Oproep: "Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons"

30 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Wéér zo’n e-mail van een partner

“Eerlijk gezegd heb ik dit weekend even helemaal niks gedaan; niet naar mijn e-mail gekeken, niks. Je moet toch je draai weer vinden, want de werkzaamheden die ik normaal verricht, zijn veelal op het vlak van omzetondersteuning. Denk daarbij aan forecasts, puck-up en prijsverandering, maar dat ligt allemaal op zijn gat.” Toch is er op de achtergrond weer genoeg gebeurd om nieuw hoofdstuk in het coronadagboek aan te wijden. Bart: “Ik kreeg bijvoorbeeld weer een e-mail van een partner, dit keer van LuxuryHotelCompany, een bedrijf dat een soort giftboxes verkoopt voor een hotelarrangement, vaak met overnachting, diner en wellness. Zij mailen nu dat ze de voorwaarden eenzijdig aanpassen en dat hotels sneller hun commissie moeten betalen. Ze schakelen ook direct een deurwaarder in als er niet wordt betaald binnen de nieuwe, kortere, betalingstermijn. Dat bedrijf is in paniek, dat lijkt me wel duidelijk. Bovendien is die werkwijze niet volgens de regels. Je geeft een vordering aan een incassopartij, maar van de openstaande factuur zijn de betalingsvoorwaarden vrijdag aangepast. Dat is een dispuut, dus dan komen zij niet verder. Wat moeten ze dan? Naar de rechter? Die zal oordelen dat dit niet zomaar kan, dus ze hebben er niets aan. LuxuryHotelCompany mailt dat ze deze actie ondernemen naar aanleiding van berekeningen van hun accountant, maar ja, hotels gaan hun gasten toch ook niet mailen om vooruit te betalen omdat de accountant dat wenselijk acht? Dat gaat er bij ons niet in natuurlijk, het is paniekvoetbal.”

Hieronder de inhoud van de e-mail van Advalley Group, waarvan LuxuryHotelCompany onderdeel is:

Op advies van onze accountant kunnen wij de lopende factuur-betaaltermijnen die we met u hebben gemaakt niet langer handhaven.

Per direct dienen alle facturen van ouder dan 14 dagen binnen 5 dagen betaald te worden, ongeacht de betalingstermijn die eerder met u is afgesproken. Indien dat niet gebeurt, hebben we geen andere keuze dan de vordering(en) direct uit handen te geven. Dit is niet wenselijk (ook gezien de bijkomede kosten die dan voor uw rekening komen), maar wel noodzakelijk.

De voornaamste gedachte die hieraan ten grondslag ligt, is dat wij ons succesvol voor jullie hebben ingezet om een mooie omzet te kunnen genereren. Daarbij hebben wij hoge kosten gemaakt, die vooruitbetaald moesten worden. De meesten van jullie (de hotels) hebben al lang de daarbij behorende omzet ontvangen van hun bezoekers, maar zijn desondanks veelal te laat met het betalen van de commissie-facturen.

 Dat kun je niet echt fair noemen. Daarbij komt nog dat wij tot heden per maand achteraf factureerden, zodat wij theoretisch gezien de betaling ontvingen 7 weken of langer na afloop van het verblijf van de gasten. (Maar dat is vanaf de maand maart 2020 gewijzigd in een wekelijkse factuur ronde, zoals u reeds hebt kunnen vernemen.)

We willen u laten weten dat wij het zeer betreuren dat uw, en dus ook onze, sector zo getroffen wordt door de huidige crisis en wij leven met u mee. We hopen dat zo snel mogelijk de draad van het leven van voor de crisis weer opgepakt kan worden. Wij staan in ieder geval klaar om dan onmiddellijk voor u aan de slag te gaan.

We rekenen erop dat u allemaal gehoor geeft aan deze mededeling en danken u hartelijk voor uw begrip en medewerking. Op deze manier kunnen wij ons als team met enthousiasme voor u blijven inzetten.

Ook gezonde bedrijven hebben het zwaar

Bart roept partners op om de rust te bewaren en om te blijven samenwerken: “Ga je afspraken niet zomaar herzien, blijf vooral netjes in gesprek en werk samen om de crisis te bezweren. Als je de betalingstermijnen ineens verkort in deze tijden, dan is dat niet realistisch. Het is de omgekeerde wereld. We zien nu wel dat steeds meer vastgoedeigenaren meebewegen en flexibiliteit laten zien. In Groningen geeft de gemeente een opschorting van de huur van drie maanden aan huurders van vastgoed in eigendom van de gemeente. Heineken doet ook iets dergelijks. Dat is goed om te zien. Ook goede huurders, die financieel gezond waren, zagen dit niet aankomen. Wij hebben in Groningen bijvoorbeeld in januari in het hele gebouw het tapijt vervangen. Met de kennis van nu hadden we dat natuurlijk niet gedaan, maar het geeft aan dat gezonde bedrijven nu eenmaal investeren, in ons geval met het oog op de betere maanden die eraan zaten te komen, en daardoor nu met een probleem kunnen komen te zitten. Ook gezonde bedrijven gaan een maandenlange periode vol met maatregelen niet overleven zonder een extra pakket aan hulpmaatregelen van de overheid. We zullen na morgenavond zien wat er allemaal gebeurt; de hele bedrijfstak wacht vol spanning de persconferentie af.” Wat is de verwachting? Zullen er extra maatregelen volgen? “Ik vermoed van wel”, zegt Bart. “In Zeeland is er een nieuwe noodverordening, waarin staat dat vanaf vandaag om 12.00 alle toeristische verblijven moeten sluiten. Dat duurt voorlopig tot uiterlijk 10 mei. Op 10 mei of eerder worden de maatregelen heroverwogen, maar het is wel een indicatie van wat de hotellerie landelijk te wachten staat. Natuurlijk zijn veel hotels al dicht, niet alleen vanuit financieel oogpunt, maar ook omdat ze het op maatschappelijk vlak niet wenselijk achten om mee te werken aan verdere verspreiding van het virus. Bovendien werken mensen thuis wanneer dat kan, dus de enige gasten die je als hotel hebt, zijn zakelijke gasten die echt niet anders kunnen. Voor ons is het uiteindelijk makkelijker om een hotel op te starten, wanneer alle maatregelen er straks niet meer zijn, dat al open is. Een hotel dat gesloten is geweest, is lastiger op te starten. Dat weegt ook mee in de overweging om open te blijven voor nu… Bovendien zet de NOW-regeling bedrijven aan om zoveel mogelijk omzet te blijven maken, dat is ook de bedoeling van de regeling, dus dit is ook een zetje om open te blijven wanneer het enigszins mogelijk is.”

Positivisme in roerige tijden

Voor een deel van het hotelpersoneel is vooralsnog genoeg te doen: “In Oranjeoord zijn er genoeg mensen bezig, mensen die echt geen zin hebben om thuis te zitten. Dat is mooi om te zien. We hebben er op de begane grond een houten vloer, die nu in de lak is gezet. Een klus die je alleen kunt uitvoeren wanneer het hotel gesloten is, dus daarom is dit een geschikt moment. Er zijn genoeg positieve dingen te doen, zodat je er straks, na deze crisis, weer helemaal klaar voor bent. Nog iets positiefs: de eerste hulpregeling is vrijdagavond opengegaan. Dat is de regeling waarbij restaurants, en alle andere eetgelegenheden, een gift van 4000 euro kunnen krijgen. Jammer dat de website gelijk platligt, maar ja, hoeveel eetgelegenheden zijn er wel niet in Nederland? Als die massaal gebruikmaken van de regeling, dan legt dat een flinke druk op de server. Voor een hotel is dat bedrag een druppel op de gloeiende plaat, als je ziet wat er allemaal uitgaat op dit moment, maar voor heel veel mensen is 4000 euro heel veel geld, ze zullen er goed mee geholpen worden nu. Helaas kunnen wij er niet eens de gasrekening van betalen.” Morgen bellen we Bart weer; hij heeft al een idee waar we het over gaan hebben: “Vandaag bel ik veel leveranciers om afspraken te maken. Er ontstaat natuurlijk een geheel nieuwe situatie nu, maar ook als de beperkingen opgeheven zijn. De bedrijven die het redden, zullen te maken hebben met andere verhoudingen als je kijkt naar de crediteuren- en debiteurenverhouding. We beginnen allemaal weer op nul.”

Hiermee eindigt deel 9 van het dagboek van Bart Reints Bok. Maandag een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Karlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangri...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: