Pacelle van Goethem: “Ik wil dat mensen met goede ideeën gehoord worden”

20 juni 2018 | Simone Lensink

Er zijn mensen die geweldige ideeën hebben, maar niet worden gehoord. Terwijl anderen eigenlijk niet veel te vertellen hebben, maar hele volksstammen achter zich aan krijgen. Pacelle van Goethem doet onderzoek naar wat er gebeurt in de hersenen bij mensen die overtuigd worden. En naar de reden waarom sommige mensen zo goed kunnen overtuigen. Ze schreef er een boek over: 'IJs verkopen aan Eskimo’s' en vertelt er alles over op het congres Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality, op 2 juli in Hilversum.

Jij hebt het over drie stijlen van leiderschap die ons overtuigen: Autoriteit, Vriend en Voorbeeld. Hoe werkt dat?

“Soms volgen we iemand die macht heeft of kracht uitstraalt en daardoor in onze ogen een autoriteit is. We denken dan dat die persoon het wel zal weten. Maar we volgen ook mensen die we sympathiek vinden, een vriend, of iemand die we interessant vinden; een voorbeeld. Dat klinkt logisch, maar je moet daartussen kunnen schakelen om effectief te zijn. Verschillende situaties vragen om verschillende stijlen. Het werkt voor je overtuigingskracht om alle drie te stijlen te kunnen inzetten. Hoe meer je in huis hebt van die drie verschillende stijlen, hoe meer overtuigingskracht je hebt. Als je bijvoorbeeld veel autoriteit hebt, creëer je afstand en ben je inwisselbaar voor een ander met autoriteit. Dan moet je dus vriend en voorbeeld toevoegen om écht overtuigend te zijn.”

Ontspanning...

Hoe werkt dat?

“Dat proces speelt zich af in de hersenen. Alleen als je ontspannen bent, kun je je openstellen voor de ander. En ook pas dan voor de boodschap. Dat speelt als geen ander in de hospitalitybranche. Daar draait alles om de ontspanning van je gasten. Dus ook daar spelen autoriteit, vriend en voorbeeld een rol. Als je je presenteert als het beste hotel, stel je je op als een Autoriteit. Als je de beste service biedt of een goed bereikbare locatie, ben je Vriend. En ook hierin geldt weer: een combinatie van deze drie is het beste. Dus zorg ervoor dat je krachtig, bijzonder én sympathiek bent.”

Is er verschil tussen mannen en vrouwen?

“Gecharcheerd gesteld leren jongens al jong om autoriteit uit te stralen, terwijl bij meisjes sympathiek zijn wordt aangemoedigd. En ook op het professionele vlak zijn er verschillen in mannelijk en vrouwelijk leiderschap. In het algemeen zijn mannen dus meer gewend om  autoriteit uit te stralen en zijn vrouwen beter in de vriendstijl. Mensen die als vriend overkomen, krijgen vaak het advies om minder aardig te zijn. Dat is een stomme tip. Ze kunnen beter meer autoriteit en voorbeeld toevoegen. De kunst is ook om uit te zoeken wat het beste bij jou past. En daarbij kun je leren van hoe anderen het doen.”

Geweldige ideeën

Waarom is overtuigen zo belangrijk?

“Er gaan veel geweldige plannen verloren omdat degene die ze brengt te abstract of bescheiden was. Wat mij betreft moet dat stoppen. Het liefst zou ik willen dat de beste plannen winnen en dat mensen met geweldige ideeën gehoord worden. En daar help ik hen bij.”

Tijdens het congres in Hilversum vertelt Pacelle over best practices en inspirerende voorbeelden, laat ze de bezoekers oefenen met verschillende stijlen en geeft ze praktische tips.

CV Pacelle van Goethem
 

Drs. Pacelle van Goethem is onderzoeker, schrijver en Nederlands meest gevraagde spreker op het gebied van overtuigen, stem en invloed. Ze traint de top van politiek en bedrijfsleven in overtuigen. Ze is de bedenker van het Model van Invloed, Het Model van Overtuigen, de Stijlen van Overtuigen, Koningengedrag voor Overtuigen en de Methode voor Overtuigen. Ze ontwikkelde deze methode om je persoonlijke overtuigingskracht direct te vergroten en je de fijne kneepjes van overtuigen eigen te maken. Pacelle is van origine spraak-, taal- en stempatholoog, specialiseerde ze zich verder bij psychologie en massacommunicatie en deed mee aan onderzoek van de Radboud Universiteit en het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij ontdekte de spectaculaire samenhang tussen ontspanning en overtuigen. Binnenkort verschijnt haar nieuwe boek True Persuasion, the Logic of Charisma.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Hotelketens Coronacrisis
Het nieuwe normaal wordt ‘het nieuwe speciaal’ bij WestCord Hotels 

Met de zomerperiode in het vooruitzicht introduceert WestCord Hotels ‘het nieuwe speciaal’ met buitengewone mogelijkheden van haar unieke hotels. Door het veelgebruikte ‘nieuwe normaal’ om te dopen naar ‘het nieuwe speciaal’ wil WestCord Hotels laten zien dat het ...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: