Reborn Bedlakens: Nieuwe stap in circulaire textielindustrie

28 november 2018 | redactie

Stel de vraag of een oud laken nog waarde heeft en Blycolin antwoordt met een volmondig ‘ja’. De partner in linnenservice negeert de afdankertjes allang niet meer, maar ziet textielafval als een waardevolle grondstof voor nieuwe producten. Met de nieuwste innovatie Reborn zorgt ze ervoor dat een oud laken als herboren terugkeert op het bed.

Van laken naar laken

"Katoen is een waardevolle grondstof. Daarom zoeken we naar manieren om materialen opnieuw te gebruiken", vertelt Jacqueline Mommer, marketing- en communicatiemanager bij Blycolin. “In het recycleproces van onze nieuwe Reborn-serie worden oude lakens door sterke machines vervezeld en tot nieuwe vezels gemaakt. Een ervaren familiebedrijf in Spanje spint het tot garen. Dat garen verwerken wij naar een nieuw bedlaken.” Hoe Blycolin in Spanje terechtkwam? “Katoen werd er in de crisisjaren schaars en duur. Ze startten daar toen al met het vervezelen en recyclen van katoen. Daardoor is het recycleproces daar verder doorontwikkeld en het resultaat van een betere kwaliteit.”
 

“Ze vertelden ons dat het maken van nieuwe lakens uit oude lakens technisch onmogelijk was. En kijk eens waar we nu staan”
 

Jacqueline Mommer
Marketing- en communicatiemanager Blycolin

Uniek recycleproces

Jacqueline: “We zijn nog aan het testen in de praktijk, maar het lijkt erop dat we met de ontwikkeling van de Reborn een nieuwe mijlpaal hebben bereikt. Ze bestaat voor 50% uit gerecycled katoen, waarvan 15% van oude bedlakens, 35 % van snijafval, 20% van virgin katoen en 30% van polyester. Met het recylceproces besparen we duizenden liters water, energie en grondstoffen.” Om precies te weten wat het proces oplevert, werkt Blycolin met REMO, een track & trace systeem in de keten van textiele vezels. Aan de hand van QR-codes verzamelt REMO gegevens en berekent ze de milieubesparing. Daaruit blijkt dat de Reborn, in vergelijking met reguliere textielprocessen, per kilo bedlaken 3.485 liter minder water en 6,31 minder kilowatt aan energie verbruikt. En voor 1,68 kilogram minder CO2-uitstoot zorgt. Zowel de wasserij, die het linnengoed inspecteert, als hotel WeidumerHout zijn positief. Jacqueline: “Gasten geven aan het goed te vinden slapen. Daarnaast zijn ze positief over de informatie en het verhaal dat het hotel de gasten over de Reborn geeft.”

Zoeken naar tweede levens

Reborn is de nieuwste duurzame innovatie van Blycolin, maar niet de eerste. Al eerder ontwikkelde ze de New Atlantic, een handdoek gemaakt van snij-afval. En ook de Comeback, een denim bedloper die voor 90% uit gerecyclede vezels bestaat, gaat de Reborn voor. De ontwikkeling van de Reborn is dus ook gestoeld op eerder opgedane kennis. “En we doen het als Bycolin niet alleen: we hebben waardevolle partners.” Een belangrijke daarvan is Blue LOOP Originals: een merk en platform voor circulaire producten en projecten met een sterk netwerk en de kennis om de textielindustrie te veranderen. “Samen zijn we het European Clothing Action Plan (ECAP) van de Europese Unie ingestapt: een project gericht op het verminderen van textielafval en het effectief herstellen van afval. Drie en een half jaar lang krijgen deelnemers de kans om een circulaire aanpak te ontwikkelen om kleding- en textielafval in Europa te verminderen.”

Kwaliteitstest bij WeidumerHout

Net als gasten hebben ook hotels, wellnesscentra, restaurants en vakantieparken een hoge kwaliteitsverwachting. "We testen ieder nieuw product dan ook zorgvuldig. Zo’n testperiode duurt soms een jaar en soms vier jaar. De eis die we stellen is dat het linnen meer dan 100 wascycli meegaat."De Reborn wordt sinds mei getest door hotel WeidumerHout in Weidum, onder Leeuwarden. Geen vreemde keuze; het hotel met de slogan ‘hard to find, easy to love’ maakt ook al jaren gebruik van het Fairtrade Pure Eco bedlinnen en badgoed. En met een eigen afvalwaterzuivering, zonnecollectoren en groene stroom is er veel aandacht voor water- en energiebesparing. Eigenaar Eddy de Boer: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we belangrijk. We willen vooruit met de verbetering van onze bedrijfsvoering als het om duurzaamheid gaat.” De eerste resultaten van de test zijn binnen.
 

“Reborn is een nieuw initiatief in beleving en in de verbetering van onze bedrijfsvoering”

Eddy de Boer
eigenaar WeidumerHout

 

Wel verder vertellen!

WeidumerHout is door Blycolin van materialen voorzien waarmee ze haar gasten over de test kan informeren. Denk aan een making off video en een glazen pot met gerecycled katoen met een QR-code waarachter meer informatie te vinden is. Jacqueline: “Hotels willen verdieping geven op het thema duurzaamheid. Textielrecycling is geen makkelijk proces, maar er ontstaan wel allerlei initiatieven. Door gasten hierover te informeren, neem je ze mee in je verbeteringen. Dat is ook het stukje beleving waar Eddy het over heeft.” Na positief resultaat in de testperiode worden de bedlakens in de huurcollectie opgenomen. “Ondertussen kunnen mensen de Reborn natuurlijk al ervaren bij WeidumerHout. En in onze verhuurcollectie zitten andere linnenproducten waar je voor kunt kiezen als je nu al duurzamer wilt worden.”

Verder kijken dan het product

Een duurzame innovatie als de Reborn brengt uitdagingen mee. Niet alleen als het gaat om ontwikkeling, maar ook bij het in gebruik nemen ervan. "Het is een uitdaging de productie binnen Europa te laten plaatsvinden en te zoeken naar hoe we het aantal logistieke kilometers zo laag mogelijk houden. Een uitdaging is ook het sorteren van soorten vezels, in de toekomst zullen daar oplossingen voor komen zodat afval van textiel op kwaliteit kan worden beoordeeld. Daarnaast hebben we ook in dit proces de juiste partners nodig en is het belangrijk dat we kennis blijven ontwikkelen over vezelkwaliteit.”

Bekijk het proces van Reborn

Kijk voor meer informatie
over de duurzame producten
van Blycolin op blycolin.nl
of bel: +31 (0)418 - 541 800

Nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Hotelketens Internationaal
Luxe hotelgroep Belmond overgenomen door LVMH

LVMH (LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE) breidt zijn portfolio uit met de aanschaf van een hotelgroep. De Franse modegroep maakte bekend de hotelgroep Belmond te hebben gekocht. LVMH verwierf Belmond voor 25 dollar per aandeel in contanten. Dit vertegenwoordigt een vermogenswaarde van 2,6 mil...

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: