar dat komt ook omdat je dingen doet die niet tot je normale werkzaamheden behoren. Gelukkig trekt het wel weer aan, dat merk je aan het uitzetten van acties en boeken van kamers, naast het blijven informeren van de hoteliers over de coronaregels, waarmee ik dus behoorlijk druk was.”
Er zijn behoorlijk veel vragen over de interpretatie van de regels, Bart krijgt er ontzettend veel vragen over van hoteliers. “Dat is inderdaad een van de grote topics. KHN heeft een protocol opgesteld, waar veel horecaondernemers mee werken. Op zich is dat heel goed, maar er staat duidelijk bij dat het protocol een richtlijn is, gebaseerd op wat er bekend is. De noodverordeningen zijn er niet in meegenomen en die zijn doorgaans juist strenger dan de regels die door de overheid gecommuniceerd worden. Bovendien zijn de noodverordeningen nergens te vinden. In het AD werd geschreven dat wanneer twee mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren samen aan een tafeltje zitten in de horeca, dit gedoogd wordt. Waar staat dat? Ik kan het nergens terugvinden in officiële stukken van de overheid, maar moet ik het dan voor waar aannemen omdat het in de krant staat? En als ze de noodverordeningen opeens op 3 juni aanpassen en ze zijn nergens te vinden, wat dan? Loop ik dan de kans een boete te krijgen terwijl ik meen dat ik me netjes aan de regels hou? Bij elkaar opgeteld zijn het nogal wat vragen zoals je ziet. Het is allemaal niet heel lekker gecommuniceerd door de overheid en heel veel zaken zijn niet controleerbaar. Daarbij doel ik ook op situatie met hotelgasten die op het terras zitten. Hoe kunnen ze controleren of het daadwerkelijk allemaal hotelgasten zijn of gasten van buiten? Dat lijkt me nogal wat.”

Eigen verantwoordelijkheid

De verantwoordelijkheid voor naleving van de regelgeving. Ligt die bij de consument of bij de ondernemer? “Dat is onduidelijk, maar ik denk dat de consument zal moeten bepalen wat de risico’s voor hem of haar zijn. KHN probeert antwoord te geven met het protocol, waarbij ze de summiere informatie die door de overheid gecommuniceerd wordt, proberen te interpreteren en te delen in een werkbaar document. Volgens mij heeft de overheid ook niet echt goed nagedacht over de datum van de openstelling van de horeca. Op 1 juni, op Tweede Pinksterdag, wie verzint zoiets? Voor iedereen is de nieuwe situatie even wennen, iedereen moet zijn weg vinden, en dan op een dag met topdrukte in het diepe gegooid worden... Dat is niet zo handig. Ze hadden beter op een andere maandag, een week eerder bijvoorbeeld, langzaam de boel op gang kunnen laten komen; dat was slimmer geweest. Het is nu vragen om problemen. Natuurlijk, veel ondernemers zijn blij dat ze die omzet van die feestdag mee kunnen pakken, dat is gewoon goed, maar het is niet zo handig gedaan. Uiteindelijk wordt het overal al drukker nu; kijk eens naar de winkelstraten en in de winkels. Op straat is de anderhalve meter ook al lastig te waarborgen, dus we zitten in een situatie waarin iedereen zijn best doet, maar het houden van afstand lastiger wordt. Dat is dan maar zo, het is een keuze of je die drukte opzoekt of niet.”

In het hotel (Oranjeoord, red.) zijn al veel voorzorgsmaatregelen getroffen. Bart: “Schermen hebben we niet geplaatst, maar er staat wel een desinfecterende gel op een zuil, er staan lijnen bij de balie om de anderhalve meter afstand te bewaren en er is een routing gemaakt. Bij de buffetten hebben we wel schermen, zodat er niet op het eten gehoest kan worden. Al met al houden we ons uitstekend aan de regels, en dat moet ook.”

Herstructureren wordt lastig met dit steunpakket

De voorwaarden voor tweede steunpakket zijn gepubliceerd. Hoe wordt dat door Bart ontvangen? “De boete op ontslag is vervallen, maar dat was al eerder uitgelekt. Toch verwacht ik niet dat er veel mogelijkheden voor ondernemers zijn om te herstructureren. Als je personeel ontslaat op bedrijfseconomische gronden, dan moet je de NOW-regeling terugbetalen. Of dat per 1 maart of 1 juni is, blijft onduidelijk. Bovendien loop je tegen de wettelijk vastgestelde transitievergoeding aan, waardoor het voor jou als ondernemer met weinig geld onmogelijk is om iemand te ontslaan en financieel gezond te blijven, laat staan te herstructureren. Waarmee moeten ze herstructureren? Het geld is op, je kunt geen kant op. En dan lees ik ook dat je het ontslagen personeel moet motiveren om zich te laten omscholen. Maar ja, op welke manier staat ook weer niet omschreven. Natuurlijk, werknemers hebben ook rechten, en dat is goed, maar voor ondernemers is het nu zo dat ze in een doodlopende straat staan en geen uitweg meer zien. Of ik een oplossing heb? Je kunt bijvoorbeeld een deel van de NOW-regeling aanwenden voor de transitievergoeding. Als je in juli dan met een geherstructureerd bedrijf weer gezond bent, dan kun je in ieder geval weer verder. Daarnaast werd door de overheid ook gecommuniceerd dat er een regeling zou komen waardoor verhuurders verplicht zouden worden gesteld om huurders tegemoet te komen. Nooit meer wat van gehoord… Ik snap dat het juridisch lastig is allemaal, maar dan moet je zoiets ook niet communiceren, waarna er niets meer gebeurt. Dat is niet correct. In het nieuwe steunpakket wordt wel gesproken over een gift van 20.000 euro. Dat is wel heel mooi, want die 4.000 euro in het eerste pakket is voor iets grotere ondernemers een druppel op de gloeiende plaat. Die gift van 20.000 euro is wel gebaseerd op het omzetverlies, dus daar moet ieder voor zich boekhoudkundig eens goed induiken. Wat opmerkelijk is, is dat Booking.com geen gebruik maakt van het tweede steunpakket, maar wel gebruikmaakte van het eerste. Komt dit omdat ze bij gebruikmaking van het tweede steunpakket geen divident mogen uitkeren, eigen aandelen mogen opkopen of geen bonussen aan bestuurders mogen uitkeren? In dat geval hadden ze het eerste pakket ook niet nodig lijkt me, als je nu ziet dat ze ineens wel geld hebben om zonder steun verder te kunnen. Het is wel schrijnend, want al die restaurantjes, hotels, cafés en lunchrooms hadden de steun wél hard nodig om überhaupt het hoofd boven water te kunnen houden.”

Hiermee eindigt deel 22 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Karlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangri...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: